3596
Sök

Volvo 850 TDI, Förbrukning ?

42 Inlägg
4 september 2012
#41
Är inte ute efter effekt, utan vill ha ner bränsleförbrukningen, gör det något att lampan tänds då? behöver inte vara en -99  när kom det med tråd lmm?

2 266 Inlägg
5 september 2012
#42
Hade en 99 och den hade gamla systemet även haft en 00 med nya den gamla fick jag mer fart i. men den nyare gick billigare.

svetsdiff !!!

42 Inlägg
5 september 2012
#43
Okej låter ju bra det men om man får felkod, gör det något? går bilen i något felsäkert läge, eller är det bara en lampa som tänds?

2 266 Inlägg
5 september 2012
#44
Kommer inte ihåg riktigt hur de va. men dom gamla bara gick fast motorlampan lyste bröt aldrig nåt. vet inte hur de är med nyare då min hade nnå fel så den slog av på gasen själv vid 120 vid fullgas för att sen vid 130 börja öka igen, men de gjorde den även utan trimboxen.

svetsdiff !!!

106 Inlägg
6 september 2012
#45
Ligger ca 0.5 +-0.5 beroende på väder o sånt man inte kan styra över. Blandat 0.63. Totallt orörd autmat med 60 tusen på mätaren smile


39 Inlägg
12 februari 2013
#46
Hejsan jag har pluggat egr
Satt i en vanlig skruv samt brickor i wastegate
Pluggat slangen under map sensor
Samt påställd box från dieselkraft

Och bilen går jätte bra men när jag laddar på ordentligt på 4an så slår den ifrån och jag kan inte gasa på ca 3-6sekunder samt att lambda lampan lyser i 2 min varje gång!

Någon som har en idé? Det ryker ändå tills den klipper så känns som den får diesel som den ska!


Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Fredrik


Forummoderator
26 339 Inlägg
12 februari 2013
#47
Bakhjulsdrift = kul skrev:
Hejsan jag har pluggat egr
Satt i en vanlig skruv samt brickor i wastegate
Pluggat slangen under map sensor
Samt påställd box från dieselkraft

Och bilen går jätte bra men när jag laddar på ordentligt på 4an så slår den ifrån och jag kan inte gasa på ca 3-6sekunder samt att lambda lampan lyser i 2 min varje gång!

Någon som har en idé? Det ryker ändå tills den klipper så känns som den får diesel som den ska!


Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Fredrik

Hjälper ju lite om du skriver vad för bil du har, samt årsmodell..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Skåning
739 Inlägg
12 februari 2013
#48
Bakhjulsdrift = kul skrev:
Hejsan jag har pluggat egr
Satt i en vanlig skruv samt brickor i wastegate
Pluggat slangen under map sensor
Samt påställd box från dieselkraft

Och bilen går jätte bra men när jag laddar på ordentligt på 4an så slår den ifrån och jag kan inte gasa på ca 3-6sekunder samt att lambda lampan lyser i 2 min varje gång!

Någon som har en idé? Det ryker ändå tills den klipper så känns som den får diesel som den ska!


Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Fredrik

Det är inte så att det är luften som inte räcker till?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

2 174 Inlägg
12 februari 2013
#49
Bakhjulsdrift = kul skrev:
Hejsan jag har pluggat egr
Satt i en vanlig skruv samt brickor i wastegate
Pluggat slangen under map sensor
Samt påställd box från dieselkraft

Och bilen går jätte bra men när jag laddar på ordentligt på 4an så slår den ifrån och jag kan inte gasa på ca 3-6sekunder samt att lambda lampan lyser i 2 min varje gång!

Någon som har en idé? Det ryker ändå tills den klipper så känns som den får diesel som den ska!


Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Fredrik

Överladd skydd?!


Bonnmeck håller inte på dom där men men..


39 Inlägg
13 februari 2013
#50
Mack skrev:
Bakhjulsdrift = kul skrev:
Hejsan jag har pluggat egr
Satt i en vanlig skruv samt brickor i wastegate
Pluggat slangen under map sensor
Samt påställd box från dieselkraft

Och bilen går jätte bra men när jag laddar på ordentligt på 4an så slår den ifrån och jag kan inte gasa på ca 3-6sekunder samt att lambda lampan lyser i 2 min varje gång!

Någon som har en idé? Det ryker ändå tills den klipper så känns som den får diesel som den ska!


Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Fredrik

Hjälper ju lite om du skriver vad för bil du har, samt årsmodell..

Det är en 855 tdi -97


1 313 Inlägg
13 februari 2013
#51
Lambdalampan beror troligvis på för högt påställd box/För högt ladd. "laddtrycksgivaren" på höger fjäderbenstorn slår ifrån

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

39 Inlägg
13 februari 2013
#52
Volvofarfar skrev:
Lambdalampan beror troligvis på för högt påställd box/För högt ladd. "laddtrycksgivaren" på höger fjäderbenstorn slår ifrån

Laddtrycksgivaren är pluggad i slangen från insuget så den kan omöjligt känna av, just nu svart ryker den inte mycket alls om man gämför med vad den gjorde innan jag höjde laddtrycket så borde inte vara att den får för mycket diesel


3 Inlägg
29 maj 2013
#53
Volvo 850 TDI -96. Dieselkraftbox.
Provat att göra dessa tre modifieringar men funkar ej. Skriver vad jag gjort. Inget turbotryck alls nu.

1. Pluggat EGR, brickor på båda sidor av EGR ventilen. Ska jag dra lös slangen som går till EGR ventilen?
2. Skruvat ur skruven till wastegaten. Ska skruven helt bort eller Ska en vanlig skruv dit?
3. MAP sensor, klippt av tre elkablar som går till givaren hö fjäderben. Ungefär där det sitter "sockerbitar" på första sidan i unpatterns inlägg.

Tacksam snabbt svar


Skåning
739 Inlägg
29 maj 2013
#54
offerdal skrev:
Volvo 850 TDI -96. Dieselkraftbox.
Provat att göra dessa tre modifieringar men funkar ej. Skriver vad jag gjort. Inget turbotryck alls nu.

1. Pluggat EGR, brickor på båda sidor av EGR ventilen. Ska jag dra lös slangen som går till EGR ventilen?
2. Skruvat ur skruven till wastegaten. Ska skruven helt bort eller Ska en vanlig skruv dit?
3. MAP sensor, klippt av tre elkablar som går till givaren hö fjäderben. Ungefär där det sitter "sockerbitar" på första sidan i unpatterns inlägg.

Tacksam snabbt svar

Slangen till EGR-ventilen ska vara kvar, banjoröret till wastegaten ska du plugga
efter att du lossat det ifrån WG:n och MAP-sensor ska du låta kontakten sitta kvar på, inte klippa något,
bara dra av slangen ifrån den och plugga slangen.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

3 Inlägg
29 maj 2013
#55
Tack för snabbt svar. Några fler frågor.
1. Ska både banjoröret (röret som går att flexa något?) och själva wastegaten pluggas?
2. MAP sensor, det sitter en givare på hö fjäderben, varit på bild tid i tråden. Går att dra isär givare. Till denna går tre elkablar och runt dessa sitter en svart plast- slang/kabel. Hur ska jag kunna plugga denna? Eller är det en annan slang som ska pluggas.

MVH
Anders


3 Inlägg
30 maj 2013
#56
Svarar på mina egna frågor.
Satte i en vanlig skruv genom banjonröret och ner i wg.
Kopplade ihop elkablarna och drog ur slangen på undersidan, som sedan pluggades.
Skruvade på boxen max.
Bilen går bra.. men svartryker fortfarande som en ångare:)
Blir roligt att se framtida förbrukning


Skåning
739 Inlägg
30 maj 2013
#57
offerdal skrev:
Svarar på mina egna frågor.
Satte i en vanlig skruv genom banjonröret och ner i wg.
Kopplade ihop elkablarna och drog ur slangen på undersidan, som sedan pluggades.
Skruvade på boxen max.
Bilen går bra.. men svartryker fortfarande som en ångare:)
Blir roligt att se framtida förbrukning

Orginal turbo med orginal avgasrör hämmar nog tillgången till luft ordentligt skulle jag tro,
och mer luft behövs för att bränslet ska kunna förbrännas, därav svartröken.
Riv av hela auspuffanläggningen, vem vet, den kanske går bättre wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Forummoderator
17 996 Inlägg
30 maj 2013
#58
hangman skrev:
Bakhjulsdrift = kul skrev:
Hejsan jag har pluggat egr
Satt i en vanlig skruv samt brickor i wastegate
Pluggat slangen under map sensor
Samt påställd box från dieselkraft

Och bilen går jätte bra men när jag laddar på ordentligt på 4an så slår den ifrån och jag kan inte gasa på ca 3-6sekunder samt att lambda lampan lyser i 2 min varje gång!

Någon som har en idé? Det ryker ändå tills den klipper så känns som den får diesel som den ska!


Tacksam för svar Med vänlig hälsning, Fredrik

Överladd skydd?!


Bonnmeck håller inte på dom där men men..

Äsch. De gamla VW-snurrorna håller bra. I dieselvarianten då. Men att mecka med avgas/egr brukar ge lustiga fel... Men mecka på. det är ju ingen BMW där topplocket flyger upp igenom huven om du gör fel...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

124 Inlägg
24 augusti 2013
#59
Kör alla med org ic? vad pallar diesel ic'n?

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!


Sök