2642
Sök

Rostätare eller blästra?

92 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
#1
Hej jag håller på med att fixa till lite rost i motorutrymmet på min 740,
Men jag vet ej om jag ska använda rostätare eller om jag ska blästra rosten?hmm
Det är inte igenomrostat bara rostbubblor och ytlig rost.
Tack i förhand smile


pim_pim
10 september 2013
#2
Jag hade använt bläster.

1 231 Inlägg
10 september 2013
#3
om du har tillgång till bläster så använd den! smile i nödfall rostätare wink


92 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
#4
Nu har jag tyvär ingen bläster, kanske något att inskaffa sad
Men hur blir resultatet om man använder rostätare? något man bör tänka på isåfall? smile


JFfoto
10 september 2013
#5
http://www.pingens.se/p/rostlosare/acid … jssg6d5gt7

Guide med medlet:

http://forum.pingens.se/viewtopic.php?f=7&t=3

Här har jag använt medlet till dessa skruvar, utan någon förbehandling alls.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-2a4cc18c00d4d634465bc5a4da94e423.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-152684ff1531f82d224eaddbf27ca9ab.jpg
Senast redigerat av Kalltkaffe (10 september 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 270 Inlägg
10 september 2013
#6
Olsson_95 skrev:
Hej jag håller på med att fixa till lite rost i motorutrymmet på min 740,
Men jag vet ej om jag ska använda rostätare eller om jag ska blästra rosten?hmm
Det är inte igenomrostat bara rostbubblor och ytlig rost.
Tack i förhand smile

Blästring är ju överlägset självklart men det gäller att man har en eller att man kan åka till nån som har.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

JFfoto
10 september 2013
#7
Vettemannen skrev:
Olsson_95 skrev:
Hej jag håller på med att fixa till lite rost i motorutrymmet på min 740,
Men jag vet ej om jag ska använda rostätare eller om jag ska blästra rosten?hmm
Det är inte igenomrostat bara rostbubblor och ytlig rost.
Tack i förhand smile

Blästring är ju överlägset självklart men det gäller att man har en eller att man kan åka till nån som har.

/Benny

Nja, om du kikar på bilderna ovan så la jag bara skruvarna i ett rostlösarbad över en natt, sen såg dom ut sådär, och inget färskt material har försvunnit, när man blästrar så tar man även bort färskt material.

Beror ju på vad man ska göra, om det är mycket rost är blästra att föredra tycker jag, som t.e.x ett rosthål och man vill ha rent runtom. Skruvar och små detaljer tycker jag syra är bäst, som man kan lägga i ett bad, beroende också på hur mycket tid man har.
Senast redigerat av Kalltkaffe (10 september 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 270 Inlägg
10 september 2013
#8
Kalltkaffe skrev:
Vettemannen skrev:
Olsson_95 skrev:
Hej jag håller på med att fixa till lite rost i motorutrymmet på min 740,
Men jag vet ej om jag ska använda rostätare eller om jag ska blästra rosten?hmm
Det är inte igenomrostat bara rostbubblor och ytlig rost.
Tack i förhand smile

Blästring är ju överlägset självklart men det gäller att man har en eller att man kan åka till nån som har.

/Benny

Nja, om du kikar på bilderna ovan så la jag bara skruvarna i ett rostlösarbad över en natt, sen såg dom ut sådär, och inget färskt material har försvunnit, när man blästrar så tar man även bort färskt material.

Beror ju på vad man ska göra, om det är mycket rost är blästra att föredra tycker jag, som t.e.x ett rosthål och man vill ha rent runtom. Skruvar och små detaljer tycker jag syra är bäst, som man kan lägga i ett bad, beroende också på hur mycket tid man har.

Självklart när det gäller smågrejor så är väl ett bad bäst men en massa rost i skuffen så föredrar jag att blästra. Jag var i branschen för X antal år sedan så jag har blästrat väldigt mycket bildelar som folk skulle svetsa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

JFfoto
10 september 2013
#9
Vettemannen skrev:
Kalltkaffe skrev:
Vettemannen skrev:

Blästring är ju överlägset självklart men det gäller att man har en eller att man kan åka till nån som har.

/Benny

Nja, om du kikar på bilderna ovan så la jag bara skruvarna i ett rostlösarbad över en natt, sen såg dom ut sådär, och inget färskt material har försvunnit, när man blästrar så tar man även bort färskt material.

Beror ju på vad man ska göra, om det är mycket rost är blästra att föredra tycker jag, som t.e.x ett rosthål och man vill ha rent runtom. Skruvar och små detaljer tycker jag syra är bäst, som man kan lägga i ett bad, beroende också på hur mycket tid man har.

Självklart när det gäller smågrejor så är väl ett bad bäst men en massa rost i skuffen så föredrar jag att blästra. Jag var i branschen för X antal år sedan så jag har blästrat väldigt mycket bildelar som folk skulle svetsa.

/Benny

mja, beror ju helt på smile hur svårt det är att komma åt och så, ett stenskott som börjat rosta är väl syra perfekt till, bara lägga på en droppe och låta verka någon timme så är allt borta. Större skador är blästra att föredra smile

92 Inlägg
10 september 2013
Trådstartare
#10
Kalltkaffe skrev:
Vettemannen skrev:
Kalltkaffe skrev:

Nja, om du kikar på bilderna ovan så la jag bara skruvarna i ett rostlösarbad över en natt, sen såg dom ut sådär, och inget färskt material har försvunnit, när man blästrar så tar man även bort färskt material.

Beror ju på vad man ska göra, om det är mycket rost är blästra att föredra tycker jag, som t.e.x ett rosthål och man vill ha rent runtom. Skruvar och små detaljer tycker jag syra är bäst, som man kan lägga i ett bad, beroende också på hur mycket tid man har.

Självklart när det gäller smågrejor så är väl ett bad bäst men en massa rost i skuffen så föredrar jag att blästra. Jag var i branschen för X antal år sedan så jag har blästrat väldigt mycket bildelar som folk skulle svetsa.

/Benny

mja, beror ju helt på smile hur svårt det är att komma åt och så, ett stenskott som börjat rosta är väl syra perfekt till, bara lägga på en droppe och låta verka någon timme så är allt borta. Större skador är blästra att föredra smile

Hej igen, jo visst blir det bäst med att blästra (hade tänkt göra det på motorbalken) men hur blir det om man använder rostätare t.ex hur mycket rost måste bort innan man lägger på det och hur reagerar den ihop med lacken?

Och tack för att så många har kunnat ge svar på så kort tid big_smile


796 Inlägg
11 september 2013
#11
Har hört från en jobbarpolare att man inte ska ta bort nån rost innan man slänger på medlet.. Han menade på att ju mer rost det finns, desto mer reagerar medlet och att det blir effektivare då... Om det stämmer har jag ingen aning om, aldrig använt rostätare och kör bara med blästern.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

18 Inlägg
6 december 2013
#12
Verkar ju som ett kalasbra rostmedel, men vad använde du som neutraliserade syran efteråt? Fanns lite på hemsidan, såg ut som vanligt avfettningsmedel. Inte jättebilligt där precis, precis beställt en flaska så. Missade biten med efterbehandling...

//Mackebe

357 Inlägg
7 december 2013
#13
Räknar du på brukskostnaden är det nog väldigt prisvärt om du jämför.
Hur som så nalkas julen så vi skickar med en lite flarra för att neutralisera:)

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

18 Inlägg
7 december 2013
#14
KaptenHaddock skrev:
Räknar du på brukskostnaden är det nog väldigt prisvärt om du jämför.
Hur som så nalkas julen så vi skickar med en lite flarra för att neutralisera:)

MVH/

Aha...man tackar!

Edit: Behövs det någon annan behandling efter neutraliseringen, eller kan man lägga på zinkskyddet efter?

//Mackebe
Senast redigerat av Mackebe (7 december 2013)

5 133 Inlägg
7 december 2013
#15
Någon här som vet ett lämpligt "bad" för rostiga saker med lite färg kvar på?
Läst om lite olika syror bla fosfor men vad rekommenderas?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Ubåtsingenjör
7 350 Inlägg
7 december 2013
#16
mb_pucken skrev:
Någon här som vet ett lämpligt "bad" för rostiga saker med lite färg kvar på?
Läst om lite olika syror bla fosfor men vad rekommenderas?

vi brukade använda citronsyra till intercoolers och motorblock mm på mitt förra jobb

lät de stå över natten så va det bara att spola det rent med vatten sen smile hur det tog bort färgen minns jag inte riktigt


357 Inlägg
7 december 2013
#17
Om du vill ha kvar färgen är Acid Clean gel utmärkt som det snackas om ovan om du även vill ha bort färgen så är stripall riktigt vass.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

5 133 Inlägg
7 december 2013
#18
KaptenHaddock skrev:
Om du vill ha kvar färgen är Acid Clean gel utmärkt som det snackas om ovan om du även vill ha bort färgen så är stripall riktigt vass.

MVH/

De låter bra smile allt ska bort är de tänkt smile så det bara är å lägga på epoxy sen smile får ta och prova den sen smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök