2698
Sök

Goodrigde stålompsunna bromslangar, kända för att "svälla invändigt"?

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#1
Jag har bekymmer med en anliggande broms höger bak på min bruxis. Beläggen tokslut efter 6000 mil, på vänster sida är det typ 70% kvar. Det var trögt värre att skruva tillbaka kolven (nya ok runt om sedan ca 6000 mil, köpta på Biltema). Skivan har slagit sig, gissningsvis av värmen...Iaf, är stålomspunna slangar och Goodridge specifikt kända för att "svälla invändigt" o på så vis hindra flödet vilket kan göra att oket ligger på? Slangarna är nya o har suttit på i 6000 mil de med, eller två år. När jag körde igår så kärvade det inget i början, men efter 1-2 mil så började det ligga på. Man kan få det att släppa (i olika grad) genom att stanna o rulla framåt lååångsamt tills man känner att bilen rullar lätt. Trampar jag till HÅRT på pedalen så är tendensen den att det kärvar ordentligt...
Jag gissar på kärvande bromsok (var ju trögt värre att skruva tillbaka...), men vad tror ni andra?

Edit: Nya skivor,hjullager o bromsok till båda sidor bak är beställda. Frågan är om man skall byta slangarna igen (alla 6 isf, dvs både fram och bak...).
Senast redigerat av dawwe (21 augusti 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
21 augusti 2013
#2
låter mer som oket än något annat.

svårt med dessa skit ok man skruvar tillbaka då känner man inte direkt hur svårt det är om man har rätt verktyg.

enklaste skulle vara att få det att ligga på och släppa nippeln till oket då märker man direkt om det blir skillnad.

är väll rätt många som kör dessa slangar så det borde inte vara dom som är problemet

Kör fort så hinner inget hända...

77 Inlägg
21 augusti 2013
#3
tror inte heller på slangarna spontant. Rör sig kolvarna riktigt lätt och följsamt? plocka av oket och använd ett lämpligt verktyg för att se så det rör sig.

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#4
Jag hade "specialverktyget" när jag skruvade tillbaka kolven vid beläggsbytet. O ja det gick riktigt trögt i början (fick använda en ringnyckel för att kunna rubba kolven), men efter en bit någorlunda lätt...Kolven var ute till max då beläggen var nere vid metallplattan...
Senast redigerat av dawwe (21 augusti 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 705 Inlägg
21 augusti 2013
#5
Vad är det som får dig att misstänka slangarna? Har du några belägg (haha) för det eller gissar du bara?

Kolla så att det inte finns några synliga skador på slangarna.
Att en stålomspunnen slang skulle svälla invändigt och därmed orsaka problem har jag aldrig hört talas om, däremot kan dom ju genom yttre åverkan bli klämda så att det stoppar flödet, men det syns ju i såna fall rätt tydligt.


...has left the building...
4 474 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#6
Nix inga synliga skador på slangen vid oket, men det sitter en även mellan bärarm-chassie, skall kolla den med...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

77 Inlägg
21 augusti 2013
#7
Det räcker ku att du öppnar nippeln för att se om flödet är schysst. Och om flödet skulle utebli får man väl inte anliggande broms, lite tvärtom kan jag tycka. Jag hade plockat ner oket och sett över det ordentligt, bytt tätningar och på så vis kännt mig trygg i vetskapen att oken är ok.

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29

1 853 Inlägg
21 augusti 2013
#8
Goodrigde's slangar är av mycket högkvalitet. Bla Brembo använder deras salngar till sina GT och GT-R Broms kitt. Sedan så testat slangarna noga innan de godkänd osv. Så känns ganska långsökt att det skulle vara slang relaterat, kan jag också tycka...

/mvh soyd
Senast redigerat av soyd (21 augusti 2013)

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#9
Som sagt nya ok är beställda...Då utgår jag från att slangarna är rimligtvis "ok"...
Soyd: Goodrigde är av lägre kvalitet än de stålomspunna på mina andra bilar som är tillverkade av HEL...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 705 Inlägg
21 augusti 2013
#10
Jag kör med Goodridge (som är den korrekta stavningen) slangar på min bil och har aldrig haft något problem.
Har heller aldrig hört något om att det skulle vara dålig kvalitet på dom, tvärtom bara hört folk som talar gott om dom.


...has left the building...
4 474 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#11
Stavar rätt i inlägget, slant i rubriken:). Men min personliga åsikt är att HEL har högre kvalitet. ALLTID helt rostfria anslutningar, hos Goodridge kostar det extra. Mina Goodrigde har börjat "smårosta" i anslutningarna som inte är av rostfritt material, utöver detta är HEL slangar billigare. Så billigare OCH bättre, svårt val eller hur, därav att jag har HEL på två andra bilar. Har även stålomspunna på ytterligare två bilar men dessa är "custom made" hos "Slangsnabben", kvaliteten är väl typ som Goodridge då de inte har rostfria anslutningar.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#12
Nya skivor, hjullager, ok o belägg monterade, allt frid o fröjd. Vid närmare granskning hade det kärvande oket en skadad skyddsbälg, så förmodligen har det kommit in smuts där...När det kärvande oket var demonterat försökte jag skruva tillbaka kolven, inte en chans att det går för hand trots "specialverktyget"...Jämförde beläggen på kärvande sidan med "icke kärvande". Beläggen på den kärvande sidan var mer slitna än de på icke kärvande, eller om man så vill ca 6000 mil kontra ca 500 mil...De icke kärvande har något mer kvar än de kärvande, båda är kring 50-60%.
Senast redigerat av dawwe (25 augusti 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök