3695
Sök

Byta motor från B230FT till B230FK

2 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Har en rasad B230FT 98a, har Fixat en fin lågmilare, B230FK motor från 96a; båda kommer från 945 or!

Vad jag erfar är det bara att lyfta i FK motorn ( toppen följer med org) o hänga på insug mm så är det Lungt.

Elektronik mm är samma vad jag erfar, och klockan hänger där redan!

Har jag ev missat något, så snälla ge mig tipps på vad?

Ny på forumet

Äger en 97a ltt o en 98ft, båda 945or, kanon bruksbil!

122 Inlägg
19 februari 2013
#2
Jajamen bara o lyfta i


2 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#3
Tack, jag har läst en hel del och har kommit fram till samma slutsats!

Det finns mycket ideer där ute, men vad man kan utläsa här och på andra forum, är din o min uppfattning inte helt fel!

Ola1

11 Inlägg
5 september 2013
#4
Om man ska göra tvärt om byta till en b230ft från fk?
Har en 940 med fk motorn och en ft motor med klippta kablar.
Vad måste jag göra, bara lyfta i och löda ihop kablarna?


675 Inlägg
5 september 2013
#5
Varför ska du löda kablar? Motorerna är identiska förutom tryckklockan, absolut inget annat skiljer. Så det är bara att byta. Får man fråga varför du ska byta? Har hört om vissa som byter till FT motor för att få högre ladd tongue


11 Inlägg
6 september 2013
#6
Oj förlåt mig, menar så klart byta från b230f till en b230fk.

Vill ha turbo i bilen därav bytet men då kablarna är klippta i kabelhärvan så undrar jag om man måste ha tänd och bränslebox från en turbo bil eller om det bara är att köpa ett chip?


675 Inlägg
6 september 2013
#7
Det finns det mycket info om om man söker smile Men boxarna bör du flytta över ja, enklast så. Ska du ha originalspridarna från en 940 turbo så behöver du löda in spridarmotstånd i kabelhärvan pga av att spridarna är låg-OHM, men skaffar du låg-OHM spridare så behövs inte detta. Som sagt, söker du lite så finns det massa guider och info om detta smile



Sök