3268
Sök

SAAB 9-3 Aero -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

60 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej!

SAAB 9-3 Aero SS 2003/04.
~18.500 mil
Ej chippad.

Har tidigare gjort en tråd om att min SAAB pissade kylarvätska, har löst det problemet, hoppas jag, har inte haft möjlighet att testa för ens ikväll då expansionslocket kom(antog mitt gamla var slut efter massa tips).

Det jag har gjort är att jag bytt luftfilter, alla tändstift, termostaten samt expansionslocket.
Har komptestat bilens alla cylindrar och den har runt 12-13 bar på alla cylindrar, testade efter att folk misstänkte att topplockspackningen kunde vara paj och tryckte ut avgaser i kylsystemet därav den började pissa kylarvätska.


Till problemet, startar upp bilen idag, startade jätte fint och snabbt(snabbare än vanligt), låter den stå på tomgång i typ fem minuter för att lyssna och låta den bli lite varm.
Gasar iväg och lägger i tvåan och drar på, vid cirka 2700 - 3000 RPM så laddar den fullt på mätaren och då börjar den bluddra, eller typ dö för att sen leva igen, släppte av på gasen och testade en gång till i en två sekunder max, det är som man får kärringstopp och bilen inte vet om den ska rulla på eller stanna när jag laddar fullt.

Åkte hem igen, pappa åker med och efter ha gjort så två gånger igen på tvåan så börjar motorlampan blinka, stannar direkt och stänger av bilen, startar den igen efter typ 10 sekunder och rullar hem sakta utan att varva eller ladda mycket, motorlampan blinkar ej då.


*Kollat ifall tändstiften sitter löst.
*Kollat så tändspolarna sitter ordentligt.
*Inga missljud.
*Laddar jämnt och fint upp till fulladd innan den beter sig konstigt.
*Stabil tomgång och drar jämnt.
Något jag dock funderar på är att jag har soppa i tanken som räcker 3-5 mil kanske i normal körning, om det kan ha blivit fuktigt eller dylikt, inte för jag riktigt tror på det då den bara stått en vecka i ett varmgarage, runt 19-20 grader utan större temp. förändringar.


En polare tror det kan vara mjukvaran då 03orna framförallt hade mycket elfel, men mycket blev botat 04..

Tänkte mig på en felkodsläsning imorgon, dock läst  roll att SAABarna kan flippa på grund av sådant :freak:

För övrigt rätt osäker på årsmodellen, enligt Transportstyrelsen är den en -03a, men enligt vissa hemsidor där man kan fylla i regnumret är den en -04a.


Sök