3516
Sök

Bmw 520iA 1991 Går inte längre.

60 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#1
Hejsan idag, var jag på väg till Sbp med bilen.
Så jag startade bilen som vanligt på morgonen, bilen var på reservbränslet
så jag for ner till Vännäs och tankade i för 30 kronor och tänkte att jag tankar när jag kommer fram till
Umeå. Så när jag väl kom fram. Tankade inte än. så jag ställde mig på okq8 och tänkte att jag skulle tvätta bilen före tankning. så väl när jag skulle starta den så Startade den till snabbt och dog lika väl.
Tänkte väl att jag fick sopartorsk troligast var det väl det i grunden också. så tankade i han runt 12l bensin men han vägrade starta och känns inte som att den riktigt får bensin heller. tänker om det är soppa pumpen som har gett upp. Har även bytt generator till en lite svagare på 80 amp från en 3 serie för att tilläga lite info och har en Bensinpump hemma och nya kol om det är det. smile
Vad ska jag göra? sad
Senast redigerat av Linuspw (4 november 2013)


951 Inlägg
4 november 2013
#2
startade den lätt efter du hade bytt generator?


2 848 Inlägg
4 november 2013
#3
Bensinpumpen ska höras då du kör lite på starten, du har en lucka under mattan i bagaget som du tar loss sen sitter pumpen därunder. Men det vet du kanske?

Jo jag tror på pumpen/strömförsörjninen.

60 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#4
andreas_1996 skrev:
startade den lätt efter du hade bytt generator?

Jodå, den startade relativt lätt den hade väll en tendens den första timman 2 gånger men bara snabbt
Att den dog snabbt när jag tog och slog igång lamporna. Annars var det som förut ska jag minnas smile
uhlin skrev:
Bensinpumpen ska höras då du kör lite på starten, du har en lucka under mattan i bagaget som du tar loss sen sitter pumpen därunder. Men det vet du kanske?

Jo jag tror på pumpen/strömförsörjninen.

Jadu, men inget svårt att byta? har en fungerande pump liggandes tänkte Om det kan vara så enkelt smile
Annars finns det något annat jag borde veta? Jag vet inte när pumpen är bytt men den borde aldrig ha bytits om jag minnes rätt. och den har ju gått 34000 så den borde väll börja ruckla nu? smile


2 848 Inlägg
4 november 2013
#5
Kolla först så pumpen är död, och kolla om du har ström till den, har du ström dit så är det med all sannolikhet pumpen.

Inte så svår att byta, sitter med en stor plastmutter som kan va lite jävl** att få loss. när du fått loss den får du lyfta den lite så du får ner en hand och längst ned i tanken har du två plastlås (som du får trycka ihop eller dra isär, minns inte riktigt) samtidigt som du drar pumpen uppåt. Inte så svårt med andra ord.

Har den gått 34´ så är det nog dags, min gick 29´innan den la ihop

60 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#6
uhlin skrev:
Kolla först så pumpen är död, och kolla om du har ström till den, har du ström dit så är det med all sannolikhet pumpen.

Inte så svår att byta, sitter med en stor plastmutter som kan va lite jävl** att få loss. när du fått loss den får du lyfta den lite så du får ner en hand och längst ned i tanken har du två plastlås (som du får trycka ihop eller dra isär, minns inte riktigt) samtidigt som du drar pumpen uppåt. Inte så svårt med andra ord.

Har den gått 34´ så är det nog dags, min gick 29´innan den la ihop

Hade tänkt att jag ska ta pumpen från min 518 1990 och prova med den. Tror du den räcker? smile


2 848 Inlägg
4 november 2013
#7
Har kollat lite och den ska räcka till. Är iallafall samma art.nr på mekonomens hemsida på 518 och 520.

60 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#8
uhlin skrev:
Har kollat lite och den ska räcka till. Är iallafall samma art.nr på mekonomens hemsida på 518 och 520.

åh tackar, du är guldvärd. big_smile imorgon kollar jag det och skriver hur det gick! smile


60 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#9
Böt pumpen nu... Den gick TUSEN gånger bättre! big_smile


2 848 Inlägg
7 november 2013
#10
Linuspw skrev:
Böt pumpen nu... Den gick TUSEN gånger bättre! big_smile

Skönt.... bara ut och åka nu då big_smile


Sök