4209
Sök

Något fel på fjäder vänster fram!

22 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
Hej, jag märkte idag att när jag svängde med bilen så lät det från vänster framhjul.
Jag bad min kollega att svänga på ratten medens jag tittade i hjulhuset.
Det jag kan se när det svänger är att fjädern rör lite på sig och sedan släpper efter på något vis och gör ett ljud som en fäder som släpper efter.

Kan tänka mig att det är ett ganska lätt fel? Någon som har en idé på vad det kan vara?
Bilen är en saab 9-3 sc.

Kan tillägga att båda framfjädrarna är ganska nyss bytta av förra ägaren.
Senast redigerat av makkans (9 december 2013)

325 Inlägg
9 december 2013
Fjäderbenslagret. 

Ganska lätt att byta.

22 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
Dumt att köra när det är så eller byta direkt?  Finns guide för att byta? Riktig newb på bils!

2 251 Inlägg
9 december 2013
Det som händer är att fjädern vrids i stället för att bara tryckas ihop. På sonens blev det som så att fjädern gick av. Kanske p g a kass lager. Kolla Haynes rephandbok. Kommer inte ihåg säkert men lossa inte fjäderbensröret i nedre änden, utan plocka ned hela fjäderbenet.Delar du för att få mindre jobb så är risken stor att du åker på hjulinställning.
Så lite grovskruvande är det. Du behöver även två fjäderkomprimerare. Har du bytt hjullager fram på någon bil så klara du detta. Annars lämna bort.

22 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
Tack för svaret!
Jag ska se till att köpa en sådan där Haynes rephandbok. Vet ni om det går att ladda ner den som pdf också? Hade vart gött att ha den på paddan.

I gör-det-själv-verkstäder, finns det så att man kan använda specialverktyg där?

Sök