3716
Sök

Luktar bränt i kupén - hjälp! (Bilder)

5 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#1
Hej alla glada bilentusiaster!

Häromdagen när jag skulle ta bilen till jobbet så märkte jag att det började lukta bränt i kupén, doften blev snabbt mer och mer intensiv och till slut outhärdlig. Jag vart tvungen att stänga av ventilationen och köra utan värme med neddragna rutor för att klara mig hela vägen till jobbet. Jag hoppades att problemet endast var tillfälligt men till min förskräckelse kvarstod problemet vid hemresa.

Jag har nu kört med neddragna rutor och utan ventilation de senaste dagarna med stolsvärmen som enda värmekälla, det är minusgrader och det snöar ute vilket har gjort bilkörandet till en mindre angenäm företeelse för att uttrycka sig milt. Som ni kan förstå så börjar jag bli väldigt angelägen om att få problemet löst så snart som möjligt! Till saken hör så har jag inte så gott om pengar just nu så jag vill - om möjligt - felsöka och lösa problemet själv, detta trots att jag saknar minsta lilla färdighet vad gäller bilar och elektronik. Det är av denna anledningen som jag vänder mig till er och vädjar till er samlade kompetens och välvilja såhär vid juletider! Jag vill slippa köra med andningsmask och skidglasögon!

Nedan följer en detaljerad beskrivning.

Bil; Opel Astra 00 - 1.6.
Mil:15800
Fungerande AC.

Jag har svårt att beskriva lukten då jag inte riktigt har några bra referensramar att utgå ifrån, men jag kan säga att odören är av en kemisk karaktär men påminner även om brända löv. Jag kan inte se att det kommer någon rök ur ventilationen men jag märker att det börjar sticka i ögonen och det känns som att det lägger sig en hinna på ansiktet efter att man vistats i bilen en kort stund. Jag har googlat problemet och hittat ett par tänkbara orsaker.

Vad jag förstår det så är ventilationssystemet ett slutet system vilket innebär att källan till lukten antingen kommer utifrån - ex; oljespill på grenrör, dålig koppling, bromsar som ligger på etc - eller från fläktmotorn/fläktmotstånd. Jag har inspekterat motorn och kan varken se eller lukta mig till något som kan tänkas härröra till problemet. Sätter jag på tändningen och kör igång ventilationssystemet så möts jag av lukten omedelbart även om inte bilen använts under dagen, detta får mig att tro att problemet kan härledas till fläktmotor eller fläktmotståndet.

Vad jag förstår så brukar fläkten endast fungera i vissa eller det högsta läget i fall att fläktmotståndet ger med sig, i mitt fall så fungerar fläkten i alla lägen. Jag har nu avlägsnat handskfacket för att kunna inspektera fläktmotor samt fläktmotstånd. Här behöver jag er hjälp, jag förstår inte hur jag ska lossa fläkten ur kåpan samt var jag finner fläktmotståndet. Jag har bifogat ett par bilder där ni kan se hur det ser ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191800/191800-e822e3345a443dfc394e79afacbadf06.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191800/191800-3f0ee4106341b92137678eab57f99a85.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191800/191800-51af8aaf7eb9a1c9b135717e3ca1c4c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191800/191800-236a0e264612a9b4d1ae82fdf16d0baf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191800/191800-13f6a820b2da049556c425b4492c7933.jpg

Vad tror ni, är detta något jag kan lösa själv, mina bristfälliga kunskaper till trots, eller bör jag lämna in bilen till en verkstad? Är jag på rätt spår eller kan det finnas någon annan tänkbar orsak till problemet?

Alla svar uppskattas!

Ha en bra dag!
Senast redigerat av BilJeJe (12 december 2013)

5 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#2
Jag kan givetvis komplettera med ytterligare bilder/info om så önskas. Vidare är det så att knappen som stänger insuget till ventilationssystemet har slutat att fungera - den lyser inte när jag trycker på den. Knappen har samma symbol som den vilekn återfinns på bilden i länken nedan. Kan det ha att göra med problemet?

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=25547721

Värt att känna till är att man fortfarande känner en svag doft i samband med att ventilationen är avstängd, detta innebär att jag alltid måste köra med rutorna neddragna, i annat fall uppstår ett illamående följt av huvudverk och en äcklig smak- och lukt i mun- och näsa vilken kvarstår ett bra tag efter det att jag lämnat bilen.

Ytterligare info;

Lukten uppstår oavsett om jag har värmen påslagen eller ej, AC:n är avstängd. Ska byta kupéfilter i morgon så att detta kan uteslutas, även fast att jag har svårt att tänka mig att ett dåligt kupéfilter kan orsaka tidigare nämnda symptom. Men som sagt, jag vet inte mycket om bilar...

MVH
Senast redigerat av BilJeJe (12 december 2013)

2 250 Inlägg
12 december 2013
#3
Min far hade en skumgummibit indränkt i glykol som han defrostade rutorna med, både på in o utsidan. Till saken hör att det då var en VW-bubbla utan något direkt värmesystem. Tror att det var årsmodell - 1957.

Problemet.... Om det hade varit något eller flera löv som hamnat på motståndet, ja, då är de säkert uppeldade sen länge tillbaks, såvida du inte fyller på wink
Och snurrar fläkten, så är det ingen fara med den heller. För så mycket finns det inte i den så att det kan ge lukt hela tiden. Du har väl ett friskluftfilter under någon lucka strax under framrutan i motorrummet kan jag tänka mig.

Ja, visst ja! Lukten var det. Gissar på hål i avgassystemet, varma avgaser stiger uppåt och smiter in i friskluftintaget. Kan vara en sådan spricka som öppnar sig först när motorn belastas, vrider sig lite. Är det en nyare bil så misstänker man avgasflätan. En del på främre avgassystemet, strax efter grenröret. Är den det minsta svartsotig på utsida, då är det dags att byta. Jag brukar skarva i en från Biltema, inte en hel del av avgassystemet!

Jag har en gång haft en spricka i grenröret, som vidgade sig så som jag skrev ovan. Hittade den genom att leta sot på utsidan.

Annat kan givetvis vara större eller mindre olje- eller kylvätskeläckage, som gör att det droppar på avgassystem eller turbo. Då brukar det osa rejält.

Någon gång har jag även råkat ut för att en slang som har med vevhusventillationen lossat från inugningsöret, i detta fall del av filterburken. Från slangen kommer det ut luft blandad med oljedimma, avgaser o oförbrända drivmedelsrester som smiter förbi kolvringarna. Men då brukar motorn gå lite konstigt, men inte alltid.
Så titta ordentligt så att alla slangar sitter fast i båda ändar.


Och ventilationssystemet är inte slutet! Visst kan man med knappen du beskrev ovan stänga friskluftintaget så att luften bara cirkulerar inuti bilen.... används t ex om du kör då det dammar riktigt illa.
Har Du då en kyckling, råtta eller potatissäck som ligger o ruttnar under något säte, ja då går det bara runt inuti bilen utan att vädras ut.


Men normalt sett så sugs alltid luft in via kupefiltret, i mängd! Och ut baktill på några dolda ställen. Annars blir det ingen ventillation!!! Tror Du mig inte så kan DU alltid lägga en näve räkor ovanpå kupefiltret. Inget vidare då det blir regn o fuktig luft en varm sommardag.

Nu är det nog odörer från motorn.

Test....   Innan Du startar motorn på morgonen. Stäng av allt som drar ström. Sätt på fläkten på halvfart, låt gå minst 10 minuter. Luktar det? Om inte då kommer oset från motorrummet.
Senast redigerat av Meaganeowner (12 december 2013)

5 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
#4
Tack för svaret!

Under gårdagen provade jag att låta fläkten stå på en liten stund - motorn var ej igång - innan jag körde iväg med bilen för att på så vis utesluta ev doft från motorrummet. Dock lät jag inte fläkten stå på i mer än någon minut. Jag ska prova i morgon igen och se om det gör någon skillnad i fall att jag kör fläkten under en längre tid för att blåsa ur systemet.

I övrigt fungerar bilen bra, har inte märkt någon skillnad i prestanda/funktionalitet och motorn överhettas inte. Jag kommer att byta ut kupéfiltret/friskluftsfiltret under morgondagen och se om det hjälper. Vad gäller avfrostning på insidan så har jag fått stå utanför bilen och vänta på att fläkten ska göra jobbet, sedan bär det av med öppna rutor i kylan:)

Jag ska ta en extra titt på motorn igen och leta efter sotiga delar, jag återkommer med resultat.

Trevlig kväll!


Sök