Närmaste dubbelturbon du kanske kan ha råd med är väl en Saab TTiD, men dom är (enligt mig) fortfarande alldeles för dyra för en 18 åring. Sen så tillkommer ju skatt som säkerligen inte är billig.
Om du vill ha en diesel som är singelturbo fast har mycket att köra med så öppnas ju många dörrar, Volvos Tdi modeller, BMW:s dieslar (en 525tds E34 kan du få lös billigt, tror de ligger vid 160-170hk), Audi osv.
Alla (finns säkert undantag men rent allmänt) dessa har däremot skyhöga skatter uppemot 7500kr/år, vilket en 18 åring kanske inte är överlycklig att betala.
Tidiga passat och audi 1,9tdi är mycket behagliga bilar som går väldigt snålt, och monterar du på en effektbox kan du nog smiska upp den i åtminstone 130hk. Ungefär halva skatten mot en BMW/Audi/Mercedes.
Om inte diesel är ett krav så finns det MÅNGA alternativ i den prisklassen som har bra att köra med. Volvos turbofemmor ligger från 200 sträcket upp till 240hk original om jag inte missminner mig, då syftar jag på 850 t5(r) och s70 med turbo. Ett chip på någon av dessa samt lite annat lullul så har du närmare 300 ponnysar under huven vilket enligt mig är gott nog. Väldigt bra vrid och underbart ljud. Billiga delar, lättmekade och snygga. Modellerna jag rekommenderar som förstabil!
Alla BMW modeller i princip, en E39 typ 528 har väl uppmot 190-200hk utan turbo, vet dock inte var dom ligger prismässigt.
Tidiga Audi V8or kan du också få lös för en mindre summa, 250hk och fyrhjulsdrift om du har tur.
Hoppas det hjälpte lite!