3165
Sök

Tips för att öka DB

558 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#1
Tjenare
Var och provade på DB mätning och kom upp till 140.8 DB helt olabbat inställt för att låta bra till musik.
hade säkert kunna komma upp lite till med säten osv nere. (40hz peak)

Men nu till frågan

Jag har en DD9515 i fabriksbyggd låda drivet av Rockfordfosgate t1500bd. samt en batteri bank av 2 batterier som är biltemas (större modellen i skuffen), gissar på dom inte är så optimala för detta bruk.
35mm2 kabel från batteriet fram till skuffen. därefter 35mm2 till slutsteget (ca 30 cm lång kabel)

Så vad är era tips för att öka mer DB, skulle jag byggt en ny låda, större batteribank? nytt slutsteg?

jag har ingen tillgång till termlab där jag bor så blir svårt gissa sig fram hur mycket jag ökar osv.. har dämpat bakluckan och framdörrar,men hur mycket kan man tjäna på att dämpa hela bagaget tex?


Kom gärna med så mycket tips ni kan.


Scrape Addict
128 Inlägg
25 augusti 2013
#2
- Vad har du för avstämning på lådan?
- Antar att du körde ton när du testade dB? Va det 40hz som spelade högst?

Du kan ju mäta volt på steget när du spelar på full volym, ifall volt sjunker för mycket så har du en faktor där.


558 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#3
Avstämningen på lådan har jag ingen aning då inte jag har byggt den.. Har sökt runt men inte hittat någon information. så är väl bara att mäta upp.
Japp ton var det. Runt 40 Hz spelade det som högst ja.
Ska mäta om det dippar. volt metern på stereon (pioneer 80prs) går ner till runt 13 volt med bilen igång iallafall men säkert orelevanta siffror då man ska mäta vid steget som du säger.


Scrape Addict
128 Inlägg
25 augusti 2013
#4
För att spela högre dB så bör du nog öka avstämningen på lådan något. Om den peakar vid 40 så är den för lågt avstämd för dB.
Men det skakar ju gött med låg avstämning smile


558 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#5
Okej vad skulle du se som en mer optimal peak?
haha ja de gör ju det smile


Scrape Addict
128 Inlägg
25 augusti 2013
#6
Det beror på bilen du har ljudet i. Men runt 55-60hz


558 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#7
Om jag nu ska bygga en låda är det någon som kan räkna ut en som är avstämd till ca 55hz?

9515g
http://www.car-hifi-radio-adapter.eu/en/media/images/dd9500daten.jpg


610 Inlägg
25 augusti 2013
#8
Har du dämpat bilen? Om inte så kan ju de ge lite smile

1 196 Inlägg
25 augusti 2013
#9
Ljud-fan skrev:
Har du dämpat bilen? Om inte så kan ju de ge lite smile

Dämpning kan även göra så man spelar lägre

610 Inlägg
25 augusti 2013
#10
Spiike skrev:
Ljud-fan skrev:
Har du dämpat bilen? Om inte så kan ju de ge lite smile

Dämpning kan även göra så man spelar lägre

Precis därför ja skrev "kan".
Kanske skulle varit lite mer specifik

558 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#11
Jo jag har läst att dämpning även kan göra så det spelar lägre. Men jag har inte förstått just varför. Är det dämpningsmaterialets konstruktion som dämpar ner trycket?, tycker någon borde labbat mer om det? Så man vet vart man ska dämpa och inte dämpa, vad det ger för skillnad beroende på vart man dämpar och vad man ska dämpa med.

Ska man dämpa bakluckan mycket tex? Eller börjar den dämpa själva "trycket" om man dämpar för mycket eller för lite?


Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
31 augusti 2013
#12
Spiike skrev:
Ljud-fan skrev:
Har du dämpat bilen? Om inte så kan ju de ge lite smile

Dämpning kan även göra så man spelar lägre

Lånar tråden lite...
Har nyligen köpt mig dämpningsmaterial ifrån Brl.
Men när jag läste ditt inlägg blev jag osäker ifall jag verkligen vill dämpa, har en saab 9-3 och tänkte dämpa bagage luckan, taket, dörrarna och i själva bagaget om det blir något över.
Tror du att det skulle spela lägre om jag gjorde det?
Eller vad är det som gör så att det spelar lägre efter dämpning?


1 523 Inlägg
31 augusti 2013
#13
Kevaz skrev:
Spiike skrev:
Ljud-fan skrev:
Har du dämpat bilen? Om inte så kan ju de ge lite smile

Dämpning kan även göra så man spelar lägre

Lånar tråden lite...
Har nyligen köpt mig dämpningsmaterial ifrån Brl.
Men när jag läste ditt inlägg blev jag osäker ifall jag verkligen vill dämpa, har en saab 9-3 och tänkte dämpa bagage luckan, taket, dörrarna och i själva bagaget om det blir något över.
Tror du att det skulle spela lägre om jag gjorde det?
Eller vad är det som gör så att det spelar lägre efter dämpning?

Enkelt uttryckt, om din bil har en resonansfrekvens på t.ex. 48 Hz och du har en baslåda som peakar vid 48 Hz så kommer du spela 3-6 dB högre (kan inte dom exakta siffror, tar bara några som exempel)
Om du sen dämpar karossen så kommer du ju ta bort karossens resonans = du tappar dom där 3-6 dB du vann på peaken

Är inte duktig på SPL-byggen då jag håller på med SQ, nån duktigare kan säkert förklara bättre


1 196 Inlägg
31 augusti 2013
#14
Kevaz skrev:
Spiike skrev:
Ljud-fan skrev:
Har du dämpat bilen? Om inte så kan ju de ge lite smile

Dämpning kan även göra så man spelar lägre

Lånar tråden lite...
Har nyligen köpt mig dämpningsmaterial ifrån Brl.
Men när jag läste ditt inlägg blev jag osäker ifall jag verkligen vill dämpa, har en saab 9-3 och tänkte dämpa bagage luckan, taket, dörrarna och i själva bagaget om det blir något över.
Tror du att det skulle spela lägre om jag gjorde det?
Eller vad är det som gör så att det spelar lägre efter dämpning?

Om jag säger såhär jag är också ute efter att spela högt, men eftersom jag använder bilen varje dag ca 8 mil om dagen så vill jag gärna att det ska låta bra också, det är ett jävla lyft på ljudet när man har dämpat, jag tröttnade på höra hur taket slog igenom, så om du tappar dB eller vinner dB så skulle jag ändå dämpa för ljud kvaliténs skull

Gladen Audio
2 388 Inlägg
31 augusti 2013
#15
MrStalby skrev:
Det beror på bilen du har ljudet i. Men runt 55-60hz

Inte så bra tips att han ska höja avstämningen på lådan, när en 855/V70 brukar spela som högst mellan 42-44hz. Höja avstämningen kommer bara göra att det spelar lägre och basen kommer vilja ge upp snabbt om man spelar annat än sinustoner över 55hz.
Inte många bilar spelar högt runt 60hz, små bilar som Opel corsa och CRX funkar det i men inte en stor kombi.

En större låda än DD´s egna låda med liknande portarea (med din effekt funkar en 6" aeroport bra och man kan byta portlängd enkelt när man provar sig fram) och avstämning runt 35-36hz kommer hjälpa till att öka dB´n sen kan man flytta runt lådan och fälla ryggstöd, fälla ner solskydd, luta ryggstöd olika och en hel uppsjö med små knep som KAN öka, inte alla saker hjälper till.
Dämpa plåten brukar jag göra oavsett om det nu skulle sänka av nån anledning, mest för att slippa lyssna på en skramlande plåtburk.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

558 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
#16
Frippe_L skrev:
MrStalby skrev:
Det beror på bilen du har ljudet i. Men runt 55-60hz

Inte så bra tips att han ska höja avstämningen på lådan, när en 855/V70 brukar spela som högst mellan 42-44hz. Höja avstämningen kommer bara göra att det spelar lägre och basen kommer vilja ge upp snabbt om man spelar annat än sinustoner över 55hz.
Inte många bilar spelar högt runt 60hz, små bilar som Opel corsa och CRX funkar det i men inte en stor kombi.

En större låda än DD´s egna låda med liknande portarea (med din effekt funkar en 6" aeroport bra och man kan byta portlängd enkelt när man provar sig fram) och avstämning runt 35-36hz kommer hjälpa till att öka dB´n sen kan man flytta runt lådan och fälla ryggstöd, fälla ner solskydd, luta ryggstöd olika och en hel uppsjö med små knep som KAN öka, inte alla saker hjälper till.
Dämpa plåten brukar jag göra oavsett om det nu skulle sänka av nån anledning, mest för att slippa lyssna på en skramlande plåtburk.

Okej så ska jag dämpa skuffen så mycket som går, samt bygga ny låda med lägre avstämning .
Skulle du kunna skicka en ritning på en låda som skulle kunna vara lämplig?(har inga program själv) port längd osv. Här i stan finns bara 19mm mdf skivor, så blir nog spånskivor på 22mm kanske dubbla fram och stag.



Sök