2522
Sök

Hyundai i10, 2009. Gaspedalen är liksom trög precis i början när man gasar?

30 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
Hejsan!

Köpte för nåra veckor sedan en extra liten bil i form av en 2009, Hyundai i10. Gått 3000 mil och går hur grymt som helst förutom en grej som jag stör mig satan på smile Vet inte riktigt hur man ska beskriva det, men om jag tex ligger i 1- 3 och kryper så är det nästan omöjligt att hålla en gämn låg fart, får liksom ge lite gas, släppa, ge lite gas osv vilket gör det ganska ryckigt.
Känns som att gaspedalen är trög i början om man säger så, vid mer gas är det ok. Men just i låga farter, blir att man knappt rör gasen... och så rätt som det är så ger den bra med gas o det blir ett ryck. Nån som är med på noterna??? haha!
Jag är ju totalt oduglig när det gäller bilar, men jag har kikat lite vid gaspedalen o där sitter en spiralfjäder som jag har smörjt ett par ggr med smörjmedel men utan resultat, är det någon som vet vad detta kan bero på? om det är den fjäderna som är för hårt spänd eller nått annat. För det känns som det skulle vara något i den stilen efterson den är trög just i början?

Cazzman

629 Inlägg
30 augusti 2013
Fråga, är där inte 5års garanti på den?

Jag hade vänt mig till närmaste Hyundai återförsäljare och frågat om det finns garanti kvar, samt frågat om de har hört talas om samma "fel".

30 Inlägg
30 augusti 2013
Trådstartare
koka, ahh... haha!!! tänkte ju inte på det. Men jo den har 5- års garanti. Får köra ner till dom o se vad dom säger.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
30 augusti 2013
Antingen är det vajern som är felande eller så kärvar spjället vid stängt/tomgångs läge. Antingen så är det sot där som gör att det kärvar fast eller så är det spjällaxeln som kärvar.

Lycka till!

//Per-Arne

Sök