3784
Sök

Läckande kylvätska ? topp packning / värme paket ?

23 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
hej. nyliget uppfattat att vattnet försvinner . trodde de va kass topp packning då motorn tog tvärstopp på starten ibland ( vatten i cylindrarna) men efter att försökt få ut fukt ur motorn genom att köra längre sträckor å bytt olja så verkar de ha funkat ( motorn tar inte tvärstopp på starten)

nu är de så att de är dybött bakom förar sätet men fram r bara lite fuktigt =S de är en v70 första moddellen de handlar om.. har inte heller haft glykol i kylet sen i sommras å den har stått i värme garage varje natt .
men de är blött på rutor . inte lite dimma som är ''torr'' utan rinnande lager på rutorna ( inte ett fett/oljigt lager utan lixom ändast vatten)  . pasagerar rutan går inte å få torr å inte heller förar sidan .

värmen funkar när man kör å när den står på tomgång är den lite halv varm . men kanske ska va så för diesel inte ger bort så mkt värme till värmepaketet ?

men men . om någon haft detta problemet så hojta till . är medveten om en o-ring som ger sig men vart sitter den ?
kanske ligger vatten i luft rören å sprutar ut vid förar sidans baksäte ? men borde ju pruta ur båda sidor då ?
mvh

Evildan
4 december 2013
Jag är nyfiken över varför du har valt att köra utan glykol?

23 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
handlar de om varför jag gör de ?jo för när man kör å vatten försvinner hela tiden så är de inte roligt å lägga hundratals kr på bara glykol innan man hinner fixa det .! å när den ändå står i varm garage på kvällar å nätter så har jag inte funnit de som en sak å prioritera högst just nu..

5 198 Inlägg
4 december 2013
Roonnie skrev:
handlar de om varför jag gör de ?jo för när man kör å vatten försvinner hela tiden så är de inte roligt å lägga hundratals kr på bara glykol innan man hinner fixa det .! å när den ändå står i varm garage på kvällar å nätter så har jag inte funnit de som en sak å prioritera högst just nu..

och på dagarna när du kör så är det bara flera varmgrader ?  glykol sänker inte bara fryspunkten utan höjer även kokpunkten och motverkar rostbildningar

Evildan
4 december 2013
Så du har alltså nyligen uppfattat att vatten försvinner och har därför sedan i somras kört utan glykol.

Glykol gör så mycket mera än sänker fryspunkten, den förhindrar även rost och korrosion, den VW motor som sitter i din bil har en småkänslig vattenpump (i mitt tycke) som behöver den smörjning som glykolen ger den.
Töm ditt system, skölj ur det noga några gånger för att sedan fyll på med korrekt typ av glykol samt rätt blandningsförhållande.
Ställ in bilen i ditt varma garage med en värmare av något slag för att torka ur fukten.
Om bilen nu läcker ur kylsystemet kommer ditt golv få en sötsmakande ton.
Då kan du börja söka läckor.
Var det läcker finns det självklart inget givet svar på från ett tangentbord utan kan vara i någon skarv eller ett läckande värmepaket.
Lycka till och hoppas du får ordning på problemet.

23 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
hej . jo jag är ingen expert p detta är mer '' kan byta hju och olja''.men jag damsg bort all vatten å lyfte på alla mattor å hade alla värme fläktar vi har å en av fuktare å fortfarande tort nu. en startmotorn fastnar . kan de kommit in tex vatten i oljan vid tvätt å på så sätt tagit sig in genom ventilerna ? eller går de inte om topp packningen är hel ?. får häller inget tryck i kylar slangar å inget ''pys'' när man öppnar kyl locket . .
på verkstaden sa dom att de ska bubbla/rinna över i vatten behållarn när man gasar å de gör de inte ..

4 586 Inlägg
7 december 2013
Har bytt flera värmepaket på just 850/v70 så är säkert pågång på din bil med

23 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
de är redan kollat å de läcker inte . inge märken efter vatten å värmen går ej upp/ner vid varv mer än normalt vi gammla dieselar

4 586 Inlägg
7 december 2013
hur kollade du det ??. Du måste plocka bort en del paneler för att komma åt och se läckaget. Den finns dränering där värmepaketet sitter så behöver inte vara blött på golvet eller vid mattan

23 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
kollade spår efter vatten . finns inget . inte hellet blött på mattan längre upp mot rören.

Sök