Hur fungerar "vanligt" vax som skydd för vintern? Läste igenom tråden och fick uppfattningen att här är folk som kan en del så jag passar på att fråga. Jag har turtlewax (röd flaska) och även Maguire ultimate liquid wax. Något av dessa som funkar som skydd över vintern?
Turtle och Sonax är över lag inget att lägga sina pengar på, tyvärr.
Meguiars vax däremot kan du med gott samvete lägga på bilen. Du märker om/när du tappar effekten och kan super enkelt slänga på lite nytt och har på så sätt alltid en skyddad bil.
Jag har använt FG och meguiars vax, jag använder Turltle Pre-wash avfettning på vintern och det kändes som Meguiars inte höll så länge pågrundav starka avfettningen FG höll mycke längre. På sommarn spelar det inte kanske så stor roll eftersom man använder mildare avfetting :-S " Jill " verkar jobba inom bilvård så han kan nog bättre
Turltle Pre-wash är en petroleumbaserad avfettning, det vi kallar "kallavfettning".
Den är bra om man kör EXTREMT saltiga vägar eller om man har fått svarta prickar på bilen. Jag rekommenderar att man använder en kallavfettning max 4 ggr under vintern. Har man ett rätt "rent" vax på bilen så försvinner det och man måste vaxa om efter.
Bättre är då att hitta ett lackskydd som arbetar och bygger lite mer på hållbarhet och är mer motståndskraftigt.
Hur fungerar "vanligt" vax som skydd för vintern? Läste igenom tråden och fick uppfattningen att här är folk som kan en del så jag passar på att fråga. Jag har turtlewax (röd flaska) och även Maguire ultimate liquid wax. Något av dessa som funkar som skydd över vintern?
Turtle och Sonax är över lag inget att lägga sina pengar på, tyvärr.
Meguiars vax däremot kan du med gott samvete lägga på bilen. Du märker om/när du tappar effekten och kan super enkelt slänga på lite nytt och har på så sätt alltid en skyddad bil.