3153
Sök

Baslåda & Vinter

38 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#1
Vintern närmar sig och det blir kallare för varje dag. Jag har baslåda och undrar om kylan kan skada på något sätt? eller är det ingen problem?

Här är lådan, den ganska bra isolerat.



http://i.imgur.com/GRbLCGI.jpg

5 687 Inlägg
26 september 2013
#2
Du behöver ju inte spela på högsta volym när kupén är kall, materialet blir ju hårdare och stelare och finns ju risk att membranen spricker vid stora rörelser, dvs vid hög volym.

Spelar du på måttlig ljudnivå så ska det inte vara några problem.


27 september 2013
#3
Det har jag oxå märkt nu på morgonen, det är inte alls samma studs i basarna när det är kallt i bilen. basarna känns fan oinspelade så man får smyga på volymen tills det blivit varmt och mjuka membran

610 Inlägg
27 september 2013
#4
Jag har märkt att mitt steg vibrerar ovanligt mycket och fläkten låter som den skrapar innan den blir varm.
är det ingen fara eller borde jag ta ut det så fort som möjligt?

Steg: spl dynamics D8

Superhedde
255 Inlägg
27 september 2013
#5
Det som händer vid kyla är lite olika saker, men den mest märkbara skillnaden är att slutsteget behöver lite tid på sig för att komma upp i arbetstemperatur. Detta är olika märkbart på olika steg, vissa spelar nästan inget alls och vissa är det endast marginell skillnad med. Enkelt förklarat så kan man säga att slutsteget lämnar mindre effekt innan rätt arbetstemperatur uppnås.

Angående fläktar som lämnar missljud så är det ofta glidlager som kan kärva lite vid kyla.

Även gummiupphängningar blir ju hårdare vid kyla men den stora skillnaden är som sagt själva slutstegets förmåga att lämna effekt. Även batteriets strömkapacitet försämras avsevärt när det är är kallt.

Mvh Mattias
Senast redigerat av Hedde (27 september 2013)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

610 Inlägg
27 september 2013
#6
Hedde skrev:
Det som händer vid kyla är lite olika saker, men den mest märkbara skillnaden är att slutsteget behöver lite tid på sig för att komma upp i arbetstemperatur. Detta är olika märkbart på olika steg, vissa spelar nästan inget alls och vissa är det endast marginell skillnad med. Enkelt förklarat så kan man säga att slutsteget lämnar mindre effekt innan rätt arbetstemperatur uppnås.

Angående fläktar som lämnar missljud så är det ofta glidlager som kan kärva lite vid kyla.

Även gummiupphängningar blir ju hårdare vid kyla men det stora skillnaden är som sagt själva slutstegets förmåga att lämna effekt. Även batteriets strömkapacitet försämras avsevärt när det är är kallt.

Mvh Mattias

Brukar glidlagerna gå sönder helt efter ett tag eller hur är det med det?

Superhedde
255 Inlägg
27 september 2013
#7
De klarar sig. smile

Mvh Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

610 Inlägg
27 september 2013
#8
Hedde skrev:
De klarar sig. smile

Mvh Mattias

phew skönt smile började bli lite orolig när det började "skrapa" från steget en morgon xD


Sök