4417
Sök

Zink spray

305 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Farfar77 skrev:
simlar skrev:
Jo bli några kilon, men det är det värt så man slipper att stensprut slår bort rostskyddet.
Jag rekommenderar inte på sprutflaska, i så fall på flaska man kopplar till rostskyddspistol. För den på sprayflaska blir alldeles för tunt lager med tycker jag.
Tjockt med underredsmassa ska det vara, därför jag penslade hela underredet på min bil. Tog många timmar men bra blev det.

riight men tror endå yrkes männen som utför behandlingarna ger bäst resultat ? dom har väl dyrare medel och resurser. Du tänkte på utsidan nu ? sten stänk , jag pratade om insidan

Jo bäst är ju att låta en rostskyddsfirma göra en behandling. Dem har ju listor på var det ska sprutas rostskyddsmedel och vad för medel som ska användas för respektive bil.

Jo jag tänkte på utsidan, rättare sagt undersidan.
Inne i balkar och trösklar så ska det egentligen räcka med tunnflytande rostskydd så länge man inte har några stora hål som fukt och smuts kommer in genom.

okaj då en hel jädra vetenskap de, så mycket bara för två plåt bitar. blir trött tongue
den här epoxyn, motsvarar den plast färgen som typ finns på såna plåtar till tak? dom brukar släppa efter några år,
Senast redigerat av Farfar77 (20 september 2013)

5 741 Inlägg
20 september 2013
Farfar77 skrev:
simlar skrev:
Farfar77 skrev:

riight men tror endå yrkes männen som utför behandlingarna ger bäst resultat ? dom har väl dyrare medel och resurser. Du tänkte på utsidan nu ? sten stänk , jag pratade om insidan

Jo bäst är ju att låta en rostskyddsfirma göra en behandling. Dem har ju listor på var det ska sprutas rostskyddsmedel och vad för medel som ska användas för respektive bil.

Inne i balkar och trösklar så ska det egentligen räcka med tunnflytande rostskydd så länge man inte har några stora hål som fukt och smuts kommer in genom.

okaj då en hel jädra vetenskap de, så mycket bara för två plåt bitar. blir trött tongue
den här epoxyn, motsvarar den plast färgen som typ finns på såna plåtar till tak? dom brukar släppa efter några år,

Jo nog är det det alltid tongue
Nja epoxyfärgen blir inte som plast utan lite mer flexibel. Har då inte hört att det släppt för någon, i så fall kan man inte rengjort ordentligt innan man målat.

305 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Farfar77 skrev:
simlar skrev:

Nja epoxyfärgen blir inte som plast utan lite mer flexibel. Har då inte hört att det släppt för någon, i så fall kan man inte rengjort ordentligt innan man målat.

jo men vår grannes hus blev typ hela taket plast släpp på. Sen våra plåt kanter runt garaget utanför har vi bytt ett par gånger under 10 år också. Så det litar jag ej på

5 741 Inlägg
20 september 2013
Farfar77 skrev:
simlar skrev:
Farfar77 skrev:

jo men vår grannes hus blev typ hela taket plast släpp på. Sen våra plåt kanter runt garaget utanför har vi bytt ett par gånger under 10 år också. Så det litar jag ej på

Ja jag vet då inte vad det är för färg det.
Som sagt så har jag aldrig hört eller läst om någon där epoxy-primern släppt. Det bör vara större risk att 1-komp rostskydd/bättringslack släpper då den lacken inte blir lika flexibel som epoxy-primern.

305 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Farfar77 skrev:
simlar skrev:

Ja jag vet då inte vad det är för färg det.
Som sagt så har jag aldrig hört eller läst om någon där epoxy-primern släppt. Det bör vara större risk att 1-komp rostskydd/bättringslack släpper då den lacken inte blir lika flexibel som epoxy-primern.

jaså mm en djungel med färg sorter. Men låter ju bra ska köra på det

354 Inlägg
20 september 2013
Grejen med Zink 1 komponents eller 2 komponents är den att du måste ha en blästrad yta och då skall ytan vara helt ren från föroreningar som rost, olja/fet, glödskal efter varm/kall valsning eller om den är varm/kall pressad så skall plåten alltid blästras REN. Har du inte blästrat yta och du målar med zink så biter sig inte zinken fast den kommer att släpa från underlaget!

Expoxy kräver inte samma förbehandling, räcker med stålborstning men se till att tvätta först  med ett emulgerande tvätt medel. (ta bort fett,silikon och andra föroreningar)

Allt hänger på hur du gör förarbetet innan applicering av rostskyddsfärgen.

Sen har 1-komp sina fördelar och 2-komp sina fördelar oftast är 1-komp en modifierad akryl/epoxy medans 2-komp  är en ren hartz epoxy. alltså varje färg har just sin egenskap (nötningsförmåga, densite,t max/min skikttjocklek också vidare.......

Sen ätt en 1-komp är mer flexibel än en 2-komp är upp till färgens egenskaper vad just den är till lämpad för. (se tillverkarens säkerhets datablad) för den färgen som just du tänker köpa eller så går du in hos en färgbutik som är leverantörer av Sigma, Tikkurilla, Teknos, Internationall, Hagmans och frågar efter deras expertis om vad du behöver för färg.

Sök