3377
Sök

Prioriterad lokaltrafik (bussar)

49 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej Alla!
Här hemma (Luleå) har man en ett antal år tillbaka ett system som gör att lokalbussarna får "grönt" i trafikljusen när dom anländer dit - även jag som i princip aldrig åker buss tycker väl att i det stora hela att det är ett smart system som gör att bussarna enklare kan hålla tidtabellerna.

Men.... Det är en underlig sak med det här systemet, när bussen väl har passerat så återgår trafikljusen inte till den punkt där det var i "cykeln" när bussen kom. Typ om det är fyra olika riktningar som kan få grönt och systemet är på "steg 3" som har grönt när en buss kommer och det som släpptes på då är "1" för bussen, sen så återgår inte trafikljusen till att släppa på "4" efter att bussen passerat utan det fortsätter med "2" som nyss hade grönt... Har du otur så kommer strax nästa buss innan du ("4") får grönt och du får vänta en "cykel" till...

Dvs det kan se ut så här: 1 2 3 (buss kommer) 1 2 3 (nästa buss kommer) 1 2 3 4 (du får ääntligen köra)

Men det booorde väl vara så här: 1 2 3 (buss kommer) 1 och direkt sen till 4 (och du får köra efter bara en kort extraväntan)

Har varit med ett par gånger att man fått stå och vänta i typ 10 minuter innan man kommit över, nog orkar man vänta men lite frustrerande är det men vad värre är att det blir ibland riktigt långa köer så man står kvar i det körfält som leder rakt fram i korsningen, dvs man "ryms" inte i filen för de som ska svänga, med risk att man bli påkörd bakifrån av någon ouppmärksam förare...

Hur är det på andra orter som har det här systemet, återgår era system till var den var nyss innan bussen kom eller "börjar dom om" precis som här i Luleå?

Jag har frågat kommunen via e-post men inte fått svar än, det kaaaan ju finnas någon logisk förklaring till det här. Men som det är nu så blir man bara förbryllad...

Cheers!
/Rikard
Senast redigerat av rikard454 (30 oktober 2013)


Muttley
30 oktober 2013
#2
Jag upplever Helsingborg som så här.
2 filer för vanlig trafik och 1 längst till höger för bussens stationer.  Bussen kör fram lite och får klartecken att köra. Direkt efter bussen har kört så fortsätter resterande trafik i den riktningen. Fast de är vanlig 4 vägskorsning.

____________________________________
1 340 Inlägg
30 oktober 2013
#3
Bullet--- skrev:
Något jag reagerade över är att det bara är grönt från ett håll åt taget, verkar rubbat. Du beskriver det som en vanlig 4-vägskorsning fast det är en riktning i taget som får grönt istället för en gata tongue

Jag tolkade det som en vanlig korsning med separat filer för vänster eller högersvängande, då blir det fyra cykler smile

Har inget sådant system där jag bor, men låter lite dumt att den alltid börjar om

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
31 oktober 2013
#4
rikard454 skrev:
Hej Alla!
Här hemma (Luleå)...

Ring och prata med kommunen, och be att få det fixat.

Jag själv kör moped, och hade 3 rödljus på vägen till jobbet som helt enkelt inte kände av när en moped stod och väntade.
Kontaktade alla 3 kommuner (ett rödljus i varje kommun (Partille, Göteborg, Mölndal)), och hittills är två fixade. 
Än sålänge är det Mölndals rödljus som fortfarande inte reagerar. Partille kommun grävde faktiskt ner nya sensorer och Göteborg justerade känsligheten på sina.

49 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#5
RightFront skrev:
Jag tolkade det som en vanlig korsning med separat filer för vänster eller högersvängande, då blir det fyra cykler smile

Har inget sådant system där jag bor, men låter lite dumt att den alltid börjar om

Precis, det är i korsningar med separata filer för vänster/höger som det blir fyra olika cykler. Och det känns som sagt knasigt att systemet inte återgår till där det "var" i cyklen... Tänkte försöka kolla hur man gör i andra kommuner innan jag kontaktar dom igen (har frågat via e-post men inte fått svar (än)).

Cheers!
/Rikard



Sök