3060
Sök

SAAB 9-3 ss -03 Magnetventil?

9 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#1
Hallå.

Lampan för motorfel började lysa i går, och jag har tidigare kännt att turbon tappar tryck nån gång ibland. Eller så har det bara vart inbillning.

Åkte iaf in med den till Wafab i Karlstad och de fick fram felkod P0244 (Laddluftreglering felaktig funktion)
De kunde inte däga vad det berodde på men vad jag har läst mig till så är det förmodligen magnetventilen/na till turbon?

Är det nån som har någon ide´ samt om det är svårt att fixa själv. Är inte så laddad på att lämna in den till dem för flera timmars "felsökning".

Obs! Bilen är steg ett chippad.

Tack tack..

Erik
Senast redigerat av ESkoog (12 februari 2010)

55 Inlägg
23 februari 2010
#2
Går med all sannolik inte att fixa den, utan i så fall får du köpa en ny magnetventil och montera, men dom brukar kosta en del!


695 Inlägg
24 februari 2010
#3
ne de e inte så svårt att byta om de bara e magnetventilen men som sagt dom kostar en del. och i o med att de e en T7 ventil så e den nog nästan omöjlig att få tag i på skroten. kolla med lagabasen.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

8 883 Inlägg
24 februari 2010
#4
snygg_mange skrev:
ne de e inte så svårt att byta om de bara e magnetventilen men som sagt dom kostar en del. och i o med att de e en T7 ventil så e den nog nästan omöjlig att få tag i på skroten. kolla med lagabasen.

Är det verkligen samma MV i T8 (som det är i trådskaparens bil) som T7?
Har för mig att en MV till T7 inte kosta mer än några hundra max 700:- till T5 kostar dom ca 2000

Till T8 vet jag inte

Fotograf på tierpidag.se

695 Inlägg
24 februari 2010
#5
Hamilton skrev:
snygg_mange skrev:
ne de e inte så svårt att byta om de bara e magnetventilen men som sagt dom kostar en del. och i o med att de e en T7 ventil så e den nog nästan omöjlig att få tag i på skroten. kolla med lagabasen.

Är det verkligen samma MV i T8 (som det är i trådskaparens bil) som T7?
Har för mig att en MV till T7 inte kosta mer än några hundra max 700:- till T5 kostar dom ca 2000

Till T8 vet jag inte

jaha e de T8 i den? tog för givet att de va T7. e de sån skillnad mellan T5 och T7 i pris!? jädrar

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

1 497 Inlägg
24 februari 2010
#6
snygg_mange skrev:
ne de e inte så svårt att byta om de bara e magnetventilen men som sagt dom kostar en del. och i o med att de e en T7 ventil så e den nog nästan omöjlig att få tag i på skroten. kolla med lagabasen.

T7 ventilen är inte så farligt dyr att köpa ny.
Men är det verkligen en T7 ventil på SS?

1 464 Inlägg
24 februari 2010
#7
Högst tveksamt.

Aaaaaaalm hade f.ö. ett liknande fel, kanske samma? Startar i hans tråd här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2103537

Och om det är samma problem;
Aaaaaaalm skrev:
Men iaf så fick jag reda på att om det är bypassventilen så kostar delarna exkl arbete 2600kr!!

Varierar säkert beroende på vart man vänder sig.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

4 Inlägg
11 december 2013
#8
men e de ngn som vet varför dem har lust o pajja? är de lidningar som pajar elr lixom, vad är slitagedelen i dem?



Sök