4141
Sök

Felsökning av Volvo 744 årsm 92.

15 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
Hejsan, behöver lite hjälp med felsökning av min Volvo! Allting började med att jag bytte batteriterminalen på plussidan av mitt batteri. Sagt och gjort så startade jag bilen utan problem och skjutsade hem en kompis, och åkte sedan vidare för att tanka min bil! På vägen till macken så börjar bilen gå riktigt orent, och jag antar att det är bensinen som är slut. Men jag kommer fram till macken där jag stänger av bilen för att tanka! När jag sedan ska starta bilen så går den riktigt ojämnt för att sedan lägga av helt. Trodde då att det var för att jag hade fått soppatorsk, och att bilen skulle starta efter ett tag, men icke! Misstänkte då att bränslepumpen eller bränslepumpsrelät hade lagt av, så jag bad en förbigående att känna och lyssna på pumpen som sitter under förarsätet, och den var helt stendöd! Efter det så har jag testat att bygla relät och det fungerar inte! Jag har även mätt upp, och jag har ström till både relät och till säkringarna! Det konstiga är att jag varken hör pumpen under sätet eller den i tanken! Någon som har någon idé vad det kan vara för fel? Kan det verkligen vara så att båda pumparna har lagt av samtidigt?
Borde jag ta bort båda pumparna och mata dom direkt med 12 volt och kolla ifall dom fungerar på det sättet? Isåfall tänker jag att det borde vara något kabelbrott eller liknande mellan säkringarna och pumparna! Är jag inne på rätt bana, eller finns det någonting annat som kan spöka?

Tack på förhand // Patrik

Ber om ursäkt för eventuella stavfel och/ eller felformuleringar! Men detta är skrivet från min mobil!

Forummoderator
26 406 Inlägg
26 november 2013
Att koppla på direktström på pumparna är ju alltid en idé, bara du inte kör med dem på det sättet, om dom nu skulle starta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

15 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
Mack skrev:
Att koppla på direktström på pumparna är ju alltid en idé, bara du inte kör med dem på det sättet, om dom nu skulle starta.

Nej det skulle ju inte vara en sån bra idé att köra så! Men borde det inte ha fungerat då när jag byglade relät? Ifall det nu inte är ett kabelbrott eller liknande mellan säkringarna och pumpen!

Forummoderator
26 406 Inlägg
26 november 2013
PuttteP skrev:
Mack skrev:

Nej det skulle ju inte vara en sån bra idé att köra så! Men borde det inte ha fungerat då när jag byglade relät? Ifall det nu inte är ett kabelbrott eller liknande mellan säkringarna och pumpen!

Är där kabelbrott så startar ju inte pumpen. Låter dock aningen långsökt, så länge det inte är någon som redan varit och pillat tidigare på kablarna till pump/arna, så dom helt enkelt lossnat?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

15 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
Mack skrev:
PuttteP skrev:
Mack skrev:

Är där kabelbrott så startar ju inte pumpen. Låter dock aningen långsökt, så länge det inte är någon som redan varit och pillat tidigare på kablarna till pump/arna, så dom helt enkelt lossnat?

Jo jag vet att det verkar aningen långsökt, men jag har ingen aning om vad det kan vara annars? Kanske ska testa att byta relä i alla fall, ifall det vart nåt fel när jag testade att bygla relät! Du har ingen aning om vad det kan vara för fel annars? Vet liksom inte vart jag ska fortsätta någonstans!

Sök