3170
Sök

BMW 320i -02 hjälp!

16 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#1
Köpte för ca 2 veckor sedan min första bil, vilket blev en bmw 320i. Nu under den tiden som jag ägt den så har jag märkt en del saker som inte är som dom ska, och behöver lite hjälp att lista ut vad det är som är fel.

• Bilmodell
BMW 320I

• Årsmodell
2002

• Miltal
27200

• Modifikationer på bilen 
Facelift

• Hur yttrar sig felet?
Vid körning så känns bilen lite spårkänslig, kör jag i "gropar" eller när jag svänger och kör över en trottoarkant så drar ratten automatiskt en bit åt det håll som jag svänger.

En annan sak är att vid kraftig inbromsning så skakar ratten och bilen drar lite åt höger vid själva inbromsningen.

Sist så när jag blinkar och svänger så hör jag 2 klick vid själva rattningen, händer inte när jag inte har i blinkers.

Lyser det några varningslampor? - Den gula oljelampan lyser vid start och även ibland vid körning, enligt mina spekulationer så är det givaren som är trasig då felet uppstod vid olje + filterbyte.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?

Felet med groparna och trottoarkanterna är permanent.

Problemet med bromsningen uppstår endast vid lite hårdare inbromsningar, men även vid lätta så känner man av att ratten känns lite ostabil.




• Vilken felsökning har redan gjorts?

Oljenivån är bra, så den gula oljelampan som lyser är troligtvis en defekt oljenivåmätare.


Uppskattar all hjälp till att lista ut vad exakt det är som är fel med bilen eventuellt vad jag kan kolla som kan verifiera dessa saker. Även länkar till ebay eller andra sidor där jag kan köpa delarna som behöver bytas ut uppskattas.

Då detta är min första bil så kan jag inte så mycket om bilar, och istället för att lämna in på verkstad så vill jag försöka fixa det själv då jag finner det väldigt intressant och roligt.

Mvh / Friisk

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
3 november 2013
#2
Friisk skrev:
En annan sak är att vid kraftig inbromsning så skakar ratten och bilen drar lite åt höger vid själva inbromsningen.

Sist så när jag blinkar och svänger så hör jag 2 klick vid själva rattningen, händer inte när jag inte har i blinkers.

Tjena!

Angående vibrationer vid imbromsning så är det dina bromskivor (fram) som har slagit sig, du behöver bara byta skivorna och när du ändå håller på så kan du byta beläggena samtidigt.
Detta fixar du lätt själv då Bmw är ganska "mekarvänliga".

Att det klickar när du rattar och har blinkersen igång är helt normalt, så ska det vara.

Mvh

Up the RA

16 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Friisk skrev:
En annan sak är att vid kraftig inbromsning så skakar ratten och bilen drar lite åt höger vid själva inbromsningen.

Sist så när jag blinkar och svänger så hör jag 2 klick vid själva rattningen, händer inte när jag inte har i blinkers.

Tjena!

Angående vibrationer vid imbromsning så är det dina bromskivor (fram) som har slagit sig, du behöver bara byta skivorna och när du ändå håller på så kan du byta beläggena samtidigt.
Detta fixar du lätt själv då Bmw är ganska "mekarvänliga".

Att det klickar när du rattar och har blinkersen igång är helt normalt, så ska det vara.

Mvh

Okej, tack för svar! Får kolla runt på skivor och belägg då smile

Det där med klickningarna kom för ca 2 dagar sedan, det var inte när jag köpte bilen utan har kommit helt plötsligt, säkert att det ska vara så och varför har det uppstått nu och inte tidigare när jag köpte bilen?

16 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#4
Har nu beställt Oljenivåmätare samt bromsskivor + belägg fram.

Någon som vet vad som gör att ratten är "överkänslig" vid gupp och kanter? Kan det möjligtvis vara någon bussning som är sliten? Hur kollar jag upp det?

En Medlem
405 Inlägg
4 november 2013
#5
Lyft upp bilen och ryck i hjulen kvart i tre och kl 6 (om du tänker dig däcket som en klocka nu wink), det ska inte vara något glapp alls. Sedan så kan du gå lös med lämpligt brytjärn och bända och känna om länkarmarna har dåliga gummibussningar eller inte.

Låter den ovanligt när man kör i gupp och ojämnheter på vägen? Det kan också avslöja dåliga upphängningsdelar.
Ärligt talat låter det som bilen har varit med om en olycka och inte blivit ordentligt lagad, så jag skulle absolut göra en fullständig hjulinställning också.

2 845 Inlägg
4 november 2013
#6
Kolla bussningar i framvagnen om du finner glapp där.

Slår det nåt i bakvagnen då du kör över gupp eller hålor? Kolla silentblocken i bakvagnen, är de glappa så blir den spårkänslig som du beskriver det.

16 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#7
-matte skrev:
Lyft upp bilen och ryck i hjulen kvart i tre och kl 6 (om du tänker dig däcket som en klocka nu wink), det ska inte vara något glapp alls. Sedan så kan du gå lös med lämpligt brytjärn och bända och känna om länkarmarna har dåliga gummibussningar eller inte.

Låter den ovanligt när man kör i gupp och ojämnheter på vägen? Det kan också avslöja dåliga upphängningsdelar.
Ärligt talat låter det som bilen har varit med om en olycka och inte blivit ordentligt lagad, så jag skulle absolut göra en fullständig hjulinställning också.

Okej får göra det imorgon smile Jag tycker inte att det låter något ovanligt när man kör i gupp, eller det är inget jag direkt lyssnat efter. Hjulinställning har jag planerat att göra till veckan.

En annan grej jag tycker känns lite skumt är att jag upplever att ratten är lite "slapp", svårt att förklara men det känns som att den ska vara mer responsiv vid lätt rattning. Går liksom att dra den ca 3cm åt vardera håll utan att däcken rör på sig.

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
4 november 2013
#8
Friisk skrev:
-matte skrev:
Lyft upp bilen och ryck i hjulen kvart i tre och kl 6 (om du tänker dig däcket som en klocka nu wink), det ska inte vara något glapp alls. Sedan så kan du gå lös med lämpligt brytjärn och bända och känna om länkarmarna har dåliga gummibussningar eller inte.

Låter den ovanligt när man kör i gupp och ojämnheter på vägen? Det kan också avslöja dåliga upphängningsdelar.
Ärligt talat låter det som bilen har varit med om en olycka och inte blivit ordentligt lagad, så jag skulle absolut göra en fullständig hjulinställning också.

Okej får göra det imorgon smile Jag tycker inte att det låter något ovanligt när man kör i gupp, eller det är inget jag direkt lyssnat efter. Hjulinställning har jag planerat att göra till veckan.

En annan grej jag tycker känns lite skumt är att jag upplever att ratten är lite "slapp", svårt att förklara men det känns som att den ska vara mer responsiv vid lätt rattning. Går liksom att dra den ca 3cm åt vardera håll utan att däcken rör på sig.

Kolla efter glapp i änden på styrlederna.

Up the RA

27 Inlägg
5 november 2013
#9
Hur breda däck kör du med???
kolla att hjulen sitter åt "rätt" ev hjulinställning skulle jag göra.
Själv har jag 245breda och det ä lite som du säger vid gropig väg, kullersten så drar den lite åt sidorna.
men att den drar åt ena sidan är nog bromsarna som tidigare nämt.

16 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#10
CrossOver_Man skrev:
Hur breda däck kör du med???
kolla att hjulen sitter åt "rätt" ev hjulinställning skulle jag göra.
Själv har jag 245breda och det ä lite som du säger vid gropig väg, kullersten så drar den lite åt sidorna.
men att den drar åt ena sidan är nog bromsarna som tidigare nämt.

205x55 kör jag med, så det kan inte vara att däcken är för breda.

Jag får kolla hur den känns efter jag bytt skivorna samt gjort hjulinställning, om det inte fixat sig så får jag kolla efter vad det kan vara.

Forummoderator
17 996 Inlägg
5 november 2013
#11
Friisk skrev:
CrossOver_Man skrev:
Hur breda däck kör du med???
kolla att hjulen sitter åt "rätt" ev hjulinställning skulle jag göra.
Själv har jag 245breda och det ä lite som du säger vid gropig väg, kullersten så drar den lite åt sidorna.
men att den drar åt ena sidan är nog bromsarna som tidigare nämt.

205x55 kör jag med, så det kan inte vara att däcken är för breda.

Jag får kolla hur den känns efter jag bytt skivorna samt gjort hjulinställning, om det inte fixat sig så får jag kolla efter vad det kan vara.

Skriv sen hur det gick! Lycka till!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#12
Dieselsmurfen skrev:
Skriv sen hur det gick! Lycka till!

Det ska jag göra!

Efter nattens oväder så har det kommit mycket snö och is på vägen, mycket "isgupp" som gjorde att ratten skakade något fruktansvärt och kändes väldigt ostabil, någon som vet vad som kan vara felet? Däcken verkar sitta åt så tvekar på att det är bussningarna som är dåliga. Tror inte heller att det är pga dåliga bromsskivor då skakningarna kommer även när jag inte bromsar.

Är relativt ny inom bilvärlden så all hjälp och tips kommer till nytta! smile

79 Inlägg
6 november 2013
#13
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 15a34115sv

Dessa byttes på min 320i-03 vid 10 000 mil, hade ungefär samma symptom som du säger, blir ostabil, sitter i bakkant på länkaramarna fram.


En Medlem
405 Inlägg
7 november 2013
#14
Som sagt kolla och evt byt dina styrleder om dom är dåliga.
Mycket möjligt att hjulen far ut och in som dom vill och slår ratten åt sidorna när det är mycket glapp i styrleden.


Sök