Normalt med rostig motor på 9 månader gammal V70?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober 2013 · 17 661 Inlägg

Bra att det blir åtgärdat. Men även jag tycker det är lite dåligt. En Volvo idag är inte billig direkt. Kolla under huven på min MB från -96... Bilen rekondades i våras men jag glömde faktiskt motorn... Ska kolla på det i veckan. Bra att jag läste tråden! Oxidering förekommer efter 17 år men ingen rost.

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/322378/322378-3034399.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bjornn
20 oktober 2013 · 749 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Bra att det blir åtgärdat. Men även jag tycker det är lite dåligt. En Volvo idag är inte billig direkt. Kolla under huven på min MB från -96... Bilen rekondades i våras men jag glömde faktiskt motorn... Ska kolla på det i veckan. Bra att jag läste tråden! Oxidering förekommer efter 17 år men ingen rost.

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/322378/322378-3034399.jpg

Nej aluminium rostar ju inte utan oxiderar som du säger.

Xuri One Man Clan
20 oktober 2013 · 4 287 Inlägg

de gör väl inget om de är lite oxid på en gjutjärndbit på högtryckspumpen, de är massivt gods å lär hålla flera ljusår!  precis som med bromskivor tongue

hellre lite rost på en gjutjärnsbit än rost på karossen smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
jaka54
20 oktober 2013 · 5 888 Inlägg

Hej!
Det ser illa ut i varje fall...sen är det inte gjutjärn.

rasurbo
20 oktober 2013 · 818 Inlägg

Xuri skrev:
de gör väl inget om de är lite oxid på en gjutjärndbit på högtryckspumpen, de är massivt gods å lär hålla flera ljusår!  precis som med bromskivor tongue

hellre lite rost på en gjutjärnsbit än rost på karossen smile

Det kanske inte gör någon mekanisk påverkan, men det ser inte så roligt ut på en såpass ny bil smile

endorfinslaven
20 oktober 2013 · 671 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

Audi o BMW var väl inte ens med i tio i topp listan över de bilar med bästa motor o drivlinor.
Volvo låg väl 4a eller 5a...
Vad är kvalite o vad är premium

SportPilot Ubåtsingenjör
20 oktober 2013 · 7 253 Inlägg

endorfinslaven skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

Audi o BMW var väl inte ens med i tio i topp listan över de bilar med bästa motor o drivlinor.
Volvo låg väl 4a eller 5a...
Vad är kvalite o vad är premium

bmws motorer vinner ju priser titt som tätt, vet inte hur du kan ha missat det

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
endorfinslaven
20 oktober 2013 · 671 Inlägg

CHEEVA skrev:

endorfinslaven skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

Audi o BMW var väl inte ens med i tio i topp listan över de bilar med bästa motor o drivlinor.
Volvo låg väl 4a eller 5a...
Vad är kvalite o vad är premium

bmws motorer vinner ju priser titt som tätt, vet inte hur du kan ha missat det

Dom vinner pris för innovationer !
Det är inte detsamma som hållbarhet o kvalite för kunden och det var just vad testet gick ut på.

Att likna vid barnsjukdomar, jag jobbar på ett företag som hela tiden ligger först o levererar ej färdigutvecklade produkter med hårdvaru mjukvaruproblem som löses under resans gång.
Kunden luras o se sig blind på bling bling.

Ps
Låg inte Ford strax efter Volvo...

Constantine
21 oktober 2013 · 679 Inlägg

endorfinslaven skrev:

CHEEVA skrev:

endorfinslaven skrev:
Audi o BMW var väl inte ens med i tio i topp listan över de bilar med bästa motor o drivlinor.
Volvo låg väl 4a eller 5a...
Vad är kvalite o vad är premium

bmws motorer vinner ju priser titt som tätt, vet inte hur du kan ha missat det

Dom vinner pris för innovationer !
Det är inte detsamma som hållbarhet o kvalite för kunden och det var just vad testet gick ut på.

Att likna vid barnsjukdomar, jag jobbar på ett företag som hela tiden ligger först o levererar ej färdigutvecklade produkter med hårdvaru mjukvaruproblem som löses under resans gång.
Kunden luras o se sig blind på bling bling.

Ps
Låg inte Ford strax efter Volvo...

Ja men Volvos nya T6a t.ex är bland dem "bästa" motorerna enbart pga nya innovationer, effektivitet och miljötänk, iaf när den lanserades 2011. Samma sak med Fords Ecoboost motor osv. Här är listan på 2013s "bästa motorer" http://wardsauto.com/vehicles-amp-techn … ency-gains

Här är listan på de riktiga bästa motorerna, dvs de som sällan går sönder: http://www.di.se/artiklar/2013/1/24/har … ste-veckan

Senast redigerat av Constantine (21 oktober 2013)

endorfinslaven
22 oktober 2013 · 671 Inlägg

Inte ett dugg förvånad då jag har ägt BMW och vet vad det är och har flera arbetskollegor som försvarar sina Audi-val.
Att de sedan är inne på verkstad hela tiden med Audina gör tydligen inte att de släpper "hypen".

Fillppa
22 oktober 2013 · 392 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Inte ett dugg förvånad då jag har ägt BMW och vet vad det är och har flera arbetskollegor som försvarar sina Audi-val.
Att de sedan är inne på verkstad hela tiden med Audina gör tydligen inte att de släpper "hypen".

Because Audi is the shit..

Mack Forum- och sitemoderator
22 oktober 2013 · 26 205 Inlägg

Fillppa skrev:

endorfinslaven skrev:
Inte ett dugg förvånad då jag har ägt BMW och vet vad det är och har flera arbetskollegor som försvarar sina Audi-val.
Att de sedan är inne på verkstad hela tiden med Audina gör tydligen inte att de släpper "hypen".

Because Audi is the shit..

Haha.
Så ofta som min kusin och hennes kille har huven öppen på deras Audi A4 av nyare snitt, så vete fan..
Det roliga med det hela var att dom hade en A4 innan, fast karossen äldre..men den fick dom stå med huven öppen titt som tätt, så dom tänkte att en nyare kunde inte strula lika mycket..uhm..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
xXSammy
22 oktober 2013 · 6 595 Inlägg

Mack skrev:

Fillppa skrev:

endorfinslaven skrev:
Inte ett dugg förvånad då jag har ägt BMW och vet vad det är och har flera arbetskollegor som försvarar sina Audi-val.
Att de sedan är inne på verkstad hela tiden med Audina gör tydligen inte att de släpper "hypen".

Because Audi is the shit..

Haha.
Så ofta som min kusin och hennes kille har huven öppen på deras Audi A4 av nyare snitt, så vete fan..
Det roliga med det hela var att dom hade en A4 innan, fast karossen äldre..men den fick dom stå med huven öppen titt som tätt, så dom tänkte att en nyare kunde inte strula lika mycket..uhm..

Audi bilarna står ju mer still än Alforna idag.. smile

De/Dem
Haziza87
22 oktober 2013 · 239 Inlägg

Ser ut som något gått fel under produktion där?

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
SportPilot Ubåtsingenjör
22 oktober 2013 · 7 253 Inlägg

Mack skrev:

Fillppa skrev:

endorfinslaven skrev:
Inte ett dugg förvånad då jag har ägt BMW och vet vad det är och har flera arbetskollegor som försvarar sina Audi-val.
Att de sedan är inne på verkstad hela tiden med Audina gör tydligen inte att de släpper "hypen".

Because Audi is the shit..

Haha.
Så ofta som min kusin och hennes kille har huven öppen på deras Audi A4 av nyare snitt, så vete fan..
Det roliga med det hela var att dom hade en A4 innan, fast karossen äldre..men den fick dom stå med huven öppen titt som tätt, så dom tänkte att en nyare kunde inte strula lika mycket..uhm..

min rullar och går fel fritt smile enda felet nu är att takluckan inte funkar riktigt, tycker de är helt ok att en el motor ger upp i en så gammal bil... plocka hem en ny för 500kr  så är inget vidare dyrt att laga heller

men nu servar jag och tar hand om min bil så som man ska göra, och byter slit delar direkt innan de har blivit så dåliga så att besiktningen slår ner på det

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Fillppa
22 oktober 2013 · 392 Inlägg

min a6 pendlade jag med i fem år, jag stod med huven öppen en gng på dessa fem år wink

Christian S
23 oktober 2013 · 4 816 Inlägg

lelleal skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

kan inte annat än att hålla med volvo är så tråkigt smile

ja för audi motorerna verkar ju vara sååå bra om man läser den här tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280534 roll

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
lelleal
23 oktober 2013 · 1 150 Inlägg

Christian S skrev:

lelleal skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ytterligqare ett argument för att köpa Audi...wink

kan inte annat än att hålla med volvo är så tråkigt smile

ja för audi motorerna verkar ju vara sååå bra om man läser den här tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280534 roll

felet med folk på garaget är just dom läser men kan inte nått lol
audi är bäst !
volvo är ett jordbruksredskap och tål att va lite rostigt i motorummet.

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Fillppa
24 oktober 2013 · 392 Inlägg

lelleal skrev:

Christian S skrev:

lelleal skrev:

kan inte annat än att hålla med volvo är så tråkigt smile

ja för audi motorerna verkar ju vara sååå bra om man läser den här tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280534 roll

felet med folk på garaget är just dom läser men kan inte nått lol
audi är bäst !
volvo är ett jordbruksredskap och tål att va lite rostigt i motorummet.

haha sant

jaka54
24 oktober 2013 · 5 888 Inlägg

Hej!
så sant så sant!wink
Audi 100 Avant 2,0E-89
Helgalvad kaross! Ingen rost! Går perfekt! Drar 0,61lit/m vid 100km/t (motorväg).

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c7c6d2a9ac8deab2c85be10cd3d36f87.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang