Några saker som man kan/bör kolla upp innan man sätter i större generator+batteri är de kablar som har med generator och batteri att göra som tex batterijordkabeln ner till karossen, generatorns laddkabel och generatorns jordning i motorblocket.
Batterijordkabeln kan ibland vara klen och/eller ha dålig kontakt i karossen, det bildas lätt oxid och rost vid plåten där kabelskon sitter. Det är bra att ta loss kabelskon och skrapa ordentligt plåtrent och sätta en ny grov jordkabel om den ordinarie verkar klen.
Generatorns laddkabel kan man byta ut till en grövre om det behövs, lämplig area är minst 10mm2. Fast det beror ju på hur kraftig generatorn är också.
Generatorn brukar få sin jord via fästet i motorblocket och det är inte säkert att kontakten är den bästa, skruvar och brickor rostar lätt och ger dålig jordöverföring. Då kan man sätta en extra jordkabel/fläta från generatorchassie till motorblock för att vara säker.
När man har gjort dessa saker och det ändå inte fungerar med strömförsörjningen, då är det dags för uppgradering av generator och kanske ett större batteri eller flera batterier. Generatorn är ju det viktigaste eftersom den ger all ström till bilens alla förbrukare när motorn är igång.
Senast redigerat av Drönirettab (29 april 2007)