2685
Sök

Vad kan orsaka skak i ratten?

600 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#1
Körde på tok. Började skaka i ratten. Bytte till gamla slitna sommardäck fram och fräscha vinter däck på plåtisar bak. Skakade noll. Bytte till vintern däcken igen fast det jag kört på höger fram höger bak och viseversa. Inget skak. Bytte till gamla slitna sommardäck runtom lite skak. Är det något på bilen eller är det alla fälgar som troligen är lite ur balans? Tror höger fram fälgen som var med i olyckan vart skev.. Dom andra sommarfälgarna kommer jag inte vad det kan utsatts för harhaft dem som pallbockar? Vad kan det annars vara?

5 686 Inlägg
31 oktober 2013
#2
Säkert att fälgen blivit skev, det är inte ovanligt när fälgen varit med om en olycka.

Men jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg.
Gör det gärna tydligare för jag förstår inte om du kört av vägen eller något, du skriver "Körde på tok.", vad menar du med det?

Skak i ratten efter olycka kan orsakas av:
Fälgarna blivit skeva
Punka eller alldeles för lågt lufttryck i däcken
Leder eller hjulupphängningsdetaljer som blivit skeva
Bilen blivit ramsne
Senast redigerat av simlar (31 oktober 2013)


600 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Säkert att fälgen blivit skev, det är inte ovanligt när fälgen varit med om en olycka.

Men jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg.
Gör det gärna tydligare för jag förstår inte om du kört av vägen eller något, du skriver "Körde på tok.", vad menar du med det?

Skak i ratten efter olycka kan orsakas av:
Fälgarna blivit skeva
Punka eller alldeles för lågt lufttryck i däcken
Leder eller hjulupphängningsdetaljer som blivit skeva
Bilen blivit ramsne

Körde över ett dik på kas över en gräsplött sedan med nosen ner i ett annat dike. Slog aldrig något tvärstopp någonstans. Hade bilen inne och han sa att den var Ramsne men det kan jag inte tro så jag knappt fick ens plast eller plptskador..

600 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#4
Inte hittar glapp eller skador ubde. Bilen över huvud taget.

5 686 Inlägg
31 oktober 2013
#5
Då bör det vara fälgarna som är orsaken, speciellt då du skrev att det inte vibrerar med dina sommarhjul. Antingen har någon fälg blivit skev eller om du har tur kanske bara någon balanseringsvikt slagits loss.

Om den blivit ramsne är svårt att se med ögat (såvida den nu inte är ordentligt ramsne). För att kolla om den är ramsne måste man mäta upp den.
Bilen kan bli ramsne fastän du inte har några synbara plåt eller plastskador då den kan blivit sne "underifrån" så att säga, dvs att bilen slagit ner med sådan kraft att fjädringen slagit och botten och att kraften ändå var tillräckligt stor för att kröka bilen.


600 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#6
simlar skrev:
Då bör det vara fälgarna som är orsaken, speciellt då du skrev att det inte vibrerar med dina sommarhjul. Antingen har någon fälg blivit skev eller om du har tur kanske bara någon balanseringsvikt slagits loss.

Om den blivit ramsne är svårt att se med ögat (såvida den nu inte är ordentligt ramsne). För att kolla om den är ramsne måste man mäta upp den.
Bilen kan bli ramsne fastän du inte har några synbara plåt eller plastskador då den kan blivit sne "underifrån" så att säga, dvs att bilen slagit ner med sådan kraft att fjädringen slagit och botten och att kraften ändå var tillräckligt stor för att kröka bilen.

Det sist nämnda kan vara möjligt! Den skakar bara ytterst lite med sommardäcken runt om. Har jag sommar fram och vikterbak är det perfekta. Efter krashen lämnade jag ju in på framvagnsinställning och undersöka men han sa vara att det var skrot och balanserat och kollat över han är duktig på skruva men mycket snack och lite verksta.. För då jag hissade upp bilen lite och la mig framför däcket och snurrade på det såg det skevt ut höger fram och om jag satte det bak så försvann helt vibrationer i ratten men det skakar väl lika mycket bak som fram fast man inte märker det lika väl.. Kan fälgarna jag haft som pallbock vara dåliga att kränga på vinterdäcken på?

5 686 Inlägg
31 oktober 2013
#7
ErsdaHL skrev:
simlar skrev:
Då bör det vara fälgarna som är orsaken, speciellt då du skrev att det inte vibrerar med dina sommarhjul. Antingen har någon fälg blivit skev eller om du har tur kanske bara någon balanseringsvikt slagits loss.

Om den blivit ramsne är svårt att se med ögat (såvida den nu inte är ordentligt ramsne). För att kolla om den är ramsne måste man mäta upp den.
Bilen kan bli ramsne fastän du inte har några synbara plåt eller plastskador då den kan blivit sne "underifrån" så att säga, dvs att bilen slagit ner med sådan kraft att fjädringen slagit och botten och att kraften ändå var tillräckligt stor för att kröka bilen.

Det sist nämnda kan vara möjligt! Den skakar bara ytterst lite med sommardäcken runt om. Har jag sommar fram och vikterbak är det perfekta. Efter krashen lämnade jag ju in på framvagnsinställning och undersöka men han sa vara att det var skrot och balanserat och kollat över han är duktig på skruva men mycket snack och lite verksta.. För då jag hissade upp bilen lite och la mig framför däcket och snurrade på det såg det skevt ut höger fram och om jag satte det bak så försvann helt vibrationer i ratten men det skakar väl lika mycket bak som fram fast man inte märker det lika väl.. Kan fälgarna jag haft som pallbock vara dåliga att kränga på vinterdäcken på?

Jo det vibrerar lika mycket bak som fram ifall det är obalans i däcket, dock märks det inte lika mycket i ratten, om det ens märks, beror på hur mycket obalans det är.

Fälgarna du haft som pallbockar funkar säkert bra, min polare som hade sin 240 med V8 ståendes på plåtfälgar som pallbockar över en vinter var det då inte obalans i efteråt.
(För jag antar att det inte är alufälgar du haft som pallbockar?)


70 Inlägg
31 oktober 2013
#8
Jag skulle tro med stor säkerhet att det är fälgarna vibrationerna beror på efter jag läst dina förklaringar. Att vibrationerna försvinner när du sätter skrev fälg bak istället för fram är logiskt, det är inte säkert att man känner obalansen när dom sitter bak och det kan jag svara på gällande egna erfarenheter. Själv har jag 2st VÄLDIGT SYNBART med blotta ögat skeva 17" fälgar och 2st raka till min merca, jag körde dom skreva bak och dom raka fram och INGA vibrationer kändes förns jag körde prick 120km/h, varken över eller under kände man vibrationer. Så jag tror vibrationerna beror på fälgarnas skick gällande ditt problem, det behövs ytterst lite för att det ska kännas väl i ratten, det räcker med att 10g av balanseringsvikt släpper från fälgen så känner man det i ratten. Så montera fälgar du vet är rak och vibrationsfri så ska du se att bilen blir bra! smile


600 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
#9
simlar skrev:
ErsdaHL skrev:
simlar skrev:
Då bör det vara fälgarna som är orsaken, speciellt då du skrev att det inte vibrerar med dina sommarhjul. Antingen har någon fälg blivit skev eller om du har tur kanske bara någon balanseringsvikt slagits loss.

Om den blivit ramsne är svårt att se med ögat (såvida den nu inte är ordentligt ramsne). För att kolla om den är ramsne måste man mäta upp den.
Bilen kan bli ramsne fastän du inte har några synbara plåt eller plastskador då den kan blivit sne "underifrån" så att säga, dvs att bilen slagit ner med sådan kraft att fjädringen slagit och botten och att kraften ändå var tillräckligt stor för att kröka bilen.

Det sist nämnda kan vara möjligt! Den skakar bara ytterst lite med sommardäcken runt om. Har jag sommar fram och vikterbak är det perfekta. Efter krashen lämnade jag ju in på framvagnsinställning och undersöka men han sa vara att det var skrot och balanserat och kollat över han är duktig på skruva men mycket snack och lite verksta.. För då jag hissade upp bilen lite och la mig framför däcket och snurrade på det såg det skevt ut höger fram och om jag satte det bak så försvann helt vibrationer i ratten men det skakar väl lika mycket bak som fram fast man inte märker det lika väl.. Kan fälgarna jag haft som pallbock vara dåliga att kränga på vinterdäcken på?

Jo det vibrerar lika mycket bak som fram ifall det är obalans i däcket, dock märks det inte lika mycket i ratten, om det ens märks, beror på hur mycket obalans det är.

Fälgarna du haft som pallbockar funkar säkert bra, min polare som hade sin 240 med V8 ståendes på plåtfälgar som pallbockar över en vinter var det då inte obalans i efteråt.
(För jag antar att det inte är alufälgar du haft som pallbockar?)

Det är just det det var. Gamla glt fälgarna till 740in har jag haft som pallbock ett par gånger med luft i då.. Men visst slits väl däcken ojämnt vid vibrationer? Annat får jag ju kolla i balanseringsmaskinen om dom är skeva innan också. Men dom skakade mest vid lite lägre hastigheter än plåt fälgen som slog som satan efter 70

Ziinkas skrev:
Jag skulle tro med stor säkerhet att det är fälgarna vibrationerna beror på efter jag läst dina förklaringar. Att vibrationerna försvinner när du sätter skrev fälg bak istället för fram är logiskt, det är inte säkert att man känner obalansen när dom sitter bak och det kan jag svara på gällande egna erfarenheter. Själv har jag 2st VÄLDIGT SYNBART med blotta ögat skeva 17" fälgar och 2st raka till min merca, jag körde dom skreva bak och dom raka fram och INGA vibrationer kändes förns jag körde prick 120km/h, varken över eller under kände man vibrationer. Så jag tror vibrationerna beror på fälgarnas skick gällande ditt problem, det behövs ytterst lite för att det ska kännas väl i ratten, det räcker med att 10g av balanseringsvikt släpper från fälgen så känner man det i ratten. Så montera fälgar du vet är rak och vibrationsfri så ska du se att bilen blir bra! smile

Tänkte skifta så vinterdäcken är på glt fälgarna som jag då haft som pallbockar men vet inte hur vidare bra det är.. Vet att det bara är en plåtfälg som är skev och har ju nya viktersulor och dom kommer ju bli rätt slitna i vinter så vill gärna ha dom jämna slitna wink


Sök