3371
Sök

VW Passat 1,8t problem efter kortslutning!

16 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tjena!
Har en passat -98 som jag fått problem med! Gasade på rätt rejält en morgon för att hinna ut i en ficka på en väl trafikerad väg. Då dog bilen helt plötsligt och jag fick rulla in bilen på en busshållplats. Det visade sig att det skett en kortslutning då polerna på batteriet kommit mot huven på något vänster.

Nu när jag startar bilen så ligger varvtalet på tomgång mellan 300-500, gasar jag så dör bilen. Startar jag bilen med full gas så är den som vanligt så länge jag håller gasen, släpper jag gasen så dör bilen.
Läste felkoder direkt när det hände och fick då upp:

17967 - Throttle Body (J338)
01165 - Throttle Body Control Module (J338)

Senare när jag fått hem bilen och laddat batteriet fick jag en felkod till:

00532 - Supply Voltage B+: Signal too Low

Någon som vet vad som kan ha hänt? Kollade lite engelska forum och hittade något om att när man byter ut batteri så måste man återställa inställningarna i gasspjället annars går bilen på b.la. det sättet jag beskriver? Tänker om kortslutningen kan ha spökat till det på något sätt kanske?


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
11 oktober 2012
#2
ta av polen vänta i 30minuter sätt tillbaka polen sätt på tändningen och sen bör tändningen stå på utan att man rör gasen i 10minuter

eventellt ska bilen stå på tongång i 10minuter men gasen får ej röras under den tiden

batteriet är säkert kört eftersom det blev kortslutning sånt brukar sällan batteriet gilla

Kör fort så hinner inget hända...

16 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#3
Growe skrev:
ta av polen vänta i 30minuter sätt tillbaka polen sätt på tändningen och sen bör tändningen stå på utan att man rör gasen i 10minuter

eventellt ska bilen stå på tongång i 10minuter men gasen får ej röras under den tiden

batteriet är säkert kört eftersom det blev kortslutning sånt brukar sällan batteriet gilla

Tackar för tipset!
Följde alla tre stegen dock utan resultat. Testade även sen att gasa upp sakta när den gick på tomgång och då gick den fint upp i varv till ungefär 1200. När den når dit börjar gasen pendla, ger jag mer gas dör motorn, likadant om jag släpper gasen hastigt.


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
11 oktober 2012
#4
mycket skit kan en kortslutning orsaka
allt från brända boxar till mycket elände


finns en anledning till att dom kontrollerar att batteriet sitter fast och inte kan komma åt metall föremål

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
10 388 Inlägg
11 oktober 2012
#5
Men vänta nu...har du kabel o vagcom?

- - Edit - -

17967/P1559/005465 - Throttle Body (J338): Fault in Basic Settings

Possible Symptoms
Not known

Possible Causes
Idle Switch Open or Open Circuit
Throttle Valve sticks and won't close
Speed Impuls from Engine Speed Sensor (G28) recognized

Possible Solutions
Perform Throttle Body Adaptation



01165 - Throttle Body Control Module (J338)

01165 - Throttle Body Control Module (J338): Adaptation Not Successful

Possible Causes
Throttle Body Adaptation Conditions not met
Throttle Body Control Module (J338) faulty

Possible Solutions
Check for other Throttle Body related Fault Codes
Check Throttle Body Control Module (J338)

-------------

Har du vagcom, så plocka bort koderna (batteriet är inget att bry sig om i kodväg) och gör en TBA.

Gör såhär;

...nej...jkag orkar inte översätta;


Throttle Body Alignment 

This procedure details how to perform a Throttle Body Alignment (TBA) on many VW/Audi vehicles. This procedure cycles the motorized throttle body through various states (idle, part throttle, WOT) to relearn their positions. Some examples of reasons to perform a TBA:

The vehicle's battery has been disconnected and re-connected

The ECU has been removed and reinstalled

The Throttle Body has been cleaned or removed and reinstalled

The Accelerator Pedal has been removed and reinstalled

In some vehicles, the car will not run correctly, or may not run at all without performing a TBA after one of the above operations. The TBA can be performed on both Drive-By-Wire (DBW or E-gas) as well as Cable-throttle cars as long as there is no Idle Stabilization Valve (ISV). If there is an ISV, then there is no motorized control of the throttle at all. Typically, '96-'99 VW/Audi have motorized Cable-throttle, and '00+ VW/Audi have DBW. Obviously, there are some exceptions. This should be obvious but TDI's do not have throttle bodies.

There are certain test conditions that must be met before doing a TBA:

No DTC's in the Engine Controller

Battery voltage at least 11.5 V

Throttle must be at idling position (keep your foot off the gas pedal)

Throttle body part must not be dirty (carbonized).

Coolant temperature must be between 5 and 95C

Procedure for performing a Throttle Body Alignment on Cable-Throttle Cars:
These are cars with a physical cable between the accelerator and the throttle, but WITHOUT an ISV.

Turn the key on but do not start the car.

[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]
Group 098 (Note: Some SIMOS or Marelli ECU's use Group 001 such as  ADY & AEE engines)

[Go!]

[Switch to basic settings]

Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.

[Switch to Meas. Blocks] button and you're all set.

Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!
Senast redigerat av it_mutt (11 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

16 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#6
Tack för svaret! Ska testa detta, har tyvärr inte vag-com utan en billig felkodsläsare bara. Funderat ett tag på att skaffa de och det är väl dags att göra det nu! tongue


Avstängd
10 388 Inlägg
13 oktober 2012
#7
zimooon skrev:
Tack för svaret! Ska testa detta, har tyvärr inte vag-com utan en billig felkodsläsare bara. Funderat ett tag på att skaffa de och det är väl dags att göra det nu! tongue

Ah, ok

Ja, en "kopia" kostar ju inte många tjugor, kan ju vara värt det -om- (aldrig någon garanti för det tyvärr) det löser problemen smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 Inlägg
4 november 2013
#8
ZIMOOON!! Har exakt likadant problem med min passat! Fick du ordning på det? Vad var det för fel?



Sök