3070
Sök

Kompressor konvertera

74 Inlägg
23 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Jag är väldigt sugen på att min lilla Audi ska vara en ovanlig A3 8L.
Jag funderar på att köpa en Mercedes kompressor och bygga om den så att den passar.
Jag vet att de kostar mig tydligen mer än att köpa en A3 turbo, men jag vill ha en ovanligt  Audi wink

Hur går de till?
Vad är de jag måste räkna med, är de mycket jag måste ändra?

Mvh!


Forummoderator
26 339 Inlägg
23 oktober 2013
#2
Antar du tar med i beräkningarna att bilen inte är laglig i Svensk trafik med den konverteringen..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

74 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Antar du tar med i beräkningarna att bilen inte är laglig i Svensk trafik med den konverteringen..?

De klart, liksom de finns flera bilar som är inte lagliga  i Svensk trafik  p.g.a Turbo och Kompressorer.

De är inte så svårt att koppla bort kompressorn, när man ska t SBP tongue

Så vet du hur det går till ?
Gärna steg för steg.

Mvh!


7 274 Inlägg
24 oktober 2013
#4
Det finns ingen steg för steg guide för varje bygge är unikt...
Hur mycket effekt tänkte du ta ut? Sitter det ingen turbo där original?
Isåfall är risken att du har för högt komp och måste byta kolvar  eller svarva ner dom om det går.
Sen är frågan om stakarna klarar ditt effektmål annars måste dom bytas.
Toppackning och bultar beroende på effekt.
Spridare och soppapump kan du lägga till.
Nytt styrsystem och mappning på det.
Avgassystem behöver bytas.

Där är lite som behöver göras.


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 oktober 2013
#5
Börja med att öppna motorhuven och fundera på om en sån här får plats någonstans.

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/36/bil/lgnr/694652_1.jpg&width=&height=

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
26 oktober 2013
#6
han kan ju bygga eget kompressor plenum i stället för den där klossen som sitter monterad där! sjävla kompressorn på bilden är ju inte så stor..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

730 Inlägg
27 oktober 2013
#7
Försöker komma på något sätt att försvara det du vill göra med bilen men kommer verkligen inte på ngt..
Är verkligen inget speciellt du gjort me bilen som gör det värt att göra en sådan konvertering, inte ens quattro..!

Köp en A3 me turbo från början så behöver du inte tömma sparkontot i onödan!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

74 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#8
Brains skrev:
Det finns ingen steg för steg guide för varje bygge är unikt...
Hur mycket effekt tänkte du ta ut? Sitter det ingen turbo där original?
Isåfall är risken att du har för högt komp och måste byta kolvar  eller svarva ner dom om det går.
Sen är frågan om stakarna klarar ditt effektmål annars måste dom bytas.
Toppackning och bultar beroende på effekt.
Spridare och soppapump kan du lägga till.
Nytt styrsystem och mappning på det.
Avgassystem behöver bytas.

Där är lite som behöver göras.

Jag vill inte köpa en turbo bil. jag vill ha ngt ovanligt!

jag tror inte att kolvarna eller stakarna behövs bytas ut. Min motor kod är AGU och en 1,8t har samma Motor kod. jag vill inte heller ha mycket hästar de räcker med 50 hk till smile

den borde klara det väl ?


74 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#9
YeahBitch skrev:
Försöker komma på något sätt att försvara det du vill göra med bilen men kommer verkligen inte på ngt..
Är verkligen inget speciellt du gjort me bilen som gör det värt att göra en sådan konvertering, inte ens quattro..!

Köp en A3 me turbo från början så behöver du inte tömma sparkontot i onödan!

om den har en komressor,  så blir den speciell!big_smilebig_smilebig_smile

Hur många A3or  har du sätt med en kompressor i sig istället än turbo?
i
Senast redigerat av Ragipsbil (29 oktober 2013)


165 Inlägg
29 oktober 2013
#10
Känns dumt att använda kompessor bara för att försöka "vara unik".


74 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#11
RymdSeglet skrev:
Känns dumt att använda kompessor bara för att försöka "vara unik".

Wtf?
ingen har frågat dig om din åsikt!
unik? verkligen inte men de är skönt att ha ngt ovanligt!

vännen om du vet  hur det går till så säg till! smile


74 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#12
torpis skrev:
Börja med att öppna motorhuven och fundera på om en sån här får plats någonstans.

http://www.bildelsbasen.se/global/image … mp;height=

Plats finns det utan tvekan big_smile


och Dupont
581 Inlägg
30 oktober 2013
#13
Annars om du tar och målar zebra ränder på bilen så får du nåt ganska ovanligt lol

Eftersom kompressorn är remdriven så måste den ju sitta fast på motor, finns väl inga någolunda fästen original så det kan bli träligt att å fast den. Observera att jag skriver KAN. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

74 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#14
Dupond skrev:
Annars om du tar och målar zebra ränder på bilen så får du nåt ganska ovanligt lol

Eftersom kompressorn är remdriven så måste den ju sitta fast på motor, finns väl inga någolunda fästen original så det kan bli träligt att å fast den. Observera att jag skriver KAN. wink

Hur svårt är det för er som kan om de att ni besvarar på frågan utan att försöka vara rolig ?smile

Allt går att bygga! Fäste är den minsta problem jag har.big_smile


302 Inlägg
31 oktober 2013
#15
Helt klart kul projekt. Bygg.
Men finns nog ingen steg för steg guide direkt utan plugga på hur kompressorer fungerar o bygg från det. Klart du ska testa. Varför göra som alla andra??

74 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#16
JonasCarlsson86 skrev:
Helt klart kul projekt. Bygg.
Men finns nog ingen steg för steg guide direkt utan plugga på hur kompressorer fungerar o bygg från det. Klart du ska testa. Varför göra som alla andra??

Exakt big_smile

Jag ska iväg idag och kolla på en G60  och se hur kompressor är kopplad smile



Sök