2223
Sök

Elräkning

121 Inlägg
24 april 2007
Trådstartare
#1
Jaha...... så kom den nu igen, elräkningen sad ............ och så får man låta bli att köpa nya fälgar denna månad också..........hmm Ack ja.... trist är det....

Non omnia possumus omne

Miklen
24 april 2007
#2
..tycker iofs d e värre när skatten å försäkringen kommer å man får fundera på att sälja bilen för att kunna betala skiten :S

121 Inlägg
24 april 2007
Trådstartare
#3
Ja men dom kommer bara en gång om året. Elen ramlar ju ner varannan månad.........

Non omnia possumus omne

Miklen
24 april 2007
#4
ibland e man bra jädra glad att man bor hemma fortfarande smile

1 231 Inlägg
24 april 2007
#5
Värmer du upp huset med el eller? Min elräkning är bara några hundralappar i månaden, men då i lägenhet...

Mitt projekt: Evo III

129 Inlägg
24 april 2007
#6
Bättre att bo hemma så mossan o fassan fixar det:D

Kör du före så väntar jag på dig där framme.
Gör som ford köp volvo!
http://www.garaget.org/?car=42150

Jägermeister
909 Inlägg
24 april 2007
#7
Satt och räknade för ett par dagar sen och såg att jag hittills betalat över 12 000kr i elräkningar sen jag flyttade för 11månader sedan, en räkning till så ser man hela årsförbrukningen...

Tackar vet jag sommaren för då går elförbrukningen ner mkt då man slipper värma upp huset...smile

En gång är ingen gång...

Beredare
561 Inlägg
24 april 2007
#8
Jag o min sambo brukar ha en 2000-2500kr i el VARJE månad under vinterhalvåret... De e litta saftigt... Men tyvärr är det inte vårt hus så vi ska skaffa ett eget så snart vi hittat ngt... wink

Mvh Jonas

Kontot inaktivt
104 Inlägg
25 april 2007
#9
Småpotatis än så länge. smile
Jag betalar ca 30 000 kr om året i el. Eller rättare sagt, har gjort tills nu. Har sen januari sänkt min årsförbrukning med ca 10 000 kr, och mer ska det bli.
Så går det när man byter från vattenburen elpanna till varmluftspump istället. big_smile

Jägermeister
909 Inlägg
25 april 2007
#10
OMG 30 000kr! & jag som suttit och svurit över mina elräkningar på ett par tusen i månaden under vintern.smile

Dom som bodde i huset före mig hade en årsföbrukning på ca 24 000kr så jag har fått ner elräkningarna rejält fast så var dom oxå 2 vuxna med 3 barn men ändå...

Har oxå varmluftpump (mitsubishi) och den sparar verkligen mkt el, dom sa att 1Kw som den drar motsvarar ca 3-4Kw i effekt om man jämför med tex element eller annat så dom är effektiva.

Om ni ska köpa en värmepump så köp inte dom billigaste modellerna, dom låter högt som f*n, kolla i tester i tex råd och rön så ser ni vilka ni ska satsa på.

Kolla oxå efter att ni bytt värmesystem om ni verkligen behöver en lika stor huvudsäkring efter bytet, där kan ni spara många sköna tusenlappar per år.
För abonnemangets kostnad beräknas på hur stor huvudsäkring man har.

http://www.radron.se/templates/test____6231.asp

Mvh: Gemini78


Addekarlsson skrev:
Småpotatis än så länge. smile
Jag betalar ca 30 000 kr om året i el. Eller rättare sagt, har gjort tills nu. Har sen januari sänkt min årsförbrukning med ca 10 000 kr, och mer ska det bli.
Så går det när man byter från vattenburen elpanna till varmluftspump istället. big_smile
Senast redigerat av gemini78 (25 april 2007)

En gång är ingen gång...

Kontot inaktivt
104 Inlägg
25 april 2007
#11
Jag har en Panasonic AC robot 9, och den drar 0,8 kWh, och ger ca 5,5 kWh. Så den har ett enormt bra coop-värde. Det låg på 4,4 om jag inte minns galet. Självklart är detta värden under optimala förhållanden.... Men att jämföra med den tidigare elpannan som låg på 9 kWh....

Sen som du säger, man kan bara sköna pengar på att sänka huvudsäkringen.
Men jag behåller min som den är, då jag ska bygga mekargarage nästa år.
Dessutom behöver jag lite extra kraft vintertid, när inte luftpumpen orkar med. För när det är 20 minus eller kallare, då orkar den inte med, och jag måste stödja på med nått annat, vilket blivit några oljeelement strategiskt placerade i huset.

Men som sagt, numera är det en ren fröjd att betala elräkningarna jämfört med dom 3½ år jag betalat dessa 30 000 kr om året bara i el. big_smile
Siktar på att hamna på mellan 15 000 och 18 000 om året i el inom 1½ år.

Mvh/ Adde

121 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
#12
Det var ju i och för sig roligt att höra att det är fler än jag som har höga elräkningar, även om det egentligen är tråkigt för oss alla. Jag har också en luftvärmepump, luft/luft, eftersom jag har direktel men det blir ändå ca 25000 kr/år då jag bor i villa. Luftvärmepumpen sparar verkligen mycket! Toshiba är märket och den är bra.
Tittar man på själva räkningen är det fasta kostnader, elcertifikatsavgift, nätavgift, elskatt och på toppen är det moms på alltihop!! Är det inte jävligt märkligt att man ska behöva betala skatt på skatten??!! Var i hela världedn finns det utom här?! Den här nya regeringen som är så bra på att sänka skatter kan kanske fixa detta också? Vad tror ni?

Non omnia possumus omne


Sök