OBS! DENNA GUIDE ÄR SKRIVEN AV KJELL NIKLASSON PÅ MBSCA FORUMETBägge bilderna visar 300 turbopumpar, men det ser i stort sett lika ut på 250'in, bara en cylinder kortare.
1 - Tomgångsjustering, fin.
2 - Tomgångsjustering, grov. Utåt för att sänka tomgången.
3 - Maxvarv justering. Inåt för att öka maxvarvtalsbegränsning.
4 - Full last justering. Utåt för att öka bränslemängden.
Skruv nummer 4 skall utåt för att "ställa på". Om man utgår ifrån en originalmotor, så går det att skruva ca 2 varv utan att påverka tomgången. Därefter kommer tomgången att öka. Alltså, kan man skruva ut ca 2 varv med motorn avstängd. Resten rekommenderar jag att man gör med motorn igång. Det blir lite oljesöl, kanske 1 dl eller 2 på 5-10 minuter.
När tomgången ökar när man skruvar på nr 4, sänker man tomgången genom att skruva på skruv nr 2. Det är en grovjustering av tomgången. Skall skruvas utåt för att minska tomgången. Skruv 4 går att skruva utåt ca 3,5-4 varv, sen går det inte att sänka tomgången längre. Prova också att varva upp motorn ibland under justeringen, har man skruvat för mycket på nr 4 kommer motorn att rusa, och inte gå ner i varv.
Om pumpen har en Aldaklocka, nr 3 på bilden (Atmosfärisk laddtryck kompensering tror jag det heter på svenska.) så går det att "ställa på" den med. Den sitter såvitt jag vet på samtliga turbomotorer, men finns även på en del sugmotorer, fast då heter den Ada, dvs utan ladd.
För att "ställa på" Alda klockan måste man ta bort plomberingen som sitter längst upp på den, därunder finns det en justerskruv. Den skall skruvas uppåt för mer effekt. Den går att skruva på med motorn avstängd. Det är väldigt trångt mellan insug och skruv, en del plockar bort insuget för att komma åt den, men jag kan intyga att det går att justera utan att ta bort insuget.
Om man följer slangen som går ifrån Aldaklockan, så går den till en magnetventil. Det är ett säkerhetssystem för att skydda motorn mot för högt laddtryck. Lättaste sättet att koppla bort är att koppla om slangarna, så att det går en slang raka vägen mellan Aldaklocka och insug.