2764
Sök

Borgens busbil 2k13 Soopel somega. Börjar närma sig 500+hk! :D

Varit sugen på detta projektet väldigt länge, nu timade ett bra objekt, pengar och tid jävligt bra så det var bara å dra igång. :)

Diktator
12 765 Visningar
Uppdaterades senast 7 oktober 2013
Diktator
433 Inlägg
20 juni 2013
Trådstartare
#1
Saxar detta direkt från min projekt tråd från Saab turbo club, så blir det nå konstigheter kan det vara därför. :p

Tja! Några av er har nog sett lite bilder på pärlan på Facebook sidan, men här kommer den officiella projekttråden!

Har gått å grunnat på den här idén ett ganska bra tag innan jag bestämde mig för att slå slag i det hela, det har varit andra projekt ivägen, en massa annat skoj man velat göra osv, men sen såg jag den här Omegan på blocket och tänkte att den där jäkeln måste jag ha.

Sagt och gjort, fredagen den 14/6 blev den min. Åkte från Uppsala upp till Ljusdal och hämtade den. (Tack Dahlhjelm för transporthjälp)

http://forumbilder.se/CEJOL/utvandigt.PNG?width=150

Kom hem sent på fredag natt så då parkerades pärlan bara och på lördagen var det gatebil som gällde, men det första jag gjorde på söndagen var att köra in pärlan i garaget och slet ur maskin. smile

http://forumbilder.se/CEJOL/1opelmotor-i-bil.jpeg?width=150

http://forumbilder.se/CEJOL/1opel-tomt-motorrum.jpeg?width=150

Sen rullades Opeln ut och vår gamla isbils 9-3a rullades in för urmontering av snurran. smile

http://forumbilder.se/CEJOL/1saabmotor-i-bil.jpeg?width=150

http://forumbilder.se/CEJOL/1saabmotor-ur-bil.jpeg?width=150

Saab motorn fick sig ett 9-5 svänghjul för att slavcylindern och kopplingen ska få rätt avstånd till varandra samt ett lager monterat i svänghjulet (För att hålla ingående axel till lådan stadigt då opel lådan saknar lagring i själva lådan.)

Sen rullades Opeln in igen för provmontering av motorn!
http://forumbilder.se/CEJOL/1motorn-i-fast-star-pa-balk.jpeg?width=150

Det ser kanske ut att vara frid och fröjd men det fanns ett problem...
http://forumbilder.se/CEJOL/oljetrag-pa-framvagnsbalk.jpeg?width=150

Så här långt kom vi på söndagen. I Dagsläget däremot har vi byggt om tråget och byggt klart Motorfästen så att maskinen står i som den ska, dom bilderna och den infon tar jag i nästa uppdatering som ev blir ikväll om jag hinner. Men nu har jag iallafall startat en projekt tråd. smile


Tack som fan Dahlhjelm på Biljouren i Uppsala AB för all hjälp och meckutrymme! smile


Kör bilder och info från kväll 2 och 3 på en gång. smile

Då kör vi fortsättningen! Kväll 2 samt 3 blir samlade i denna update! smile

Börjar med lite oljetrågsfix. smile Första gången vi använder TIG svets och svetsar aluminium, så är inte dom snyggaste svetsarna men förhoppningsvis täta, wink

http://forumbilder.se/CEJP2/oljetrag-ihopsvetsat.JPG

Monterat i bil:

http://forumbilder.se/CEJP2/oljetrag-i-bil-1.JPG

Distans från motorkudde till tilltänkta placeringen på fästplattan på motorn, (Bulthål målade blåa)

http://forumbilder.se/CEJP2/motorfaste-va-forsta.JPG

Fästet ditpunktat:

http://forumbilder.se/CEJP2/motorfaste-va-tva.JPG

Och nu kommer bilderna där vi står idag. smile

http://forumbilder.se/CEJP2/motor-fran-ho-1.JPG

http://forumbilder.se/CEJP2/motor-fran-va-1.JPG

http://forumbilder.se/CEJP2/helhet-motorrum.JPG

Har tyvärr inte knäppt bilder på allt, t.ex hö motorfäste, vårt omsvetsade termostathus (så att slangen pekar rakt ut istället för mot torpedväggen) Diverse slang och rörkopplingar för servo, soppa, och kylsystem. Men allt det sitter på plats och är redo. smile

En lista på prylar jag behövt för att få ihop allt hittils:
Kylare från Opel Kadett GSI -88
Oljekylare ink slangar från Saab 9-5.
Crossflow intercooler från 9-3 T7 (För provkörning, skall bytas mot fetare senare)
Orginal servorör från Opeln, Trycksidan är modifierad med klämkoppling och 9-3 vinklade servoanslutning.
Diverse tryck och vattenrör/slangar från bla 9-3, 9000 och 9-5.
Original soppaledningar med 9-3 anslutningarna mot fuelrail ihopsatta med Opelns orginalrör med PushNrelease kopplingar.

Kvar att göra för provstarten är all el, gaswiren och avgassystemet.

Efter provstart ska självklart allt rivas ner och helsvetsas, målas, putsas till. Vissa slangar ska bli stålomspunna osv.

Så ser det ut idag! Nu blir det paus i arbetet pga Midsommarfirande, Men hoppas på uppstart på söndag om allt vill sig väl!

Ha en trevlig Midsommar! smile
Senast redigerat av Micke754 (18 juli 2013)

Varför köra sakta när man kan köra fort?

234 Inlägg
21 juni 2013
#2
Imorgon blir det eldragning så det kan nog gå att starta pärlan! wink

Någon som har koll på vart man kan köpa schyssta kylfläktar? bör vara 40*40cm ca.


131 Inlägg
23 juni 2013
#3
sätt fart nurå smile

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!

Diktator
433 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#4
Det är full fart gosse! Satte ihop allt så den är helt redo att köras så fort elen är klar igår. smile kylarfästen, intercooler fästen, generatorfäste och oljekylarfäste är tillverkat, samt alla rör och slangar är dragna och uppstripade. Så nu är det elen och en bit avgassystem kvar å göra innan provkörning och inte bara provstart. big_smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

131 Inlägg
25 juni 2013
#5
guuld

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!

Diktator
433 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#6
Ikväll har vi startat upp pärlan! Hoppade igång hur fint som helst! big_smile nu är det bara lite smått å gott som skall pluggas in såsom tempgivare och oljetrycksgivare osv, sen ska kabelhärvan lindas ihop å kopplas ur och maskin ska ur så motorfästen och lite annat kan svetsas och lackas samt att sinterlamellen ska i. smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#7
Nu funkar bilen som den ska! Ska använda den lite till vardags nu och se hur den funkar innan det är dags att ta ur maskin igen å måla å dona upp allt samt byta turbo å spridare å annat kul. smile men för nu, här kommer en film på första svängen! smile

http://www.youtube.com/watch?v=zuCM0j6LQmw

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
#8
I väntan på turbo och annat smått å gott har vi tagit ner lådan och bytt koppling, aero tryckplatta och 6 puckar sinterlamell från KEP. Vi har även byggt en sk shortshift. (Förlängt spaken 2cm neråt)

http://forumbilder.se/CERV5/7image.jpg

http://forumbilder.se/CERV5/9image.jpg

För övrigt så kör jag bilen till och från jobbet och alla andra ärenden dagligen och allt funkar klockrent. smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
#9
För övrigt så har den fått matchande fälgar, wink däcken som satt på blev ganska slut.. (Se film högre upp i tråden)
Så så här ser den ut nu!

http://forumbilder.se/CERV5/15image.jpg

Varför köra sakta när man kan köra fort?

131 Inlägg
7 juli 2013
#10
såg "kork skruven " wink

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!

Diktator
433 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#11
Första raset kom på pärlan i fredags, det var kardan som inte ville leka längre, så det blev att åka å hämta reservdels mv6an å passa på å ta kardan, diff och drivaxlar ifrån den vilket resulterar i betydligt trevligare utväxling samt förhoppningsvis bättre hållbarhet. smile

http://forumbilder.se/CESC1/image.jpg

http://forumbilder.se/CESC1/1image.jpg

http://forumbilder.se/CESC1/2image.jpg

http://forumbilder.se/CESC1/3image.jpg

Reservdelsbilen;
http://forumbilder.se/CESC1/4image.jpg

Mv6 motorn är till salu, har även en 2.0 16v Opel maskin till salu samt komplett svart elstyrd skinninredning från mv6an. Bra priser eller bytes mot nått kul typ soppapump eller spridare. smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Backwoods Garage!
1 405 Inlägg
7 juli 2013
#12
kul projekt detta smile
kommer ni göra något åt chassiet osv sen?

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625

Diktator
433 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#13
Jodå, det kommer bli coilovers, och så kommer jag plocka bromsar från mv6an eller ev 9-5 aero bromsar om jag får det att passa. smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#14
Testade slicksen lite för å kunna se före och efter den ordentliga trimningen såsmåningom, här kommer en film på 285hk Opel iaf! smile

http://youtube.com/watch?v=69qRV9dhnIE&feature=plcp

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
18 juli 2013
Trådstartare
#15
Har inte uppdaterat här på etag då jag väntat på delar, men i veckan har jag fått en massa paket! big_smile Lucas 1260 spridare för etanol, aem 325l/h soppapump för etanol, 3 bars mapsensor och den här rackaren!
http://forumbilder.se/CETEB/image.jpg

Var även å köpte stålomspunnen slang och lite kopplingar idag för att få ihop allt. smile så i helgen ska maskin ur å allt ska monteras! smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Varvstopparn
460 Inlägg
27 augusti 2013
#16
hur vart de här då?

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
27 augusti 2013
#17
Det här kan bli skoj, ska följas!

Diktator
433 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
#18
Har inte uppdaterat på etag, körde bilen en hel del med 2.0L motorn men har nu stoppat i en 2.3L maskin istället. smile Ska bygga om grenröret lite och ta bort katten sen är det fart i den igen. smile Snart dags för isdäck och lite schyssta iskörningsfilmer, smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

grön aktivist
846 Inlägg

Sök