3659
Sök

hur lite ström klarar en bilstereo?

3 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
jag har under ett par år nu besudlat göteborgs parker och allehanda festivaler med min "lilla" hemmabyggda stereo med ett 60ah bilbatteri. som alla vet så räcker ett batteri sällan för evigt, så efter  typ 12 timmars spelande lägger bilstereon helt enkelt av. min gissning är att stereon antagligen har en undre gräns för hur mycket ström den behöver för att fungera.
nu har jag börjat bygga på en light modell, tänkte anväda en blyaccumelator från biltema, så när jag klickade runt på deras sida hittade jag ett pdf diagram över urladdningstid vid olika amp (biltema.com klicka på bil, bilreservdelar, startbatterier, övriga batterier, blyacc och klicka på artikelnr för att få fram diagrammet sorry gick inte att länka)
så jag har två frågor: 1. hur många volt behöver en bilstereo i det här fallet en sony ur x-plod serien med cd och mp3 för att fungera?
2. hur många amp kan den tänkas suga i sig mellan tumme och pekfinger? i min nuvarande kör  jag två 6x9 jbl GTO937 direkt från stereon (helt galet måhända men det fungerar iaf). tänkte inskaffa ett par 4x6or till det här projektet.

anlednngen till att jag vill veta detta för att få en uppfattning om hur länge batteriet kan tänkas räcka och inte går och köper ett för stort batteri i onödan. hade tänkt mig ett blyacc på 30 ah, det största är på 38ah men väger 12kg mot 9,5 kg. så om någon nu tar sig tid att besvara mina frågor är jag evigt tacksam.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 april 2007
Nånstans kring 10V lägger den av.

Ju mer ström du tar ut, desto snabbare sjunker spänningen i batteriet. Så beroende på hur högt du spelar kommer tiden du kan ha den igång att bestämmas.

mvh Jonas

Rymdpojken skrev:
jag har under ett par år nu besudlat göteborgs parker och allehanda festivaler med min "lilla" hemmabyggda stereo med ett 60ah bilbatteri. som alla vet så räcker ett batteri sällan för evigt, så efter  typ 12 timmars spelande lägger bilstereon helt enkelt av. min gissning är att stereon antagligen har en undre gräns för hur mycket ström den behöver för att fungera.
nu har jag börjat bygga på en light modell, tänkte anväda en blyaccumelator från biltema, så när jag klickade runt på deras sida hittade jag ett pdf diagram över urladdningstid vid olika amp (biltema.com klicka på bil, bilreservdelar, startbatterier, övriga batterier, blyacc och klicka på artikelnr för att få fram diagrammet sorry gick inte att länka)
så jag har två frågor: 1. hur många volt behöver en bilstereo i det här fallet en sony ur x-plod serien med cd och mp3 för att fungera?
2. hur många amp kan den tänkas suga i sig mellan tumme och pekfinger? i min nuvarande kör  jag två 6x9 jbl GTO937 direkt från stereon (helt galet måhända men det fungerar iaf). tänkte inskaffa ett par 4x6or till det här projektet.

anlednngen till att jag vill veta detta för att få en uppfattning om hur länge batteriet kan tänkas räcka och inte går och köper ett för stort batteri i onödan. hade tänkt mig ett blyacc på 30 ah, det största är på 38ah men väger 12kg mot 9,5 kg. så om någon nu tar sig tid att besvara mina frågor är jag evigt tacksam.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

3 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
10 volt kan säkert stämma. på ett 60 ah batteri kan jag spela ca: 10-14 timar så rent teoretiskt borde jag väl kunna räkna ut hur mycket ström stereon drar eller? fast å andra sidan så finns det ju antaglilgen kräm kvar i batteriet när stereon dör så det kanske inte går att räkna på ändå. fast å tredje sidan så faller kurvan snabbare på slutet, så när stereon dör så pekar urladdningskurvan nästan rakt ner... lurigt värre! tack för svaret iaf.
föresten så är dom nuvarande elementen på 2ohm så det borde suga rejält, dessutom så tenderar volymen att skruvas upp ett par steg för varje öl... ett under att steron fortfarande håller:P
Senast redigerat av Rymdpojken (26 april 2007)

21 761 Inlägg
26 april 2007
Ett 60Ah batteri kan ge ut 3A i 20 timmar innan polspänningen sjunker till 10,5V, det är så man räknar ut den kapaciteten på ett bilbatteri. Gissningsvis så drog stereon kanske runt 5-6A i medelström om nu batteriet var helt fulladdat från början.

Jag tycker att biltemas blyackumulatorer är rätt batterityp för din användning, de är gjorda för att tåla mycket djupa urladdningar vilket det blir när du spelar ända tills stereon lägger av. Använder du ett vanligt startbatteri så kommer det att pajja efter bara kanske 10-15 djupa urladdningar eller så.

Det finns flera som har använt Biltemas större blyackumulatorer, ca 100Ah, till bilstereo och det har fungerat bra med tanke på det låga priset.

Men kom ihåg! Dessa batterier är AGM batterier vilket innebär att de helst ska laddas med spänningsreglerad laddare så att batteriet inte överladdas, om man överladdar ett sådant batteri så pyser det ut lite syra varje gång och om det händer flera gånger så kan batteriet gå sönder eftersom man inte kan fylla på nytt vatten.
Senast redigerat av Drönirettab (26 april 2007)

3 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
jo det med laddningen har jag funderat på... får införskaffa en en för ändamålet anpassad laddare men vad gör man inte för att bräcka dessa töntar med jvc boomblasters... hemmbygge eller inget alls! fan nu blev jag sugen på att ladda upp lite bilder på den senaste skapelsen.....

88 Inlägg
27 april 2007
ladda på bara smile

roligt att ngn har tänkt i dessa banor smile

Sök