Hej alla glada bilentusiaster!
Häromdagen när jag skulle ta bilen till jobbet så märkte jag att det började lukta bränt i kupén, doften blev snabbt mer och mer intensiv och till slut outhärdlig. Jag vart tvungen att stänga av ventilationen och köra utan värme med neddragna rutor för att klara mig hela vägen till jobbet. Jag hoppades att problemet endast var tillfälligt men till min förskräckelse kvarstod problemet vid hemresa.
Jag har nu kört med neddragna rutor och utan ventilation de senaste dagarna med stolsvärmen som enda värmekälla, det är minusgrader och det snöar ute vilket har gjort bilkörandet till en mindre angenäm företeelse för att uttrycka sig milt. Som ni kan förstå så börjar jag bli väldigt angelägen om att få problemet löst så snart som möjligt! Till saken hör så har jag inte så gott om pengar just nu så jag vill - om möjligt - felsöka och lösa problemet själv, detta trots att jag saknar minsta lilla färdighet vad gäller bilar och elektronik. Det är av denna anledningen som jag vänder mig till er och vädjar till er samlade kompetens och välvilja såhär vid juletider! Jag vill slippa köra med andningsmask och skidglasögon!
Nedan följer en detaljerad beskrivning.
Bil; Opel Astra 00 - 1.6.
Mil:15800
Fungerande AC.
Jag har svårt att beskriva lukten då jag inte riktigt har några bra referensramar att utgå ifrån, men jag kan säga att odören är av en kemisk karaktär men påminner även om brända löv. Jag kan inte se att det kommer någon rök ur ventilationen men jag märker att det börjar sticka i ögonen och det känns som att det lägger sig en hinna på ansiktet efter att man vistats i bilen en kort stund. Jag har googlat problemet och hittat ett par tänkbara orsaker.
Vad jag förstår det så är ventilationssystemet ett slutet system vilket innebär att källan till lukten antingen kommer utifrån - ex; oljespill på grenrör, dålig koppling, bromsar som ligger på etc - eller från fläktmotorn/fläktmotstånd. Jag har inspekterat motorn och kan varken se eller lukta mig till något som kan tänkas härröra till problemet. Sätter jag på tändningen och kör igång ventilationssystemet så möts jag av lukten omedelbart även om inte bilen använts under dagen, detta får mig att tro att problemet kan härledas till fläktmotor eller fläktmotståndet.
Vad jag förstår så brukar fläkten endast fungera i vissa eller det högsta läget i fall att fläktmotståndet ger med sig, i mitt fall så fungerar fläkten i alla lägen. Jag har nu avlägsnat handskfacket för att kunna inspektera fläktmotor samt fläktmotstånd. Här behöver jag er hjälp, jag förstår inte hur jag ska lossa fläkten ur kåpan samt var jag finner fläktmotståndet. Jag har bifogat ett par bilder där ni kan se hur det ser ut.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191800/191800-e822e3345a443dfc394e79afacbadf06.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191800/191800-3f0ee4106341b92137678eab57f99a85.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191800/191800-51af8aaf7eb9a1c9b135717e3ca1c4c8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191800/191800-236a0e264612a9b4d1ae82fdf16d0baf.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191800/191800-13f6a820b2da049556c425b4492c7933.jpg]()
Vad tror ni, är detta något jag kan lösa själv, mina bristfälliga kunskaper till trots, eller bör jag lämna in bilen till en verkstad? Är jag på rätt spår eller kan det finnas någon annan tänkbar orsak till problemet?
Alla svar uppskattas!
Ha en bra dag!
Häromdagen när jag skulle ta bilen till jobbet så märkte jag att det började lukta bränt i kupén, doften blev snabbt mer och mer intensiv och till slut outhärdlig. Jag vart tvungen att stänga av ventilationen och köra utan värme med neddragna rutor för att klara mig hela vägen till jobbet. Jag hoppades att problemet endast var tillfälligt men till min förskräckelse kvarstod problemet vid hemresa.
Jag har nu kört med neddragna rutor och utan ventilation de senaste dagarna med stolsvärmen som enda värmekälla, det är minusgrader och det snöar ute vilket har gjort bilkörandet till en mindre angenäm företeelse för att uttrycka sig milt. Som ni kan förstå så börjar jag bli väldigt angelägen om att få problemet löst så snart som möjligt! Till saken hör så har jag inte så gott om pengar just nu så jag vill - om möjligt - felsöka och lösa problemet själv, detta trots att jag saknar minsta lilla färdighet vad gäller bilar och elektronik. Det är av denna anledningen som jag vänder mig till er och vädjar till er samlade kompetens och välvilja såhär vid juletider! Jag vill slippa köra med andningsmask och skidglasögon!
Nedan följer en detaljerad beskrivning.
Bil; Opel Astra 00 - 1.6.
Mil:15800
Fungerande AC.
Jag har svårt att beskriva lukten då jag inte riktigt har några bra referensramar att utgå ifrån, men jag kan säga att odören är av en kemisk karaktär men påminner även om brända löv. Jag kan inte se att det kommer någon rök ur ventilationen men jag märker att det börjar sticka i ögonen och det känns som att det lägger sig en hinna på ansiktet efter att man vistats i bilen en kort stund. Jag har googlat problemet och hittat ett par tänkbara orsaker.
Vad jag förstår det så är ventilationssystemet ett slutet system vilket innebär att källan till lukten antingen kommer utifrån - ex; oljespill på grenrör, dålig koppling, bromsar som ligger på etc - eller från fläktmotorn/fläktmotstånd. Jag har inspekterat motorn och kan varken se eller lukta mig till något som kan tänkas härröra till problemet. Sätter jag på tändningen och kör igång ventilationssystemet så möts jag av lukten omedelbart även om inte bilen använts under dagen, detta får mig att tro att problemet kan härledas till fläktmotor eller fläktmotståndet.
Vad jag förstår så brukar fläkten endast fungera i vissa eller det högsta läget i fall att fläktmotståndet ger med sig, i mitt fall så fungerar fläkten i alla lägen. Jag har nu avlägsnat handskfacket för att kunna inspektera fläktmotor samt fläktmotstånd. Här behöver jag er hjälp, jag förstår inte hur jag ska lossa fläkten ur kåpan samt var jag finner fläktmotståndet. Jag har bifogat ett par bilder där ni kan se hur det ser ut.





Vad tror ni, är detta något jag kan lösa själv, mina bristfälliga kunskaper till trots, eller bör jag lämna in bilen till en verkstad? Är jag på rätt spår eller kan det finnas någon annan tänkbar orsak till problemet?
Alla svar uppskattas!
Ha en bra dag!
Senast redigerat av BilJeJe (12 december 2013)
0
0
0
0