1892
Sök

Hur hårt är 20 nm?

Bilskadeskapare
34 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Hej. Nej jag är inte så dum som rubriken tyder på, däremot lite dumsnål. Prövade att köra gamla topplocksbultarna vid byte av topppackning, tyvärr gick den första av redan vid steg 1 i åtdragningen. 20 nm. Har en momentnyckel från biltema som inte är använd förut. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … kel-10241/

Men det konstiga var att jag drog så jag nästan blev blå i ansiktet och tänkte att något var skumt. Jag drog å drog å drog och sen small bulten. Skall man dra arselt av sig redan vid 20 nm? Eller skall jag vara uppmärksam imorn när jag skall dra med nya bultar?

Kan jämföra med en billig momentnyckel med en pinne som visar trycket.

342 Inlägg
17 april 2013
20Nm motsvarar en kraft på 10kg med en 20cm spärrhandtag. Inte mycket med andra ord.

Moment = Kraft * Hävarm

Moment = (9,82N*10kg) * 0,2m

Eller en kraft på 4kg om du har ett spärrhandtag på 50cm. Du klarar det hur lätt som helst med en hand.

Ditt momentskaft är m.a.o trasigt.
Senast redigerat av olof102 (17 april 2013)

755 Inlägg
17 april 2013
20nm är rätt så mycket ändå, kan vara så att det klickade till innan eller att nyckeln är dålig, har själv julas momentnyckel och har funkat bra. Men vad är det du ska dra fast?

If you want to win, You mustn't loose.

Bilskadeskapare
34 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
MSpader skrev:
20nm är rätt så mycket ändå, kan vara så att det klickade till innan eller att nyckeln är dålig, har själv julas momentnyckel och har funkat bra. Men vad är det du ska dra fast?

Topplocket. Nej, den klickade inte och den skall gå ner till 0 när den har klickat.

498 Inlägg
17 april 2013
20nm är fan inte mycket. Det kan du nästan daska till med pungen. Du har inte råkat ställa den på 200nm?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

236 Inlägg
17 april 2013
20 nm är väldigt lite, med tanke på att nm står för nano-meter och är en längdenhet.
20 Nm är dock kraften i Newton-meter, och stämmer bra med det olof102 sa.

tip of the day smile

Power is measured in dB

3 292 Inlägg
17 april 2013
20nm är inte så mycket.. tar du rotationsmåttet på vänster framhjul och plusar det med antal cl kondensatorvätska som du har i hydrostatsfördelarmojängen så får du ett värde som du delar med 4, det som blir kvar tar du gånger så många rattutslag du klarar åt både hållen samtidigt.. så får du korrekt värde..

Nej.. jag skojjar bara.. sorry.

Allvarligt... 20nm är som nån ovanstående skrivit inte alls mycket, det ligger ganska lågt ner på skalan på momentskaftet som du ser och du klarar att dra det för hand med vanligt spärrkskaft till och med.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 april 2013
Jag har en sån där momentnyckel som i länken, och nej skalan ska inte hoppa ner till noll när den "löser ut". Det märker man endast genom ett "klick" när inställt moment uppnås. Testa att ställ den på ett halvlågt moment och prova att dra åt en stor bult så du märker när den klickar till.

20 Nm på den som är så pass långt handtag på känns knappt inte som ett motstånd när man drar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Bilskadeskapare
34 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
henke_99 skrev:
Jag har en sån där momentnyckel som i länken, och nej skalan ska inte hoppa ner till noll när den "löser ut". Det märker man endast genom ett "klick" när inställt moment uppnås. Testa att ställ den på ett halvlågt moment och prova att dra åt en stor bult så du märker när den klickar till.

20 Nm på den som är så pass långt handtag på känns knappt inte som ett motstånd när man drar.

Man lär så länge man lever=) skall jag lyssna nog idag då. Men jag är 99% säker att jag läste att den går ner till noll när den klickat. Fast inte förvånande om det står fel i feltemas manualer.

Olika
907 Inlägg
19 april 2013
muppverkstad skrev:
henke_99 skrev:

Man lär så länge man lever=) skall jag lyssna nog idag då. Men jag är 99% säker att jag läste att den går ner till noll när den klickat. Fast inte förvånande om det står fel i feltemas manualer.

Det är säkert inget fel i manualen, snarare du som tolkat texten fel:
"Verktyget återställs automatiskt när vridkraften upphör och är då åter redo för användning."
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ … 41_man.pdf

Om man förstår hur en momentnyckel fungerar inser man orimligheten i att den skulle nollställa sig efter varje gång den "löst ut", så osmidigt det skulle vara att dra många bultar i rad dessutom...

Tänk på att släppa spänningen på fjädern när du inte använder verktyget, annars kommer det tillslut inte att stämma om det ligger med spänd fjäder.

Mvh
Fredrik

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 april 2013
Jag har då aldrig vart med om att en momentnyckel går tillbaka? Och som sagt, 20nm är ingenting nästan ;/

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 april 2013
LeafBox skrev:
Jag har då aldrig vart med om att en momentnyckel går tillbaka? Och som sagt, 20nm är ingenting nästan ;/

Aldrig jag heller. Skulle tro att han dragit dit bultarna med ett vanligt spärrskaft före och då klickar ju moment nyckeln direkt och därefter har han bara dragit. 20Nm är ju så lite att man utan större problem drar för mycket med ringnyckeln.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

2 401 Inlägg
19 april 2013
Men asså 20nm är ganska mycket ändå med ett litet spärrskaft.  Med ett spärrskaft på 1m så ska du dra med 2kg tryck och har du då ett skaft på säg 30cm så blir det ganska mkt :p

5 119 Inlägg
19 april 2013
Nybergrobin skrev:
Men asså 20nm är ganska mycket ändå med ett litet spärrskaft.  Med ett spärrskaft på 1m så ska du dra med 2kg tryck och har du då ett skaft på säg 30cm så blir det ganska mkt :p

Haha tror någon behöver träna wink våran momentnyckel på jobbet är ja ca 20cm lång och du drar lätt det med en hand wink utan att ens ta i :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 119 Inlägg
19 april 2013
Gjorde ett test nyss och jag drog 7nm med vanlig skruvmejsel med litet handtag smile liten referens smile skulle tro ja kan dra ca 10 med en skruvmejsel med större en greppvänligare handtag :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Bilskadeskapare
34 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
Tack för svaren, jag vet inte vad jag lyckats med=) Skruvade ihop allt idag å momentnyckeln fungerade som den skulle.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 april 2013
Huvudsaken är att det ordnade sej!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

785 Inlägg
19 april 2013
10 Nm är ungefär 1 kg.. / hävarmen.. så 20 Nm är ungefär 2 kg, dvs ingen större kraft.

Men tänk på att ALLTID byta "sträckbultar" smile

Its not the fart that kills, its the smell...

827 Inlägg
25 september 2013
MSpader skrev:

Har aldrig använt en momentnyckel tidigare och köpte mig en från jula jag med, efter att den når inställd nm när den klickar är det då den uppnått inställd nm?
tacksam för svar

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 september 2013
När monentnyckeln klickar är det draget efter den inställda kraften.
Är ni osäkra på att verktyget funkar spänn då fast den i skruvstädet på tex 20Nm så märker ni snabbt om den klickar eller inte.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök