Vibrationer vid gaspådrag/tomgång

fkvist
18 september 2013 · 5 Inlägg

handlat en, volvo v50 -04. 24000mil på nacken, går riktigt tyst och tajt. växlar och kopplar förvånansvärt fint.

redan vid provkörning tyckte jag det vibrerade lite skumt från ratt och tänkte att det säkerligen var obalans i framvagn eller liknande.

väl hemma och nu har forskat vidare i dessa störande vibrationer märker jag att det är endast vid acceleration. mest 2ans växel, även 3an. vissa stunder på 5an vid högre farter vid te.x omkörning. vibrationerna ökar markant om jag belastar bilen (fler personer).

skumt tyckte jag och börjar ana en sliten drivknut/axel? MEN, idag när jag forskar vidare i detta märker jag att det vibrerar exakt lika mycket på tomgång vid gaspådrag. vibrationerna kommer nånstans mellan 2000-2200 varv. skakar i golv, stol och ratt.

Så, drivknut/axel? njaaa, när jag gasar iväg på 2an, 3an känns det verkligen så, ungefär som att det vore en jätte-obalans i framvagn, men det vibrerar inte i 150kmh och som sagt på friläge.

om det kan vara till hjälp, så finns det ett HÖGT elektriskt surrande ljud från motorutrymmet såfort jag sätter i nyckeln och varar i ca 2min efter att jag har stängt av nyckeln (durrar från generatorn då och då vid starter, sporadiskt)

Teorier, tips? tar gärna emot alla tankar kring.

/f

BMW 330d e90 "KGRen" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang