3253
Sök

En kille vill importera min bil till Holland, kan jag bli lurad ?

193 Inlägg
4 december 2013
#21
Toxicz skrev:
BornZombie skrev:
Toxicz skrev:
Visst vill man att den ska rulla i Sverige när den ändå är SV såld och rätt reggad osv, men inte direkt rätt årstid att sälja sommarbilar på. Och vänta 4 månader för att "säsongen" ska dra igång igen känns tungt. Köp den du så blir den ju kvar i Sverige smile ! Problem löst tongue

Har redan en SV såld, men hade inte tackat nej till en till om jag hade råd.. Säger bara att det är synd att sälja den till utlandet, rätt köparen lär väl dyka upp snart.. Dock konstigt att den är reggad som en T5-a (225hk) med tanke på att den är SV-såld..

Får hoppas på det, den rätta måste finas där ute för mig smile <3. Ska förklara reggen här, det jag säger är jag 99% säker på har forskat som fan inom det här.
Drar bara upp 850R för att inte krångla till det allt för mycket. Äkta T-röd ser man genom att.
När den togs i drift i Sverige, ska stå runt 1995-11-xx till 1996-04-xx. Såldes som smör och har man en SV 850 som togs i drift 1998-xx-xx tex, ska man nog tänka efter att den kan inte vara äkta.
Manuella 850R blev reggade som 854/855-502R=250hks motorn som kom i manuella.
Automata 850R blev reggade som 854/855-586R=T-5R motorn med 225hk och OB till 240hks. Blev reggade som 225hks pga försäkring. Nu är den här infon nästintill totalt meningslös då inte många har den blekaste aning om det här iaf, men ändån smile

Lättast väl brukar vara att kolla tanklocket och se om den är en äkta eller inte smile men det blev en del strul med registrering av min med tror jag, blev en del krångel när jag skulle byta inre styrstag (styrled), går man efter chassinumret så går det inte se om den är utrustad med SMI eller TRW då dessa siffrorna saknas- vilket ska annars gå att kolla.. Även farsans bil som är en '10 är inte helt rätt reggad så en del konstigheter är kvar - eller så använder de gamla systemet smile

Hur som helst, hoppas du ändrar dig angående exporten samt eventuellt behåller den smile
Senast redigerat av BornZombie (4 december 2013)


64 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
#22
BornZombie skrev:
Toxicz skrev:
BornZombie skrev:

Har redan en SV såld, men hade inte tackat nej till en till om jag hade råd.. Säger bara att det är synd att sälja den till utlandet, rätt köparen lär väl dyka upp snart.. Dock konstigt att den är reggad som en T5-a (225hk) med tanke på att den är SV-såld..

Får hoppas på det, den rätta måste finas där ute för mig smile <3. Ska förklara reggen här, det jag säger är jag 99% säker på har forskat som fan inom det här.
Drar bara upp 850R för att inte krångla till det allt för mycket. Äkta T-röd ser man genom att.
När den togs i drift i Sverige, ska stå runt 1995-11-xx till 1996-04-xx. Såldes som smör och har man en SV 850 som togs i drift 1998-xx-xx tex, ska man nog tänka efter att den kan inte vara äkta.
Manuella 850R blev reggade som 854/855-502R=250hks motorn som kom i manuella.
Automata 850R blev reggade som 854/855-586R=T-5R motorn med 225hk och OB till 240hks. Blev reggade som 225hks pga försäkring. Nu är den här infon nästintill totalt meningslös då inte många har den blekaste aning om det här iaf, men ändån smile

Lättast väl brukar vara att kolla tanklocket och se om den är en äkta eller inte smile men det blev en del strul med registrering av min med tror jag, blev en del krångel när jag skulle byta inre styrstag (styrled), går man efter chassinumret så går det inte se om den är utrustad med SMI eller TRW då dessa siffrorna saknas- vilket ska annars gå att kolla.. Även farsans bil som är en '10 är inte helt rätt reggad så en del konstigheter är kvar - eller så använder de gamla systemet smile

Hur som helst, hoppas du ändrar dig angående exporten samt eventuellt behåller den smile

Detta med volvo reggs är fan helt sjukt konstigt, rent sagt ett mysterium. Bara en fråga vad är SMI, och TRW hade T-5R:ena va? Behålla kommer jag inte då suget efter trim, manuell och kombi är för stor, tyvärr tongue

193 Inlägg
4 december 2013
#23
Toxicz skrev:
BornZombie skrev:
Toxicz skrev:

Får hoppas på det, den rätta måste finas där ute för mig smile <3. Ska förklara reggen här, det jag säger är jag 99% säker på har forskat som fan inom det här.
Drar bara upp 850R för att inte krångla till det allt för mycket. Äkta T-röd ser man genom att.
När den togs i drift i Sverige, ska stå runt 1995-11-xx till 1996-04-xx. Såldes som smör och har man en SV 850 som togs i drift 1998-xx-xx tex, ska man nog tänka efter att den kan inte vara äkta.
Manuella 850R blev reggade som 854/855-502R=250hks motorn som kom i manuella.
Automata 850R blev reggade som 854/855-586R=T-5R motorn med 225hk och OB till 240hks. Blev reggade som 225hks pga försäkring. Nu är den här infon nästintill totalt meningslös då inte många har den blekaste aning om det här iaf, men ändån smile

Lättast väl brukar vara att kolla tanklocket och se om den är en äkta eller inte smile men det blev en del strul med registrering av min med tror jag, blev en del krångel när jag skulle byta inre styrstag (styrled), går man efter chassinumret så går det inte se om den är utrustad med SMI eller TRW då dessa siffrorna saknas- vilket ska annars gå att kolla.. Även farsans bil som är en '10 är inte helt rätt reggad så en del konstigheter är kvar - eller så använder de gamla systemet smile

Hur som helst, hoppas du ändrar dig angående exporten samt eventuellt behåller den smile

Detta med volvo reggs är fan helt sjukt konstigt, rent sagt ett mysterium. Bara en fråga vad är SMI, och TRW hade T-5R:ena va? Behålla kommer jag inte då suget efter trim, manuell och kombi är för stor, tyvärr tongue

SMI och TRW - olika typer av styrväxel smile Ska man satsa på en sleeper så är kombi ett måste smile


1 938 Inlägg
4 december 2013
#24
Om personen har ett svenskt personnummer så går det att göra som du tänkt.
Skall den gå till export till en person med enbart utländskt medborgarskap så går det till som jag skrev.
Bilfirmor har det lättare för att göra en säkrare försäljning, minns jag rätt har dom tillgång till exportskyltar och försäkringar.

Glömde säga det att din bil måste vara påställd, vara godkänd från besiktningen och inneha en giltig trafikförsäkring för att kunna exporteras.

1 433 Inlägg
5 december 2013
#25
BornZombie skrev:
Hade sett till att sälja bilen i Sverige, alldeles för få R bilar och året som är snart bakom oss har tagit med sig rätt så många R bilar, så själv hade jag helst sett till att behålla bilen där den hör till, hemma i Sverige.. Men vi är olika..

det absolut töntigaste och dummaste jag har hört hittills! ahahahah fjant!


64 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#26
SylvesterStallone skrev:
BornZombie skrev:
Hade sett till att sälja bilen i Sverige, alldeles för få R bilar och året som är snart bakom oss har tagit med sig rätt så många R bilar, så själv hade jag helst sett till att behålla bilen där den hör till, hemma i Sverige.. Men vi är olika..

det absolut töntigaste och dummaste jag har hört hittills! ahahahah fjant!

Han har faktiskt en poäng, haters gonna hate sååatää.

Evildan
5 december 2013
#27
Toxicz skrev:
SylvesterStallone skrev:
BornZombie skrev:
Hade sett till att sälja bilen i Sverige, alldeles för få R bilar och året som är snart bakom oss har tagit med sig rätt så många R bilar, så själv hade jag helst sett till att behålla bilen där den hör till, hemma i Sverige.. Men vi är olika..

det absolut töntigaste och dummaste jag har hört hittills! ahahahah fjant!

Han har faktiskt en poäng, haters gonna hate sååatää.

Den andra sidan av det myntet är att om fler bilar exporteras/miljöintegreras (skrotas) ökar värdet på dom kvarvarande, gäller givetvis inte bara denna modell.
Senast redigerat av Evildan (5 december 2013)


Sök