__Marcus skrev:
Eberlund skrev:
FLindgren skrev:
för att bilen måste vara lika hög och samma retur på dämpare runtom hela tiden anars pajjar diffen i 4wd:en?
Det där har jag svårt att tro.
nja det är väl mycket möjligt om man tänker på volvos överkänsliga V70 AWD äldre modell där du kan, som jag hört, ha sönder AWDn genom att ha olika slitna däck fram och bak/höger och vänster.
Det som påverkar är om hjulen fram är mer slitna än dom bak, då framhjulen snurrar mer än bakhjulen, och mellandiffen kan uppfatta det som spinn, och går då in.
Egentligen borde det inte vara någon fara, men antar att diffen inte gillar att ligga och mala konstant.
Detta gäller även om du har olika fabrikat på hjulen fram och bak, då det är olika hårdhet i gummina.
Detta motverkas av kunniga personer genom att skifta fram/bak en gång extra under säsongen, och voilá! AWDn håller.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet