3428
Sök

Varför passar inte coilovers till syncro och 4motion?

VW Ägare
1 011 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#1
Sitter och kolla på ebay i tyskland och hittar en massa prisvärda coiloversatser.

I princip alla står det att de inte går till Syncro, 4motion.

Någon som har en förklaring till varför de inte passar.

Henrik Eberlund

5 089 Inlägg
14 oktober 2008
#2
för att bilen måste vara lika hög och samma retur på dämpare runtom hela tiden anars pajjar diffen i 4wd:en?

\Lindgren

16 197 Inlägg
14 oktober 2008
#3
säkerligen för att dom har helt annan bakaxel så coilovern blir mycke kortare.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

VW Ägare
1 011 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#4
FLindgren skrev:
för att bilen måste vara lika hög och samma retur på dämpare runtom hela tiden anars pajjar diffen i 4wd:en?

Det där har jag svårt att tro.

evilaudio skrev:
säkerligen för att dom har helt annan bakaxel så coilovern blir mycke kortare.

Det låter som en mer trovärdig anledning. Konstigt att jag inte tänkte på det själv.

Henrik Eberlund

Whitetrash
589 Inlägg
14 oktober 2008
#5
Eberlund skrev:
FLindgren skrev:
för att bilen måste vara lika hög och samma retur på dämpare runtom hela tiden anars pajjar diffen i 4wd:en?

Det där har jag svårt att tro.

nja det är väl mycket möjligt om man tänker på volvos överkänsliga V70 AWD äldre modell där du kan, som jag hört, ha sönder AWDn genom att ha olika slitna däck fram och bak/höger och vänster.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

457 Inlägg
14 oktober 2008
#6
Så är det med allas 4x4. Får du punktering på ett däck. Måste du byta ut alla. Annars snurrar ett hjul fortare än det andra!

VW Ägare
1 011 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#7
__Marcus skrev:
Eberlund skrev:
FLindgren skrev:
för att bilen måste vara lika hög och samma retur på dämpare runtom hela tiden anars pajjar diffen i 4wd:en?

Det där har jag svårt att tro.

nja det är väl mycket möjligt om man tänker på volvos överkänsliga V70 AWD äldre modell där du kan, som jag hört, ha sönder AWDn genom att ha olika slitna däck fram och bak/höger och vänster.

Jo men däcken är en sak för det påverkar hur fort hjulen snurrar. Det gör inte fjädringen. Att olika slitna däck kan påverka det köper jag. Men inte hur fjädringen och stötdämpare är.

Henrik Eberlund

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2008
#8
__Marcus skrev:
Eberlund skrev:
FLindgren skrev:
för att bilen måste vara lika hög och samma retur på dämpare runtom hela tiden anars pajjar diffen i 4wd:en?

Det där har jag svårt att tro.

nja det är väl mycket möjligt om man tänker på volvos överkänsliga V70 AWD äldre modell där du kan, som jag hört, ha sönder AWDn genom att ha olika slitna däck fram och bak/höger och vänster.

Det som påverkar är om hjulen fram är mer slitna än dom bak, då framhjulen snurrar mer än bakhjulen, och mellandiffen kan uppfatta det som spinn, och går då in.
Egentligen borde det inte vara någon fara, men antar att diffen inte gillar att ligga och mala konstant.
Detta gäller även om du har olika fabrikat på hjulen fram och bak, då det är olika hårdhet i gummina.

Detta motverkas av kunniga personer genom att skifta fram/bak en gång extra under säsongen, och voilá! AWDn håller.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Whitetrash
589 Inlägg
14 oktober 2008
#9
Då har jag lärt mig något nytt.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

KHRacing
15 oktober 2008
#10
Aern skrev:
Så är det med allas 4x4. Får du punktering på ett däck. Måste du byta ut alla. Annars snurrar ett hjul fortare än det andra!

Där hade du inte mkt rätt. hmm

2 021 Inlägg
15 oktober 2008
#11
Aern skrev:
Så är det med allas 4x4. Får du punktering på ett däck. Måste du byta ut alla. Annars snurrar ett hjul fortare än det andra!

nja inte direkt tongue volvos gamla och vw's syncro är det så på men långt ifrån alla


Reservdansk
6 271 Inlägg
15 oktober 2008
#12
855 AWD/V70 AWD/XC/V70R bakvagn.
Enligt uppgift ska det vara samma bakvagn som sitter i V90/S90.

http://www.straffe.nu/mod/gallery/media/161.jpg

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

44 Inlägg
2 april 2010
#13
Hej!

Tänkte jag kunde låna den här tråden lite.
Har en Passat V6 Syncro -98 och ska sänka den lite grann.
Ska man köpa coilovers eller räcker det med sänkfjädrar?
Att betala mer för att få coilovers om det nu ger bättre väghållning osv är inga problem!

Så det vore jäkligt fint om man kunde få lite rekommendationer om vad man borde göra smile

26 Inlägg
3 april 2010
#14
evilaudio skrev:
säkerligen för att dom har helt annan bakaxel så coilovern blir mycke kortare.

Nej det behövs absolut inte. Finns inte någon bil som orginal har det.  Dom flesta 4wd bilar av gattyp har förhållandevis mjuka fjädrar bak och ganska sega dämpar bak. Samt hårdare fjäder och snabbare dämpare fram.
Enkelt sagt ger det de mest fördelaktiga betendet.
Subaru impreza och Saab XWD är bra exempel på detta.   
Kika även på 4wd rallycross bilar i action så ses denna sättning väldigt tydligt.   

Anledningen är att coiloverna inte passar i spindlarna bak då drivaxeln gör att dom ser helt anorlunda ut.
Lika så höjden på fjäderbenet skiljer trolgen många centimeter.

ÄR väll ingen coilover tillverkare som velat utvekla en satts för 4wd modeller.


Vägis arbetis I Göteborg
30 Inlägg
10 september 2013
#15
då e det bara te o kapa eller byta te sänkfjädrae då eller?? vill typ sänka min Syncro men hittar inga satser


2 266 Inlägg
10 september 2013
#17
http://viewitem.eim.ebay.se/GW160-Lowte … 4439990023
Dessa beställde jag till kompisen passat 3bg 4motion.

4motion modellen har fjäderben runt om på bilen, de har inte framhjulsdrivna. Därför är dom billigare också.

svetsdiff !!!


Sök