2935
Sök

Driva dd bas på ett s2 steg eller s2b skulle det kunna räcka effektmässigt?

43 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
Hej!

Har tänkt att handla ett dd s2 steg eller dd s2b steg.
Skulle man kunna driva 1 alternativt 2 st dd 3512 på detta steg och kunna få vettig effekt ut till bas/basarna?
Nu finns det inte subsonic på detta steg skulle man kunna köpa sånt löst eller finns det något annat alternativ?

tacksam för svar

403 Inlägg
26 september 2013
pilemannen skrev:
Hej!

Skulle man kunna driva 1 alternativt 2 st dd 3512 på detta steg och kunna få vettig effekt ut till bas/basarna?
Nu finns det inte subsonic på detta steg skulle man kunna köpa sånt löst eller finns det något annat alternativ?

tacksam för svar

Beror ju vad det är för talspolar på basarna. Det är ju bara stabilt i 2ohm om man bryggar. Stegen klarar att driva 2 , men ska du tävla eller liknande vill du kanske ha mer effekt. Låter dom som kan mer svara på den frågan.

Att det inte finns subsonic gör inget när det finns högpassfilter som går ner till 20.

43 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
Carl7 skrev:
pilemannen skrev:
Hej!

tacksam för svar

Beror ju vad det är för talspolar på basarna. Det är ju bara stabilt i 2ohm om man bryggar. Stegen klarar att driva 2 , men ska du tävla eller liknande vill du kanske ha mer effekt. Låter dom som kan mer svara på den frågan.

Att det inte finns subsonic gör inget när det finns högpassfilter som går ner till 20.

Jag hade tänkte köra på dubbla 2x2 ohm talspolar på basen  eller basarna skulle det kunna funka. Hur många batteri tror du man behöver för att driva steget

403 Inlägg
26 september 2013
pilemannen skrev:
Carl7 skrev:
pilemannen skrev:
Hej!

tacksam för svar

Jag hade tänkte köra på dubbla 2x2 ohm talspolar på basen  eller basarna skulle det kunna funka. Hur många batteri tror du man behöver för att driva steget

Kör du s2b får du ut 1350W per bas antingen om du bryggkopplar det till 2ohm eller kör en per kanal i 1ohm. Kör du en är det bättre 2x4 så du kan koppla den till 2ohm och då få 2700W.

Steget jobbar ju i klass ab så det har ju ingen jättebra verkningsgrad så går åt rätt mycket ström om du ska få ut 2700W. Skulle säga minst 3batterier, men lämnar den fråga till någon annan som kan lite mer.

Superhedde
255 Inlägg
27 september 2013
Hej!

Skulle nog inte rekommendera mer än en 35-seriebas på ett S2 eller S2B för bästa resultat. Dessutom så blir S2 stegen väldigt varma och kan då slå av pga överhettning vid basdrift.

Min egen rekommendation skulle definitivt bli att kika på ett DD M3. Kostar marginellt mer än S2B men passar mycket bättre till basdrift och ja, förutom ordentligt med effekt så låter det fantastiskt. Dessutom så drar det mindre ström än motsvarande klass A/B steg och blir inte lika varmt.

Mvh Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

1 196 Inlägg
27 september 2013
Jag själv har kört 2 st dd 2512 på ett s2, spelade 143,4 dB om jag minns rätt, det spelar på duktigt men som hedde skrev, mer effekt så blir det grymt bra, allt handlar om vad du får ge för steget och hur mycket du vill lägga

43 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
Spiike skrev:
Jag själv har kört 2 st dd 2512 på ett s2, spelade 143,4 dB om jag minns rätt, det spelar på duktigt men som hedde skrev, mer effekt så blir det grymt bra, allt handlar om vad du får ge för steget och hur mycket du vill lägga

Hur många batteri använde du då för att driva steget och i vilken bil byggde du i??

43 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
Hedde skrev:
Hej!

Skulle nog inte rekommendera mer än en 35-seriebas på ett S2 eller S2B för bästa resultat. Dessutom så blir S2 stegen väldigt varma och kan då slå av pga överhettning vid basdrift.

Min egen rekommendation skulle definitivt bli att kika på ett DD M3. Kostar marginellt mer än S2B men passar mycket bättre till basdrift och ja, förutom ordentligt med effekt så låter det fantastiskt. Dessutom så drar det mindre ström än motsvarande klass A/B steg och blir inte lika varmt.

Mvh Mattias

Tror du man kan köra en eller 2 basar på ett s2b steg?
Hur mycket batterikraft tror du det behövs för att kunna försörja steget. Har tänkt att köpa steg begagnat och har ej hittat nått enkanals dd steg

Superhedde
255 Inlägg
27 september 2013
pilemannen skrev:
Hedde skrev:
Hej!

Mvh Mattias

Tror du man kan köra en eller 2 basar på ett s2b steg?
Hur mycket batterikraft tror du det behövs för att kunna försörja steget. Har tänkt att köpa steg begagnat och har ej hittat nått enkanals dd steg

Om du ska köra en bas så rekommenderar jag 25/35-serien och om skall köra två st så är det främst 15-serien som är lämplig.

En 35/25-seriebas kommer spela kalas med det steget. Se till att inte lasta det under 2 Ohm per kanal eller 4 Ohm bryggat för bästa ljudmässiga resultat samt tillförlitlighet.

Som batterikraft så säger jag minimum två bra batterier.

Mvh Mattias
Senast redigerat av Hedde (27 september 2013)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

1 196 Inlägg
27 september 2013
pilemannen skrev:
Spiike skrev:

Hur många batteri använde du då för att driva steget och i vilken bil byggde du i??

Samma låda och steg i både en polo och en 9-5 combi, ett extra batteri, inget billigt skit batteri

302 Inlägg
28 september 2013
Skulle precis säga som Hedde.
Ska du brygga steget så rekommenderar jag 4 ohm mono, då steget annars kan bli väldigt varmt i 2 ohm mono.
(hjälper du till med extra kylning som fläkt bör det dock funka bättre)

Men sen har du ju en hel annan dynamik i AB stegen mot klass-D stegen.
Är det främsta syfte att spela musik hade jag sagt S2, vill du prompt spela högt säger jag M3.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

260 Inlägg
29 september 2013
Somsagt varmt blir det, jag monterade 2st fläktar på
en ny bottenplatta under steget vilket gjorde susen..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Sök