3 november 2013
Trådstartare
Köpte för ca 2 veckor sedan min första bil, vilket blev en bmw 320i. Nu under den tiden som jag ägt den så har jag märkt en del saker som inte är som dom ska, och behöver lite hjälp att lista ut vad det är som är fel.
• Bilmodell
BMW 320I
• Årsmodell
2002
• Miltal
27200
• Modifikationer på bilen
Facelift
• Hur yttrar sig felet?
Vid körning så känns bilen lite spårkänslig, kör jag i "gropar" eller när jag svänger och kör över en trottoarkant så drar ratten automatiskt en bit åt det håll som jag svänger.
En annan sak är att vid kraftig inbromsning så skakar ratten och bilen drar lite åt höger vid själva inbromsningen.
Sist så när jag blinkar och svänger så hör jag 2 klick vid själva rattningen, händer inte när jag inte har i blinkers.
Lyser det några varningslampor? - Den gula oljelampan lyser vid start och även ibland vid körning, enligt mina spekulationer så är det givaren som är trasig då felet uppstod vid olje + filterbyte.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet med groparna och trottoarkanterna är permanent.
Problemet med bromsningen uppstår endast vid lite hårdare inbromsningar, men även vid lätta så känner man av att ratten känns lite ostabil.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Oljenivån är bra, så den gula oljelampan som lyser är troligtvis en defekt oljenivåmätare.
Uppskattar all hjälp till att lista ut vad exakt det är som är fel med bilen eventuellt vad jag kan kolla som kan verifiera dessa saker. Även länkar till ebay eller andra sidor där jag kan köpa delarna som behöver bytas ut uppskattas.
Då detta är min första bil så kan jag inte så mycket om bilar, och istället för att lämna in på verkstad så vill jag försöka fixa det själv då jag finner det väldigt intressant och roligt.
Mvh / Friisk