3136
Sök

Brus ur diskaneter

20 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
hej, kopplade in mitt kicker system för någon dag sen och nu när jag spelar musik så brusar det bara ur diskanterna, inge ljud över huve taget, men det kommer ljud ur midarna och båda är kopplade till filter, är det någon som har nån aning om vad det kan vara? 2 stycken midar funkar galant men 2 diskanter som bara står och brusar, tack på förhand ^^

25 september 2013
Kolla upp så du inte kopplat filtret baklänges på något vis. Tex in på LP-sidan och ut på ingången eller liknande tongue

20 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
grejen är att det va färdig draget det var en sluten filter dosa sen kom det ut 2 kablar som var märkta "tweeters" sen 2 märkta med "mid" och 2 märkta med "input" så det kan inte ha blivit felkopplat ^^ man slapp koppla det själv så att säga det var bara sätta dit varje kabel på + och - på varje högtalare smile

25 september 2013
Skumt. Har du provat att köra diskanterna direkt på slutsteget? Glöm inte att köra högpassfiltret på steget för att inte paja dina diskanter

20 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
har inte testat det än, men högpassfilter hur funkar det? för lågpass är väll bara vanlig RCA men högpassen har väl en annorlunda typ av kabel om jag förtod manualen till slutsteget rätt då dom visade en annorlunda inkoppling till högpassen?

610 Inlägg
25 september 2013
slugboy skrev:
har inte testat det än, men högpassfilter hur funkar det? för lågpass är väll bara vanlig RCA men högpassen har väl en annorlunda typ av kabel om jag förtod manualen till slutsteget rätt då dom visade en annorlunda inkoppling till högpassen?

det är "högnivå" du tänker på. högpass filter (HPF) är en inställning på steget som man sätter på via en typ knapp. sen ställer du in högpassfilteret så du tar bort dom lägre frekvenserna som en diskant inte klarar av. högpass brukar va mellan typ 50-750. det är ett vrede du ställer in det på

vrid den till så högt som möjligt för diskanternas hållbarhet under test
Senast redigerat av Ljud-fan (25 september 2013)

Sök