3697
Sök

Volvo 240GL batteriet dör under en natt

Santa's little helper
245 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Hej!
Har en 240 som har något elfel, igår så när jag skulle till jobbet så var batteriet dött så fick start hjälp av min far, men efter att den har stått under natten så är batteriet dött igen, så tänkte kolla om ni kommer på några tips sådär på rak arm innan jag börjar kolla efter fel själv vart strömmen försvinner.

Har haft bilen i ett år nu och i vinter hade den samma fel så köpte nytt batteri och då försvann felet men nu är det tillbaka så har ni några tips ni kommer på så dela gärna med er!

Tack i förväg smile

Santa's little helper
245 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Efter att vi kollat lite så märkte vi att den drar 1,5 amper hela tiden då bilen är avstängd! Någon som kommer på nått?

1 020 Inlägg
21 augusti 2013
Mät mellan batteri o kabel o börja plocka säkringar tills förbrukningen avtar, då behöver du inte gissa längre

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

5 687 Inlägg
21 augusti 2013
Låter som att någon interiörbelysning eller posititonsljus är på.
1,5A blir 18W vid 12V ifall det nu hjälper dig i din felsökning.

Evildan
21 augusti 2013
Belastningsprovat batteriet? (nya saker går också sönder)

Kopplat ur batteriet under natten och provat? (då vet du att det inte är batteriet om du inte har tillgång till en belastningsprovare)

Någon poppalåda som står och drar tjuvström?

agaerumsbelysning, motorumsbelysning, handskfacksbelysning som är på?

Santa's little helper
245 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Tack för tipsen, och då man tog ur säkring 8 (klockan, innerbelysning, centrallås osv.) så sluta den dra ström. Har slagit av alla lampor nu under natten för att se imorgon om de hjälpte.

21 761 Inlägg
21 augusti 2013
Den bilen borde ha belysning i både motorrummet och bagaget, kolla upp om de har tendens att lysa fastän huv och baklucka är stängda. Det är troligen kvicksilverströmbrytare och såna borde väl egentligen vara pålitliga, men man vet aldrig. smile

Santa's little helper
245 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
@Drönirettab;
- Jo jag prova att stänga av dem och mäta igen men det hjälpte inte..
Men vi märkte att då jag stänger/öppnar förardörren och höger bak dörren i bilen så ändras värdet från 0-1,5 amper, hmm. förstår ingenting nu tongue

21 761 Inlägg
21 augusti 2013
Är det centrallås?

Kolla om det är sönderskavda kablar så att tex låssolenoiden aktiveras när just de dörrarna öppnas/stängs. Prova även att dra ur kontakten till solenoiden inuti dörrarna. smile

Santa's little helper
245 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
Ah, ska kolla de imorgon! tack för tipsen

Sök