3746
Sök

Volvo 940 b230fk sne topp? trasiga kolvringar?

1 230 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
hej! var så att jag köpte en 945a turbo idag som inte startade, dom hade kört den och när han släppte gas och kopplade så dog bilen sen dess går den inte starta! dom hade kört utan vatten en jäääävligt bra bit eftersom toppen hade blivit så varm att kamremskåpan hade smält!

volvo verkstaden hade sagt att det var ras i bottendelen men tyckte det var värt priset så köpte endå.. har tagit bort toppen och loppen sen fina ut! misstänker att det bara är toppen som är skev men grannen säger att det kan vara kolvringarna också?

hur ser jag om kolvringarna är rasade utan att ta ur motorn och plocka isär den?

5 Inlägg
19 augusti 2013
Riv isär allt, kolvringarna tappar spänsten när motorn gått varm, ja lovar de e så wink

1 230 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
Banckan skrev:
Riv isär allt, kolvringarna tappar spänsten när motorn gått varm, ja lovar de e så wink

hur mycket jobb är det att byta kolvringar? måste man typ mäta in nåt eller är det bara riva isär och sätta dit nya ringar? smile

5 Inlägg
20 augusti 2013
Ring mig ! Dagtid 08,00-16,30  070-2154596. Sms går oxå bra

// Jonas

258 Inlägg
21 augusti 2013
Zzoink skrev:
hej! var så att jag köpte en 945a turbo idag som inte startade, dom hade kört den och när han släppte gas och kopplade så dog bilen sen dess går den inte starta! dom hade kört utan vatten en jäääävligt bra bit eftersom toppen hade blivit så varm att kamremskåpan hade smält!

volvo verkstaden hade sagt att det var ras i bottendelen men tyckte det var värt priset så köpte endå.. har tagit bort toppen och loppen sen fina ut! misstänker att det bara är toppen som är skev men grannen säger att det kan vara kolvringarna också?

hur ser jag om kolvringarna är rasade utan att ta ur motorn och plocka isär den?

så hade hänt med min bil, då hade 4:ans kolv svält eller blivit ett hål i den på mitten .
var likadant att när jag släppte av gasen så dog bilen, och då försvann kompretion med detsamma. ta av toppen så ser du vad du  hittar.

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

1 230 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
det var inget fel på botten smile toppen skevade 0,8mm så det blev en ny och nu går den! big_smile

2 401 Inlägg
22 augusti 2013
Själva bottendelarna brukar tåla väldigt mycket innan dem ger sig smile  Min topp var också brutalt sne efter att föregående ägare kört utan vatten ett bra tag hmm

Fick fräsa om ventilsäten osv eftersom precis allt var krokigt.......

Men botten höll smile

Sök