2835
Sök

Åretrunt/friktionsdäck vs sommar/vintedäck

450 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
#1
Tjenare.

måste ha både nya sommar och vinterdäck så funderar på om man ev ska satsa på friktionsdäck istället? vad tycker ni om de? har tidigare haft friktionsdäck med linglongmärke och det va skitkasst rent ut sagt, men hur är dom däcken av lite bättre kvalité? har även läst att väglaget på sommaren kan bli lite sämre, stämmer de? blir det högre slitage på däcket än med riktiga sommar/vinterdäck? kör mycket i stan och där dom saltar väldigt mycket. kör ca 12-1500 mil om året. har kollat lite på nokian hakkapeliitta r modellen och Bridgestone Blizzak . kan de bli högre bullernivå och högre bränsleförbrukning om man har otur?

Hoppas de inte var för mycket frågor


1 948 Inlägg
28 augusti 2013
#2
Friktionsdäck funkar fint på vintern så länge du köper ett BRA däck.

Dock så funkar dom rent ut sagt skitkasst på sommaren, lite farligt med den mjuka gummiblandningen bromssträckan ökar ganska så mycket...
Sen när vintern kommer så kommer dom även vara slut...

Känner några som kör MYCKET och dom köper nya friktionsdäck till varje vintersäsong och sen kör på dom ett år och sen köper nya.

91 Inlägg
28 augusti 2013
#3
förr på min gamla audi 100 jag hade för många herrans år sen hade jag åretrunt däck.. dem höll förvånadsvärt bra så länge man kör ordentligt.. köpte nya när jag köpte bilen och det var 2007 och bilen skrotades 2011 med samma däck fortfarande och ca 9000 mil körda och fortfarande godkända att köra med..
så ibland har man tur när man köper bra däck.. (=

så visst åretrunt däck kan funka fint för vissa.. men numera har man blivigt lite bortskämd här i skogen och föredrar riktiga dubbdäck på vintern och stora sommarsulor annars.


24 Inlägg
28 augusti 2013
#4
Kör INTE med vinterdäck på sommaren, varesig dubbade eller odubbade eller dubbade med utslitna dubb.  Man får riktigt dåligt grepp.  Har varit med om bredsladd i rondeller i förvånansvärt låg fart då...  Alltså greppet på sommaren blir inte lite sämre, det blir MYCKET sämre än de sommardäck du är van vid.

Om dubbfritt funkar vintertid beror lite på var och hur du kör.  För mig med min körstil och de vägar jag körde på vintern funkade de skitbra.  Kör man ofta på sämre vägar skulle jag skaffa dubbat. smile

Däcken är det absolut sista du ska snåla in på.  Att ha vettiga däck är det som hindrar dig från att krascha både bilen och dig själv och medtrafikanterna.

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
28 augusti 2013
#5
Som ovanstående skriver så är dubbfria vinterdäck riktigt dåliga på sommaren. Har varit med om sladd i rondell med en framhjulsdriven sedan. Det ska inte gå men det gick, i låg hastighet.

Kan inte förstå varför man köper däck som inte duger till något annat än första snön. Snöar, smälter, snöar, smälter, då kan det vara vettigt med friktionsdäck.

MAO behöver man 3 uppsättningar hjul... Sommardäck, höst/vinterdäck och vinterdäck. wink

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

24 Inlägg
28 augusti 2013
#6
RannerKing skrev:
Kan inte förstå varför man köper däck som inte duger till något annat än första snön. Snöar, smälter, snöar, smälter, då kan det vara vettigt med friktionsdäck.

Du har just beskrivit Linköpings hela vinter.  smile

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
28 augusti 2013
#7
Nej, jag kan inte förstå varför någon vill bo där det är snötäckt mindre än 6 månader per år så det här väl ihop med mitt däckresonemang wink

Edit:
Hur som helt "måste" han ju ha sommardäck och vinterdäck. Om han väljer friktions eller dubbdäck är en sak.

Enligt mig:

Vid slask och nysnö är det halt, det ser och vet jag. Men när det är isfläckar som man inte ser så behöver man dubbdäck, inget annat. Isfläckar och blixthalka finns i hela landet.
Senast redigerat av RannerKing (28 augusti 2013)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

6 632 Inlägg
28 augusti 2013
#8
Kört med samtliga tre däck typer och det är helt klart värt att ha en uppsättning vinterdäck och sommardäck.
Friktionsdäck funkade helt okej i Stockholm, både plogat och oplogat men man var ju tvungen att vara beredd. Släppte det var det bara att frikoppla om man inte kände för att glida in i en stolpe.

Körde ett tag efter vintern med samma däck medans jag letade sommarhjul till gamla bilen, tog man en kurva för snabbt (Typ norrgående påfarten, E4an vid Segeltorp) så kände man ju att däcken krängde innan de släppte lätt.

Men bara för man köper dubbdäck betyder det inte att det är automatiskt bättre. Hjälpte polaren att hämta en 147a en vinter, när vi skulle hem så kunde han inte åka upp för backen, samma motorer men jag hade varken dubbdäck eller VDC/"ESP".

Med lite märkesfavorisering så är jag riktigt nöjd med Continentals däck, fick bättre grepp med par slitna PremiumContact jämnt emot de gamla Fulda däcken med dubbelt mönsterdjup. De dubbfria var också Continental.

De/Dem

Muttley
28 augusti 2013
#9
Friktion funkar super på vintern, om du kör som du ska. Dubbdäck funkar också dåligt om man inte kör som man ska.

Jag har nankangs "åretrunt"(dubbfria) på min cadillac, funkar helt ok året runt fastän de är bakhjulsdrift. Men sen kör jag ju bara några 100 mil med den. Får aldrig sladd om jag inte vill ha sladd vinter som sommar.

Men kör man 1500 mil kan man väl köpa lite dyrare.

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
28 augusti 2013
#10
Så kör man som man ska så kör man bara ett par hundra mil eller vad?

Det man ska tänka på med dubbdäck som är gamla är att fast dom ser bra ut och dubben sitter kvar så slits dom och dubben trycks in i däcket eller bara viker sig när dubben får kontakt med marken, Kan bli så redan efter 2000mil om man har otur

Kanske det som hände i malheus fall..

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

450 Inlägg
29 augusti 2013
Trådstartare
#11
okey. efter vad man har läst nu sen igår så är åretruntdäck ingenting jag kommer satsa på iaf. mycket bra svar smile


Muttley
29 augusti 2013
#12
RannerKing skrev:
Så kör man som man ska så kör man bara ett par hundra mil eller vad?

Det man ska tänka på med dubbdäck som är gamla är att fast dom ser bra ut och dubben sitter kvar så slits dom och dubben trycks in i däcket eller bara viker sig när dubben får kontakt med marken, Kan bli så redan efter 2000mil om man har otur

Kanske det som hände i malheus fall..

Nä att jag sen kör ca 11000 mil i jobbet per år och vintertid med friktion och har 0 olyckor och tillbud är väl en annan sak.

Man kör helt enkelt på vad som känns säkrast.


Sök