4071
Sök

Utbildade bilmekaniker/lastbilsmekaniker: se hit!

1 322 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej jag började igår studera på industri...  Känns som det är fel... Jag som älskar bilar vill egentligen börja som bilmeckare. Som dom flesta vet, är det rätt många bilmekaniker , så svårt att få jobb.  (iallafall i värmland) har jag hört.

Vad kan jag jobba med inom fordonsbranchen om jag går å utbildar mig till bilmekaniker? kan ju gå en extra utbildning och börja på bilprovningen.  men vill ha fler tips om man kan bli nått mer på den utbildningen... Är personbil jag ska gå... Ska iväg och titta på skola imorn... Så hoppas nån kan stapla upp olika saker jag kan jobba med, om jag utbildar mig till bilmekaniker!


Ska även kolla på tunga fordon, dvs lastbilsmekaniker... Nån som kan berätta hur det är som lastbilsmeckare?  är det ett jävla klättrande i motorrummen å sånt? roll

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
20 augusti 2013
#2
Allting är tungt på lastbilar och det som inte är tungt är kladdigt av olja... så det är väll den största skillnaden.

Byta bromsok/skivor/trummor är inte kul eftersom det är tunga grejer som måste lyftas i dåliga ställningar eftersom man oftast är inne i hjulhuset för att lyfta upp grejerna igen.

Lite klättrande vid motorn är det men inte överdrivet mycket, bara trist när man ska fälla hytten och en av slangarna till hyttkolven går av och då har man och göra...

Men nu tycker jag att det mest är elfel man håller på att leta efter och felsökning med en dator...

Väljer du att gå till lastbilsmekaniker så kan du arbeta som personbilmekaniker med, men tvärt om och du är fast med personbilar.
Anledningen till det är att på lastbilssidan får du lära dig om hydraulik och pneumatik och det får man inte på personbilssidan eftersom dom systemen inte används i personbilar.


498 Inlägg
20 augusti 2013
#3
Jag sa nyss upp mig som lastbilsmekaniker. Jobbade med det i 7år. Är rätt så mycket data inblandat. Kan vara rätt stressigt, tungt och skitet. Rätt så bra betalt var det. Var riktigt skoj och lärde mig rätt mycket innan jag tröttnade på det.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

1 322 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#4
Pierre_r skrev:
Allting är tungt på lastbilar och det som inte är tungt är kladdigt av olja... så det är väll den största skillnaden.

Byta bromsok/skivor/trummor är inte kul eftersom det är tunga grejer som måste lyftas i dåliga ställningar eftersom man oftast är inne i hjulhuset för att lyfta upp grejerna igen.

Lite klättrande vid motorn är det men inte överdrivet mycket, bara trist när man ska fälla hytten och en av slangarna till hyttkolven går av och då har man och göra...

Men nu tycker jag att det mest är elfel man håller på att leta efter och felsökning med en dator...

Väljer du att gå till lastbilsmekaniker så kan du arbeta som personbilmekaniker med, men tvärt om och du är fast med personbilar.
Anledningen till det är att på lastbilssidan får du lära dig om hydraulik och pneumatik och det får man inte på personbilssidan eftersom dom systemen inte används i personbilar.
Ahaa tack! men finns de inge hjälp när man lyfter?.. typ en lyft eller nått.. Kan ju kanske bli svårt å använda lyft inne i ett hjulhus men.

Ahaa hehe.. Får tänka lite påt då.. För har slitit på ryggen redan nu och är 18år gammal.. Så får se..  ifs tycker jag man bör ha nån slags lyft om man är i motorrymmet och grejar. För de har man väl? för antar att vissa grejer lär väga rätt mycket..

Tack förövrigt för ditt inlägg! får se hur jag gör.

SLG skrev:
Jag sa nyss upp mig som lastbilsmekaniker. Jobbade med det i 7år. Är rätt så mycket data inblandat. Kan vara rätt stressigt, tungt och skitet. Rätt så bra betalt var det. Var riktigt skoj och lärde mig rätt mycket innan jag tröttnade på det.
Ahaa hehe! får man fråga va du tog ut efter skatt när du var nyutbildad och vad du hade för lön när du slutade?..smile gick du på accord eller?

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

6 620 Inlägg
20 augusti 2013
#5
Började som lastbilssmek men tröttnade redan efter första veckan på praktiken. Massa hydraulikfel och äckligt att jobba bland torrspruckna luftbälgar till fjädrarna.

Trivdes bra mycket bättre som personbilssmek..tanken var ju att börja med lastbilar då man fick mer pröjs men ja..kändes inte värt det. ;P

De/Dem

1 322 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#6
Malheus skrev:
Började som lastbilssmek men tröttnade redan efter första veckan på praktiken. Massa hydraulikfel och äckligt att jobba bland torrspruckna luftbälgar till fjädrarna.

Trivdes bra mycket bättre som personbilssmek..tanken var ju att börja med lastbilar då man fick mer pröjs men ja..kändes inte värt det. ;P
Ahaa hehe. Lutar mest åt bilmek för mig också...

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

250 Inlägg
21 augusti 2013
#7
jag är en allt i allo kan man säga, har alltid haft intresse bilar men  jag valde gå industri just av den anledning , tänk om man nu finner det blir tråkigt med bilar att jobba med den skiten i vardags, då ansåg jag det att det var roligare gå industri programmet sen jag gick ut från skolan har jag jobbat 5 år med olika raff/pappersbruk/kärnkraft
och det roligt tycker jag mycket rese jobb inom detta.

men jag får väl säga det, välj det du brinner för och vill jobba med

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D

336 Inlägg
24 augusti 2013
#8
har jobbat som personbilsmek nu i drygt 1 år, har 0 motivation att skruva hemma och börjar tröttna lite på chefen så ett karriärbyte börjar närma sig känner jag. så om du har bilar som hobby också så avråder jag faktiskt dig till att jobba som bilmek då man tappar motivation lätt.


1 322 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#9
DrenneR skrev:
har jobbat som personbilsmek nu i drygt 1 år, har 0 motivation att skruva hemma och börjar tröttna lite på chefen så ett karriärbyte börjar närma sig känner jag. så om du har bilar som hobby också så avråder jag faktiskt dig till att jobba som bilmek då man tappar motivation lätt.
Ahaa hehe, min tanke är att läsa vidare sen eller vad man säger. Och börja jobba på bilprovningen, om dom nu söker någon dit sen dvs:P

För om jag minns rätt nu så var det någon extra utbildning för att få jobba på bilprovningen.

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

336 Inlägg
25 augusti 2013
#10
Celeron skrev:
DrenneR skrev:
har jobbat som personbilsmek nu i drygt 1 år, har 0 motivation att skruva hemma och börjar tröttna lite på chefen så ett karriärbyte börjar närma sig känner jag. så om du har bilar som hobby också så avråder jag faktiskt dig till att jobba som bilmek då man tappar motivation lätt.
Ahaa hehe, min tanke är att läsa vidare sen eller vad man säger. Och börja jobba på bilprovningen, om dom nu söker någon dit sen dvs:P

För om jag minns rätt nu så var det någon extra utbildning för att få jobba på bilprovningen.
låter som en bra idé, jag är själv sugen på de. ja de e någon kurs på x antal veckor har ja för mig man måste gå smile


6 620 Inlägg
25 augusti 2013
#11
Jobbat snart 3år som bilmek, har inte riktigt hobbyskruvat så mycket hemma men det är ju helt klart mycket skönare att använda lyft och luftverktyg. Blir rätt bortskämd av det så domkraft och pallbockar duger inte längre.

De/Dem

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
27 augusti 2013
#12
Skall du gå Personbilsutbildningen via AF i Karlstad ? Och om du verkligen har bilar som en stor hobby så avråder jag dig att gå där.. Jag lessnade efter 6 veckor eftersom jag suckade åt mina egna bilar tillslut när man väl kom hem. Nu jobbar jag med annat istället smile .. Tyckte inte heller utbildningen gav så mycket direkt, kan också bero på vad man gjort innan..



Sök