Volvo 740 16v startar ej. Hjälp!

Munkis
28 oktober 2013 · 1 637 Inlägg

Min 740 16v vill inte starta. Står och tuggar på starten utan minsta vilja att tända.


Får dessa felkoder:


2-2-3 Signal från tomgångsluftsventil frånvarande eller felaktig. Symptom:Motorn startar inte eller är mycket svårstartad, för låg tomgång.

1-2-3 Signal från kylvätsketemperatursensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Svårstartad när motorn är kall.


Tomgångmotorn är ej inkopplad elektriskt! Finns ingen lös kabel till denna någonstans i motorutrymmet.


Någon med nått bra förslag?

chybber
28 oktober 2013 · 61 Inlägg

Borde gå att starta utan tomgångsmotor.
Men tempmätaren får du nog fixa, den bestämmer hur mycket extra soppa motorn ska ha när det är kallt.

Joakim-S Hobby Fotograf
28 oktober 2013 · 650 Inlägg

Om motorn är kall kommer INTE motorn att starta utan tomgångsmotorn. Koppla in den så kommer den att starta ska du se.

MG e-HS (2021)
Munkis
29 oktober 2013 · 1 637 Inlägg

ProXem skrev:
Om motorn är kall kommer INTE motorn att starta utan tomgångsmotorn. Koppla in den så kommer den att starta ska du se.

Tack för upplysningen! smile Nu återstår bara problemet att det inte finns någon kabel liggandes lös under huven till tomgångsmotorn. För jag antar att boxen behöver signalen från tomgångsmotorn?  Hade ju vart smidigt om kabeln med kontakt låg å skräpade nånstans hmm

Joakim-S Hobby Fotograf
29 oktober 2013 · 650 Inlägg

Är du helt 100% på att kabeln inte är där? känns otroligt om någon ska klippa/ta bort den kabeln?

MG e-HS (2021)
Munkis
29 oktober 2013 · 1 637 Inlägg

ProXem skrev:
Är du helt 100% på att kabeln inte är där? känns otroligt om någon ska klippa/ta bort den kabeln?

Har stått å letat överallt. Kikade på min 945a för att se varifrån kabeln kommer ut på den men på motsvarande ställe på 740in finns den inte.


Skall tilläggas att bilen köptes i detta skick. enligt säljaren så skulle enbart batteriet vara kasst, vilket det också var förstås. gav dock bara 2000:- så lite motgångar får man väl ta tongue

Henkix
29 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

det är inte så att någon råkat sätta kabeln till tomgångsmotorn på nån annan givare? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Munkis
29 oktober 2013 · 1 637 Inlägg

Henkix skrev:
det är inte så att någon råkat sätta kabeln till tomgångsmotorn på nån annan givare? tongue

Inte omöjlgt men då återstår ju problemet med att det saknas en kabel till en givare istället tongue

Munkis
29 oktober 2013 · 1 637 Inlägg

Någon som vet hur tomgångsmotorn ska vara inkopplad? Kan ju klippa en bit kabel med kontakt på skroten och koppla in själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang