Zzoink skrev:
hej! var så att jag köpte en 945a turbo idag som inte startade, dom hade kört den och när han släppte gas och kopplade så dog bilen sen dess går den inte starta! dom hade kört utan vatten en jäääävligt bra bit eftersom toppen hade blivit så varm att kamremskåpan hade smält!
volvo verkstaden hade sagt att det var ras i bottendelen men tyckte det var värt priset så köpte endå.. har tagit bort toppen och loppen sen fina ut! misstänker att det bara är toppen som är skev men grannen säger att det kan vara kolvringarna också?
hur ser jag om kolvringarna är rasade utan att ta ur motorn och plocka isär den?
så hade hänt med min bil, då hade 4:ans kolv svält eller blivit ett hål i den på mitten .
var likadant att när jag släppte av gasen så dog bilen, och då försvann kompretion med detsamma. ta av toppen så ser du vad du hittar.
Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.