3034
Sök

Bilen dog, sen började motorlampan lysa efter omstart!

49 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
Hej!

efter jag vart inne på mekonomen för ca 1h sedan, startade jag bilen, backade ur och då dog plötsligt biljäveln!
jag fattade inte ett skit, öppnade huven, vickade lite på batteriet och då startade den igen.
efter detta så började skiten...

motorlampan började lysa, när jag står på tomgång låter min motor som den håller på att dö och den för ett jävla oväsen, hela jäkla motorn skakar, hela bilen skakar när jag sitter i den...har haft lite problem med missljud vid start från motorn hela tiden efter den stått kall, men nu är det fan helt sjukt illa!! Mitt varvtal vid tomgång är ovanligt lågt dessutom:(

någon har nämnt att det kan vara oljepumpen, fylla på med olja, men hur kommer det sig att den helt plötsligt startade när jag vickade på batteriet?

den ska enligt lampan/serviceboken in på sin stora service, men det har jag fan inte råd med just nu sad

någon som kan tänka sig veta vad det kan vara?

mvh Lars
Senast redigerat av Larza1985 (9 september 2013)

6 630 Inlägg
9 september 2013
Hade du bilen inne på verkstad eller köpte du bara grejer?

De/Dem

49 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
köpte bara nya dimljus!

6 630 Inlägg
9 september 2013
Spela in missljudet så är det enklare att avgöra hur illa det är.

De/Dem

49 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
det är ju det jag försökt, filmade när det var som värst, men hittar ingenstans att ladda upp filen hmm bara bilder verkar det som ?

6 630 Inlägg
9 september 2013
Ladda upp på youtube..?

De/Dem

6 630 Inlägg
9 september 2013
Kolla hur dina tändspolar ser ut, sprickbildningar kan orsaka misständningen.

De/Dem

49 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
vad jag kunde se så såg dom ok ut...

6 630 Inlägg
9 september 2013
Mhm..Hur mycket olja fyllde du på förut? Om du gjorde/kollade nivån.

Senaste kamremsbytet?

De/Dem

49 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
Jag har själv inte bytt någon olja sedan jag köpte den, (juni månad) men söker jag på detta ljudet på youtube så kommer det upp en hel del med samma ljud, vissa av svaren är oljebyte. Jag har halva stickan med olje, (den platta delen) senaste kamremsbytet vet jag ej, står i service boken men orkar inte gå ut på parkeringen just nu igen smile

49 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
Jag har själv inte bytt någon olja sedan jag köpte den, (juni månad) men söker jag på detta ljudet på youtube så kommer det upp en hel del med samma ljud, vissa av svaren är oljebyte. Jag har halva stickan med olje, (den platta delen) senaste kamremsbytet vet jag ej, står i service boken men orkar inte gå ut på parkeringen just nu igen smile

6 630 Inlägg
9 september 2013
Knattret kan beror på smutsig olja och låg nivå. Men varför den tappar motorgången är svårare, kolla felkoder om det finns några. Annars med lite tur så är det bara tomgångsventilen som är kass. (Ifall de hade någon, annars är det gasspjället som styr tomgången)

De/Dem

Drive, like there's no tomorrow'
47 Inlägg
9 september 2013
Sådär lät min bil ett tag också, 35 min senare hade jag skjutit vevstaken haha.

49 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
men det låter ju toppen!.... =/

49 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
skulle bara säga att jag var och pillade lite smått på motorn igår kväll, kollade/rengjorde kamaxelgivaren, la lite sladdar tillrätta osv osv, idag på morgonen när jag startade, var ljudet borta. motorlampan lös iofs forfarande.

satte mig i bilen efter jobbet, startade igen, inget ljud och helller ingen lampa som lös=)

Jag har faktiskt ingen aning om vad fel kunde varit, kanske var det att batteriet glappade till av någon andledning vilket resulterade i att bilen stendog och pga det så flippade motor ur och började lysa? jag vet inte alls,smile

skiten är iaf borta (för gott får man la hoppas)

tackar så mkt för svaren jag fått wink

49 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
skulle bara säga att jag var och pillade lite smått på motorn igår kväll, kollade/rengjorde kamaxelgivaren, la lite sladdar tillrätta osv osv, idag på morgonen när jag startade, var ljudet borta. motorlampan lös iofs forfarande.

satte mig i bilen efter jobbet, startade igen, inget ljud och helller ingen lampa som lös=)

Jag har faktiskt ingen aning om vad fel kunde varit, kanske var det att batteriet glappade till av någon andledning vilket resulterade i att bilen stendog och pga det så flippade motor ur och började lysa? jag vet inte alls,smile

skiten är iaf borta (för gott får man la hoppas)

tackar så mkt för svaren jag fått wink

6 630 Inlägg
10 september 2013
Byt olja i motorn, kolla felkoderna som varit och dra åt batteripolerena så ska du köra problemfritt ett tag till. ~

wink

De/Dem

Sök