3594
Sök

Cross problem. ger gnista o får bensin startar ej

61 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#1
Tjenare.
Tänkte höra här om någon vet vad det kan vara.
Har en Suzuki Rm 125 86:a Som inte startar.
Den får jätte fin blå gnista och bensin men vägrar att starta. Den tänder inte ens till.
Har testat att ta bort luftburken och sprutat in bensin o startgas direkt i förgasaren. Men den ger inte ens ett litet ljud. Har kopplat sladdarna från tändplattan direkt till tändspolen.
Sladdarna som finns på tändplattan är: en svart,blå,röd,gul,grön. och jag har kopplat den svarta o blå till tändspolen och dom andra är till lamporna enligt en guid jag hitta här på internet. Hoppas någon kan hjälpa mig här på ett bil forum ^^ Mvh Timmie

Rörpulare
1 453 Inlägg
26 mars 2008
#2
hur är kompressonen? som de alltid har varit eller? tänkt om du kört sönder ringarena event skurit skiten? testat putta igång den? samt ett mkt vanligt problem är tändstiftet! Byt ut de och kör me ett som e anpassat till din även om de e relativt nytt!! haft liknande problem och då va de bara de lilla skit felet smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

61 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#3
E30Tompa skrev:
hur är kompressonen? som de alltid har varit eller? tänkt om du kört sönder ringarena event skurit skiten? testat putta igång den? samt ett mkt vanligt problem är tändstiftet! Byt ut de och kör me ett som e anpassat till din även om de e relativt nytt!! haft liknande problem och då va de bara de lilla skit felet smile

Tjenare.. kompen är inte världens bästa men den duger. är omöjligt att rulla på 1-2. har testa rulla igång den händer inget. har testat ca 5 stift med fin gnista men startar inte. köpte den trasig men har fixat allt utom detta nu. : /

Weber frälst!
223 Inlägg
26 mars 2008
#4
Jag tror ringarna är slut på den...om det går o kicka så har den inte skurit, om den har skurit ska du i princip kunna stå på kicken....byt ringar,kicka,kör smile

Rörpulare
1 453 Inlägg
26 mars 2008
#5
Va menar du me omöjligt på 1-2 växel? okey då kan man väl utesluta stiftena då... blir dom blöta och oljiga?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Rörpulare
1 453 Inlägg
26 mars 2008
#6
Men de e ju bara en liten 125:a fan min yamaha 03 kicka ja igång me handen hehe och tror knappas den skulle hålla min vikt smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

245 Inlägg
26 mars 2008
#7
kollat att den slår gnista vid rätt läge?

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 mars 2008
#8
kolla ringarna är ju smidigt som fan
var noga med paknigen när du plockar ihop den ifall den är vattenkyld
annars låter det som tändspolen spökar hade samma skit på min och byte spolen efter en helronovering av motor ^^


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 mars 2008
#9
Jag haft exakt samma problem som dig fast me min gammle 80cc rm.
Då var det Cdi boxen

C H E V R O L E T <3

Rörpulare
1 453 Inlägg
26 mars 2008
#10
Stämmer de children... säger km nu på att polarens gamla hoj strulade bra mkt och evet cdi box bytet gick den klockrent! så där har du en till möjlighet

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
26 mars 2008
#11
E30Tompa skrev:
Stämmer de children... säger km nu på att polarens gamla hoj strulade bra mkt och evet cdi box bytet gick den klockrent! så där har du en till möjlighet

Han har ju gnista som verkar vara som den ska.! Det bör han väl inte ha med en defekt CDI-box?

Men att den är så trög att kicka igång tyder ju på att den har komp iaf.. Det är inte ramlagerna som har rostat ihop? cool wink

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 mars 2008
#12
axelj skrev:
E30Tompa skrev:
Stämmer de children... säger km nu på att polarens gamla hoj strulade bra mkt och evet cdi box bytet gick den klockrent! så där har du en till möjlighet

Han har ju gnista som verkar vara som den ska.! Det bör han väl inte ha med en defekt CDI-box?

Men att den är så trög att kicka igång tyder ju på att den har komp iaf.. Det är inte ramlagerna som har rostat ihop? cool wink

Man har gnista med en defekt cdi jo hmm
Tog mig ca 1 månad att komma på att det var den
Cdi box behöver inte bli 100% sönder. Den kan bli lite kass & kassare o sen sten död
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (26 mars 2008)

C H E V R O L E T <3

61 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#13
Ringarna är väll inte dom bästa.. Men den ska ju iaf tända till på startgas..
Det jag mena var att det går inte o rulla igång den på 1o2:an för bakdäcket bara glider..
Tror inte det skall sitta någon cdi box på den.. Kollat lite på internet men enligt den guiden skall det inte vara det iaf och om det skall vara det så skulle det väll inte komma nån gnista?
Den är inte trög att kicka igen..
Mvh Domkraft

61 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#14
Har ingen cdibox. trodde inte jag behövde det när jag få gnista. stod inte nått om man behövde det på ett kopplingsskiss jag hitta. Mvh Domkraft

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
16 september 2011
#15
Livar upp denna tråd, Har en rm250 91-93 som blivit nyrenoverad med nya packningar/lager, vevstake & kolv. komp på ca 7 bar. Problemet är att den inte startar, gnista har den, bensin får den, försökte rulla igång på 1an 2an och 3an varav 1-2 vart det tvärnit.  Har inte försökt med startgas då vi inte har någon men har bytt mellan 3 olika stift och inte ett tecken på liv. Hjälp tack.


Problemet löst, dålig bensin till cyllen.
Senast redigerat av Streethawk (20 september 2011)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Garaget vän, igen.
5 687 Inlägg
20 september 2011
#16
Hade samma problem med min Tori, någon sade att det är fel gnista = tändplattan.
Nu funkar den lilla Torin.

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost

YAMAHA YZ 125 - 81
1 Inlägg
19 oktober 2013
#17
tja. har samma problem med en yamaha yz 125 - 1981.
får gnista, bensin men startar inte på startgas.
gick riktigt bra innan jag bytte cylinder.
allt sitter rätt och allt är som det sak det är bara att den inte startar.
någon som vet vad problemet är ??
riktigt tacksam för svar.

alltså den gick bra innan vi bytte cylinder efter det har den inte startat.
får förgasar smällar ibland men den tänder inte ens till.
får bensin. gnista och startar inte på start gas. hmm



tacksam för svar ! mvh linus  smile

KHRacing
19 oktober 2013
#18
Domkraft skrev:
Har ingen cdibox. trodde inte jag behövde det när jag få gnista. stod inte nått om man behövde det på ett kopplingsskiss jag hitta. Mvh Domkraft

gammalt svar.. hojen går inte utan CDI-box

Rejsa ?
2 959 Inlägg
22 oktober 2013
#19
bigjr666 skrev:
tja. har samma problem med en yamaha yz 125 - 1981.
får gnista, bensin men startar inte på startgas.
gick riktigt bra innan jag bytte cylinder.
allt sitter rätt och allt är som det sak det är bara att den inte startar.
någon som vet vad problemet är ??
riktigt tacksam för svar.

alltså den gick bra innan vi bytte cylinder efter det har den inte startat.
får förgasar smällar ibland men den tänder inte ens till.
får bensin. gnista och startar inte på start gas. hmm



tacksam för svar ! mvh linus  smile

Komptest på det hade jag velat se....

Autotech


Sök