En spänningsreglerad (elektronisk) laddare är bra att ha, men det behöver nödvändigtvis inte vara en avancerad och dyr laddare. Fördelen med spänningsreglerade laddare är att man kan låta dem vara inkopplade i ett eller två dygn utan att batteriet blir överladdat.
Dessa laddare brukar ladda med högst 14,4-14,7V och om laddaren är utrustad med underhållsladdning så går den över till det läget när batteriet är fulladdat, på det sättet blir inte batteriet överladdat och det förbrukas inte en massa vatten.
Om du köper en enklare laddare utan spänningsreglering så kan den ladda med kanske 17-18V eller liknande, då förbrukas en del vatten och dessutom får man stänga av laddaren själv efter tex ett dygn för att batteriet inte ska överladdas.
Dagens batterier är ofta slutna och då går det kanske inte att fylla på vatten, det gör att om batteriet överladdas många gånger så försvinner det så mycket vatten att batteriet slutar att fungera. Har man ett GEL eller AGM batteri så är det extra viktigt att ha en spänningsreglerad laddare.
Om du behöver underhållsladda batteriet varje kväll tror jag inte, det beror iof på hur mycket du spelar med motorn avslagen varje dag och hur stor anläggning du har. Fast om du har en hyffsad spänningsreglerad laddare så ska det inte påverka batteriet negativt ifall du underhållsladdar nästan varje kväll.