2149
Sök

dumpventil.bre eller dåligt

55 Inlägg
1 maj 2007
Trådstartare
jag undrar om en dumpventil är dåligt för motorn.de e den väll inbte ..är det inte den som räddar grejjerna ifall man laddar lite mera.

Turbotractorn snart i din backspegel.
B230et extreme.

Golle
448 Inlägg
1 maj 2007
En dumpventil är en avlastningsventil för turbon. När man släpper gasen (vid en växling t.ex.) bildas ett vakuum i insuget och övertryck i insugsröret innan gasspjället som öppnar avlastningsventilen så att luften som annars skulle gå tillbaka mot turbon från insuget och bromsa upp rotorbladen och därmed skada turbon i stället släpps ut i luften, eller går tillbaks innan turbon (en sk. återcirkulerande ventil).

Kort o gott: en dump är bra, men den räddar inget om du laddar för mycket...
Senast redigerat av WilYawn (1 maj 2007)

James May: In other news.... I've fitted a fan!

638 Inlägg
1 maj 2007
beror på bil och hur bilen är mappad också. bilen kan gå sämre om du har en öppen dump när den inte är mappad för det. rätta mig om jag har fel smile

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

80 Inlägg
1 maj 2007
Ripley333 skrev:
beror på bil och hur bilen är mappad också. bilen kan gå sämre om du har en öppen dump när den inte är mappad för det. rätta mig om jag har fel smile

Riktigt!!smile
Har motorn en luftmängdsmätare är de inte bra med en öppen dump....då styrningen "räknar fel" å ger för fet blandning (kan paja katten) när luften som skulle ha gått in i motorn pyser ut!! Men kör man med en bil med map-sensor så är de helt lungt för den räknar luftmängden av de tryck som är i insuget!!

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

Örebroare i exil
970 Inlägg
1 maj 2007
Jetman skrev:
Ripley333 skrev:

Riktigt!!smile
Har motorn en luftmängdsmätare är de inte bra med en öppen dump....då styrningen "räknar fel" å ger för fet blandning (kan paja katten) när luften som skulle ha gått in i motorn pyser ut!! Men kör man med en bil med map-sensor så är de helt lungt för den räknar luftmängden av de tryck som är i insuget!!

Luftmassemätare menar du väl ändå smile

Hej FRA!

250 Inlägg
1 maj 2007
Kort och gått så tar inte motorn någon skada alls av en öppen dump, Det gör inget om den gå rlite fett när man växlar osv, du bör kanske fundera på att byta ut katalysatorn mot ett rör dock då den kan ta skada... wink

------------------------------------------------------

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
2 maj 2007
lånar din tråd. jag har en dumpventil här på mitt skrivbord som jag funderar på att montera men jag har hört att det kan vara skadligt för turbon hur menar dom då?

Fotograf
1 000 Inlägg
2 maj 2007
Va händer om inte har nåt Vakuum på bilen??

RANI GILIANA
AUTOMOTIVE PHOTOGRAPHER
WWW.RANISFOTO.SE
Flickr

Sök