Kört med samtliga tre däck typer och det är helt klart värt att ha en uppsättning vinterdäck och sommardäck.
Friktionsdäck funkade helt okej i Stockholm, både plogat och oplogat men man var ju tvungen att vara beredd. Släppte det var det bara att frikoppla om man inte kände för att glida in i en stolpe.
Körde ett tag efter vintern med samma däck medans jag letade sommarhjul till gamla bilen, tog man en kurva för snabbt (Typ norrgående påfarten, E4an vid Segeltorp) så kände man ju att däcken krängde innan de släppte lätt.
Men bara för man köper dubbdäck betyder det inte att det är automatiskt bättre. Hjälpte polaren att hämta en 147a en vinter, när vi skulle hem så kunde han inte åka upp för backen, samma motorer men jag hade varken dubbdäck eller VDC/"ESP".
Med lite märkesfavorisering så är jag riktigt nöjd med Continentals däck, fick bättre grepp med par slitna PremiumContact jämnt emot de gamla Fulda däcken med dubbelt mönsterdjup. De dubbfria var också Continental.
De/Dem