Saxar detta direkt från min projekt tråd från Saab turbo club, så blir det nå konstigheter kan det vara därför. :p
Tja! Några av er har nog sett lite bilder på pärlan på Facebook sidan, men här kommer den officiella projekttråden!
Har gått å grunnat på den här idén ett ganska bra tag innan jag bestämde mig för att slå slag i det hela, det har varit andra projekt ivägen, en massa annat skoj man velat göra osv, men sen såg jag den här Omegan på blocket och tänkte att den där jäkeln måste jag ha.
Sagt och gjort, fredagen den 14/6 blev den min. Åkte från Uppsala upp till Ljusdal och hämtade den. (Tack Dahlhjelm för transporthjälp)
Kom hem sent på fredag natt så då parkerades pärlan bara och på lördagen var det gatebil som gällde, men det första jag gjorde på söndagen var att köra in pärlan i garaget och slet ur maskin.
Sen rullades Opeln ut och vår gamla isbils 9-3a rullades in för urmontering av snurran.
Saab motorn fick sig ett 9-5 svänghjul för att slavcylindern och kopplingen ska få rätt avstånd till varandra samt ett lager monterat i svänghjulet (För att hålla ingående axel till lådan stadigt då opel lådan saknar lagring i själva lådan.)
Sen rullades Opeln in igen för provmontering av motorn!
Det ser kanske ut att vara frid och fröjd men det fanns ett problem...
Så här långt kom vi på söndagen. I Dagsläget däremot har vi byggt om tråget och byggt klart Motorfästen så att maskinen står i som den ska, dom bilderna och den infon tar jag i nästa uppdatering som ev blir ikväll om jag hinner. Men nu har jag iallafall startat en projekt tråd.
Tack som fan Dahlhjelm på Biljouren i Uppsala AB för all hjälp och meckutrymme!
Kör bilder och info från kväll 2 och 3 på en gång.
Då kör vi fortsättningen! Kväll 2 samt 3 blir samlade i denna update!
Börjar med lite oljetrågsfix.
Första gången vi använder TIG svets och svetsar aluminium, så är inte dom snyggaste svetsarna men förhoppningsvis täta,
Monterat i bil:
Distans från motorkudde till tilltänkta placeringen på fästplattan på motorn, (Bulthål målade blåa)
Fästet ditpunktat:
Och nu kommer bilderna där vi står idag.
Har tyvärr inte knäppt bilder på allt, t.ex hö motorfäste, vårt omsvetsade termostathus (så att slangen pekar rakt ut istället för mot torpedväggen) Diverse slang och rörkopplingar för servo, soppa, och kylsystem. Men allt det sitter på plats och är redo.
En lista på prylar jag behövt för att få ihop allt hittils:
Kylare från Opel Kadett GSI -88
Oljekylare ink slangar från Saab 9-5.
Crossflow intercooler från 9-3 T7 (För provkörning, skall bytas mot fetare senare)
Orginal servorör från Opeln, Trycksidan är modifierad med klämkoppling och 9-3 vinklade servoanslutning.
Diverse tryck och vattenrör/slangar från bla 9-3, 9000 och 9-5.
Original soppaledningar med 9-3 anslutningarna mot fuelrail ihopsatta med Opelns orginalrör med PushNrelease kopplingar.
Kvar att göra för provstarten är all el, gaswiren och avgassystemet.
Efter provstart ska självklart allt rivas ner och helsvetsas, målas, putsas till. Vissa slangar ska bli stålomspunna osv.
Så ser det ut idag! Nu blir det paus i arbetet pga Midsommarfirande, Men hoppas på uppstart på söndag om allt vill sig väl!
Ha en trevlig Midsommar!