3118
Sök

Behöver hjälp med k-jetronic Volvo Grupp A-R

698 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#1
Hej. Läst de flesta trådar om extrasprut, K-jetronic här och på andra forum. Även googlat utan att hittat något svar på mina frågor. Håller på att bygga en volvo 240 som ska bli som grupp A bil fast ska försöka får ut mer mos ur motorn då jag tycker att k-jetronic har funkat mycket bra på min andra 240 samt för enkelt att trimma modernare rödblockare.
Så jag ska testa både vatteninsprutning och extra sprut med kallstartspridare. Så här kommer frågorna:
1:Så frågan är hur bygger man ett vatteninsprutningssystem?
2:Samt när man kopplar in extrasprutet med kallstarspridare vart kan man köpa fördelarblock, relä, sam tryckvaktare som är
mellan 0,5-1 bar på ett ungefär. Saabarnas får jag inte att hålla på längden. Samt roligare att köra på nya grejer.
3:Och hur gör man för att spridarna ska öppnas vid korrekt tillfälle har inte riktig kommit underfull med det. vill ha 2 till 4 spridare vid högre arbetsområde.
4:Samt om man kopplar in 1 eller 2 som hjälper till med bottendraget också gör det någon skillnad då eller bli det för mycket bränsle så den går fett?
4: Då jag ska testa vatteninsprutning för att se vilket som ger mer effekt hur gör man med vattnet. Vatten ånga bort ju vid värme så om vattnet tar slut hur bli det då?
5: Någon som vet eller kan hur man moddar en luftvåg? Grupp A hade luftvåg som liknade porsche 928 v8 bland annat satt på 911 också samt bränslehuvudet som liknar mercedes 500sl v8. Så ska köra med detta som är snarlik. Fast har inte hittat en våg än från porsche. Men Grupp A hade 3bar spridare dom jag har är från mercedes 500sl v8 på 3,5 bar. V8 har över 300hk original o klarar upp till 400 så de är bra. Men problemet är att jag ska gnista bränslehuvudet men motorn får för lite luft samt vågen går i bottnen så hur gör man för att göra så den får mer luft?
6: Som bränslehuvudet kommer från en v8 vilka hål ska jag plugga? Samt går det att ta de 4 som blir över till extrasprutet?
Övrig recept på motorn är Grupp A lättat vevaxel 2,5l. Smidda boforsstakar. Smidda Mahlekolvar med första ÖD 0,3 ska byttas till andra ÖD 0,6. portad 240 turbogrenrör tills man skaffar bättre grenrör.
Tror det är extra borrade kylkanaler på 398 toppen som har spridarna i toppen.
7:Sitter 46/38 ventiler frågan är tjänar man att byta till 48/40 ventiler? Toppen är maxportad på avgas och insugsidan.
8: Någon som vet som kan specialltillverka en kam och räkna ut vilket som passar bäst? MVH Daniel ps nej tänker inte byta motor då jag har trimmat några moderna motorer redan och nej är inte expert för det. K-jetronic är roligt =P fast förbannad invecklad vid högre effekt. Tackar i förhand för hjälpen


10 287 Inlägg
25 november 2013
#2
Jag har sett flera (med varierande kunskapsnivå - från nybörjare till erfarna biltrimmare) joxa med K-jet och jag har sett det gå åt två håll: endera sålde dom bilen till nästa enstusiast utan att få det att lira eller så kastade dom ut K-jet så fort dom kom över ett eftermarknadssprut.

Det är en sak (tycker jag) om man bemödar sig om att bygga en Grupp-A bil korrekt i alla detaljer men om man redan från början bygger en 2.5L så förstår jag inte varför man skall lockas av något som har väldigt stor risk att misslyckas.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
25 november 2013
#3
finns 3alternativ när man ska plocka effekt med k-jet

1.gnistat orginal sprut  klarar 220-240hk
2.v8sprut grupp a stuket.  säkert inte jätte höga siffror. men 240-260hk borde inte vara omöjligt
3.tillskottssprut.


har ett tillskottsprut ligger som jag köpte till min 245turbo när jag skulle köra 2.5l
körde dock med ett gnistat sprut och orkade aldrig att skruva så pass att jag behövde mer soppa körde 0.8bars ladd och plockade kanske 220hk och det höll

mitt tillskottsprut ger soppa i 1000varvs intervaller där man ställer spridartiden.
den har ett start tryck som man ställer till när sprutet ska börja ge bensin.
perfekt ihop med ett F/fk/et/ft insug.


att köra kallstarts spridare och hålla på och krångla är lönlöst.. antingen får man för mycket soppa för lite soppa och ibland lagom. eftersom det inte bryr sig om nått annat än att vid givet tryck starta spridaren sen öser den fullt tills man släpper gasen.


när du grejar med v8 våg och bränslefördelare gäller det att få balans på vågen så denna inte ger för mycket eller för lite soppa

mycket viktigt att vara 300% säker på k-jet innan man ens börjar krångla.

på min 245:a tog det 1timme att ställa in grundinställningen på sprutet så bilen gick att köra normalt
då var det bara ett gnistat och väl använt bränslehuvud med v8 grejer så är risken att vågen förhållande till luften kanske blir lite fel utväxling på.

vet inte hur dom gjorde förr om dom ställde in trycket på styrtrycksventilen tills dess att motståndet blev rätt i vågen.

för det är ingen nackdel att köra med ställbart styrtryck och en bredbandslambda.
tyvärr är k-jet ganska stelt men jag gillar det.
aldrig haft några problem som inte varit relaterat till tjuvläcka eller skit bakom verktygen.

räcker jhu med att ventilkåpspackninge läcker eller oljelocket så går dom dåligt smile

Kör fort så hinner inget hända...

698 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#4
Sharky skrev:
Jag har sett flera (med varierande kunskapsnivå - från nybörjare till erfarna biltrimmare) joxa med K-jet och jag har sett det gå åt två håll: endera sålde dom bilen till nästa enstusiast utan att få det att lira eller så kastade dom ut K-jet så fort dom kom över ett eftermarknadssprut.

Det är en sak (tycker jag) om man bemödar sig om att bygga en Grupp-A bil korrekt i alla detaljer men om man redan från början bygger en 2.5L så förstår jag inte varför man skall lockas av något som har väldigt stor risk att misslyckas.

/Göran

Ska bygga grupp A fast jag ska alltid testa vad gränsen går =P Är för dum för att fattar att k-jet är värdelöst men drömmen är en k-jet motor som går perfekt lol Men extra sprutet byggt av kallstartspridarna har jag inte fått att lira med LH 2,4 härvan endå =/ Visst blir det dyrt att skicka en vevstake genom blocket eller annat men jag kör seriöst 100% rätt igenom går det sönder bygger jag nytt och tänker efter vad för fel jag gjorde och ta lära vad andra har gjort fungerat alltid tongue Men just k-jet är det ingen som har vågat plöja tid o pengar så vill testa om man kan lyckas få en fungerande maskin eller om det är skrot.


698 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#5
Growe skrev:
finns 3alternativ när man ska plocka effekt med k-jet

1.gnistat orginal sprut  klarar 220-240hk
2.v8sprut grupp a stuket.  säkert inte jätte höga siffror. men 240-260hk borde inte vara omöjligt
3.tillskottssprut.


har ett tillskottsprut ligger som jag köpte till min 245turbo när jag skulle köra 2.5l
körde dock med ett gnistat sprut och orkade aldrig att skruva så pass att jag behövde mer soppa körde 0.8bars ladd och plockade kanske 220hk och det höll

mitt tillskottsprut ger soppa i 1000varvs intervaller där man ställer spridartiden.
den har ett start tryck som man ställer till när sprutet ska börja ge bensin.
perfekt ihop med ett F/fk/et/ft insug.


att köra kallstarts spridare och hålla på och krångla är lönlöst.. antingen får man för mycket soppa för lite soppa och ibland lagom. eftersom det inte bryr sig om nått annat än att vid givet tryck starta spridaren sen öser den fullt tills man släpper gasen.


när du grejar med v8 våg och bränslefördelare gäller det att få balans på vågen så denna inte ger för mycket eller för lite soppa

mycket viktigt att vara 300% säker på k-jet innan man ens börjar krångla.

på min 245:a tog det 1timme att ställa in grundinställningen på sprutet så bilen gick att köra normalt
då var det bara ett gnistat och väl använt bränslehuvud med v8 grejer så är risken att vågen förhållande till luften kanske blir lite fel utväxling på.

vet inte hur dom gjorde förr om dom ställde in trycket på styrtrycksventilen tills dess att motståndet blev rätt i vågen.

för det är ingen nackdel att köra med ställbart styrtryck och en bredbandslambda.
tyvärr är k-jet ganska stelt men jag gillar det.
aldrig haft några problem som inte varit relaterat till tjuvläcka eller skit bakom verktygen.

räcker jhu med att ventilkåpspackninge läcker eller oljelocket så går dom dåligt smile

Gnista original huvudet ne jag kör med Mercedes 500sl v8 huvud som ska gnista. big_smile v8 har 300hk original men har dubbla cylindrar så kände att gnista behövs oavsett vad. Vågen ta jag från samma motor så länge men ska skaffa vågen från Porsche 928 men problemet med den vågen är att man måste ändra så den öppnar fortare hmm
Grupp A bilarna hade 3 bar spridare men Mercedes 500sl v8 spridare är på 3,5 bar och de leverera sås till minst 300hk o dessa är bolt on i toppen smile Vilka spridare körde du?

Alla packningar mm är nytt som sagt byggt upp en 2,5l motor allt nytt men bättre grejer i. Målet är en k-jet Grupp A bil med minst 260hk men med ett fruktansvärt vrid. För att få ett bra vrid så gäller det att allt lirar. Ska kunna köra till affärer utan problem helst lol

Hur kopplade du extrasprutet? Har försökt ge mig in på det men får inte det att fungera korrekt.
Vart ska man köra för spridarna i extra sprutet? Och hur ställer du in spridartiden? Tänkte köra men svanhalsinsuget med två extraspridarhål svetsat i insuget. Samt försöker bygga ihop en vatteninsprutning system. Grejat med k-jet förut men nu är det andra bullar som gäller. Vill ha tag i en äkta grupp A bakaxel men alu hus. Framvagnen har jag hört att den skulle vara i alu så min kompis ska bygga en i helt i alu. Vetefanken om det håller. Hoppas det håller då denna bli svindyrt då menar jag väldigt svindyrt att tillverka mad


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
26 november 2013
#6
mitt tillskots sprut har inställningar där man ställer öppningstiden på spridarna.
den tar signal från tändspolen och har inbyggd sensor som känner av trycket.

sen är det vridspottar som man vrider efter hur man vill ha det.

spridare kan du använda valfria jag hade gjort ordning med 4st mindre ford spridare och tog soppan från kallstarten som jag endå aldrig använde. då den starta fin fint i -10 endå.

Kör fort så hinner inget hända...

10 287 Inlägg
26 november 2013
#7
Nej det gör du inte. Grupp A var ett reglemente och du bygger en turbomotor med k-jetronic.

Att man höll på som man gjorde med vatten och k-jet berodde på att man måste hålla sig inom reglementet, inte för att det var bra lösningar.
Siktar du på runt 260Hk med 2.5 Liter så finns ingen större mening med vatteninsprutning för den delen. 100 literhästar är inget som kräver sånt trolleri.

Det är dina pengar och din tid du lägger ner men min rekommendation är att undvika k-jet. Har du bara turbo som matar luft så bygger du utan problem 350Hkr med ett modernt sprut enklare än att få ihop 260Hkr i samma motor med K-jet.

/Göran


danjac skrev:
Ska bygga grupp A .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

937 Inlägg
26 november 2013
#8
jag har ett 50 tal nya tryckvakter som man kan ställe som man vill.. angåemde k-trånik är det bara bök å grabb.. vatten insprut är inte säskillt avanserat. en vattentank en matar pump och 1-4 munstycken finfördelar vattnet så det blir dimma. har sådan munstycke med eventuelt. fördelen med vatten sput är vel att man kan köra högre ladd, vad som händer om vattnet ta slut är o-klart har ej provat det.


10 287 Inlägg
27 november 2013
#9
Vatteninsprutning används för att kyla endgaserna i samband med höga kompressioner och aggressiv tändning i samband där man endera A: Har en dålig konstruktion och inte fixar ursprungsproblemet, B: Är begränsad av ett reglemente som inte tillåter en bättre lösning, C: Bygger något som ligger på gränsen för vad som är konstruktionsmässigt möjligt.
I princip går det (nästan) lika bra att kyla endgaserna genom att minska det stökiometriska förhållandet från måhända 12:1 vid full last till kanske 10:1, dvs spruta in mera soppa.
Anledningen till att kyla med vatten(dimma) istället för bensin är endera A: Att förbättra körbar sträcka mellan tankningar i tävlingssammanhang, B: Att man måste kyla så mycket att den högre specifika värmen i vattnet behövs eller C: Att man bygger något som ligger på gränsen för vad som är konstruktionsmässigt möjligt och att vattenkylning är det enda som återstår.

Det finns ingen rimlig anledning att kladda på med vatteninsprutning för att nå 100 Hkr/liter i en överladdad bensinmotor. Det blir bara mer komplicerade byggen med ytterligare felkällor och sämre egenskaper hos färdig motor.

Att lägga ner så mycket energi som OP uppenbarligen har för avsikt att göra och sedan riskera hela bygget genom att tillföra onödig komplexitet i form av vatteninsprut och/eller hedenhössprut som är notoriskt nyckfulla är OPs bekymmer till syvende och sist men mitt råd om man vill komma ut och kunna använda sin bil i något som liknas vid daglig körning är att sortera bort sånt som bara ökar riskerna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

937 Inlägg
27 november 2013
#10
trodde det handlad om laddtryck? vad ska han med tryckvakt till?


698 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#11
Growe skrev:
mitt tillskots sprut har inställningar där man ställer öppningstiden på spridarna.
den tar signal från tändspolen och har inbyggd sensor som känner av trycket.

sen är det vridspottar som man vrider efter hur man vill ha det.

spridare kan du använda valfria jag hade gjort ordning med 4st mindre ford spridare och tog soppan från kallstarten som jag endå aldrig använde. då den starta fin fint i -10 endå.

Jaha då hänger jag med. Ska testa o ta signal från tändspolen jag med då. Mindre spridare hur stora vågar man ta?


698 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#12
Sharky skrev:
Nej det gör du inte. Grupp A var ett reglemente och du bygger en turbomotor med k-jetronic.

Att man höll på som man gjorde med vatten och k-jet berodde på att man måste hålla sig inom reglementet, inte för att det var bra lösningar.
Siktar du på runt 260Hk med 2.5 Liter så finns ingen större mening med vatteninsprutning för den delen. 100 literhästar är inget som kräver sånt trolleri.

Det är dina pengar och din tid du lägger ner men min rekommendation är att undvika k-jet. Har du bara turbo som matar luft så bygger du utan problem 350Hkr med ett modernt sprut enklare än att få ihop 260Hkr i samma motor med K-jet.

/Göran


danjac skrev:
Ska bygga grupp A .


Tanken är grupp A fast vill utveckla motorn och chassit. Ne men om det blir mer än 260hk är väl bara skojigt. Svårare bli det dock att få motorn att gå rätt. Jo men modernare sprut o motor har man redan testat roligare med k-jet som ingen har testat vad gränsen går. Samt vill köra med vatteninsprutning som grupp A hade det men inget krav.


698 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#13
Kalasgasarn skrev:
jag har ett 50 tal nya tryckvakter som man kan ställe som man vill.. angåemde k-trånik är det bara bök å grabb.. vatten insprut är inte säskillt avanserat. en vattentank en matar pump och 1-4 munstycken finfördelar vattnet så det blir dimma. har sådan munstycke med eventuelt. fördelen med vatten sput är vel att man kan köra högre ladd, vad som händer om vattnet ta slut är o-klart har ej provat det.

Tryckvaktaren ska jag ha på en motor som har lh2,4. JO har fattat det så också


698 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
#14
Sharky skrev:
Vatteninsprutning används för att kyla endgaserna i samband med höga kompressioner och aggressiv tändning i samband där man endera A: Har en dålig konstruktion och inte fixar ursprungsproblemet, B: Är begränsad av ett reglemente som inte tillåter en bättre lösning, C: Bygger något som ligger på gränsen för vad som är konstruktionsmässigt möjligt.
I princip går det (nästan) lika bra att kyla endgaserna genom att minska det stökiometriska förhållandet från måhända 12:1 vid full last till kanske 10:1, dvs spruta in mera soppa.
Anledningen till att kyla med vatten(dimma) istället för bensin är endera A: Att förbättra körbar sträcka mellan tankningar i tävlingssammanhang, B: Att man måste kyla så mycket att den högre specifika värmen i vattnet behövs eller C: Att man bygger något som ligger på gränsen för vad som är konstruktionsmässigt möjligt och att vattenkylning är det enda som återstår.

Det finns ingen rimlig anledning att kladda på med vatteninsprutning för att nå 100 Hkr/liter i en överladdad bensinmotor. Det blir bara mer komplicerade byggen med ytterligare felkällor och sämre egenskaper hos färdig motor.

Att lägga ner så mycket energi som OP uppenbarligen har för avsikt att göra och sedan riskera hela bygget genom att tillföra onödig komplexitet i form av vatteninsprut och/eller hedenhössprut som är notoriskt nyckfulla är OPs bekymmer till syvende och sist men mitt råd om man vill komma ut och kunna använda sin bil i något som liknas vid daglig körning är att sortera bort sånt som bara ökar riskerna.

/Göran

Du har nog rätt. Som man vill kunna köra bilen utanför banan så blir det onödigt jobb med vatteninsprutning för fler grejer desto mer kan krångla så ska nog skippa vatteninsprutning. Så blir nog bäst att skrota iden. Du har bra koll du lol


10 287 Inlägg
29 november 2013
#15
Och vill man ha hela Volvo homologering av Grupp A så finns hela skiten här:

http://www.pukema.com/240luokitus/volvo240luokitus.htm

90 sidor med extrem Volvo Grupp-A porr.

Intressant är bl a att Volvo homologerade med upp till 356mm frambromsar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
29 november 2013
#16
danjac skrev:
Growe skrev:
mitt tillskots sprut har inställningar där man ställer öppningstiden på spridarna.
den tar signal från tändspolen och har inbyggd sensor som känner av trycket.

sen är det vridspottar som man vrider efter hur man vill ha det.

spridare kan du använda valfria jag hade gjort ordning med 4st mindre ford spridare och tog soppan från kallstarten som jag endå aldrig använde. då den starta fin fint i -10 endå.

Jaha då hänger jag med. Ska testa o ta signal från tändspolen jag med då. Mindre spridare hur stora vågar man ta?

du kan inte bara koppla lite hur som helst..
du måste ha rätt grejer för att kunna ta varvsignal och ha ställbara tider.

har 2st sånna sprut om det är intersant tror polarn har ett oxå.
som ha körde på sin volvo 360 med b230fk som gick på e85   272hk plockade han ur den om jag inte minns fel smile

Kör fort så hinner inget hända...

698 Inlägg
30 november 2013
Trådstartare
#17
Sharky skrev:
Och vill man ha hela Volvo homologering av Grupp A så finns hela skiten här:

http://www.pukema.com/240luokitus/volvo240luokitus.htm

90 sidor med extrem Volvo Grupp-A porr.

Intressant är bl a att Volvo homologerade med upp till 356mm frambromsar.

/Göran

Tackar big_smile Det blev en sömnlös natt då man ej kan slutar läsar sånt här lol Hade varit mäktigt att bygga en ÄKTA Grupp A men äkta delar cool


698 Inlägg
30 november 2013
Trådstartare
#18
Growe skrev:
danjac skrev:
Growe skrev:
mitt tillskots sprut har inställningar där man ställer öppningstiden på spridarna.
den tar signal från tändspolen och har inbyggd sensor som känner av trycket.

sen är det vridspottar som man vrider efter hur man vill ha det.

spridare kan du använda valfria jag hade gjort ordning med 4st mindre ford spridare och tog soppan från kallstarten som jag endå aldrig använde. då den starta fin fint i -10 endå.

Jaha då hänger jag med. Ska testa o ta signal från tändspolen jag med då. Mindre spridare hur stora vågar man ta?

du kan inte bara koppla lite hur som helst..
du måste ha rätt grejer för att kunna ta varvsignal och ha ställbara tider.

har 2st sånna sprut om det är intersant tror polarn har ett oxå.
som ha körde på sin volvo 360 med b230fk som gick på e85   272hk plockade han ur den om jag inte minns fel smile

ofy häftigt men e85 e fusk wink Ne man kan inte kopplar hur som helst men när man har idetorka så testar jag mig fram om något går åt helvete så säger min far bygg om bygg rätt roll så då får man göra det så bara att testa tongue



Sök