3514
Sök

Hur faan kan detta ha gått till? Volvo 945

6 738 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Ja som sagt hur fan kan detta ha gått till?

Igår åkte jag med en kompis i hans 945a o vi va ute o sladdade, och så råkade vi åka lite väl brett så vänster bakhjul var uppe i en snövall längst vägkanten o spann.
Efter det så hördes ett skrapande ljud när man körde på en ojämnhet men vi tänkte inte mera på det.

Sen nu ikväll va vi ute o sladdade igen, helt plötsligt tänds "bromskrets ur funktion" o vi hade inga bromsar, vi åker försiktigt med bilen till hans garage o börjar titta.
Bromsvätskan va slut så då plockade vi av alla hjul för att se vart det läckte.

Först då med vänster bakhjul borta ser vi att länkarmen har flyttat sej o legat o skrapat mot tanken. Sen med höger bakhjul borta ser vi att fälgen legat mot oket o svarvat sönder det så att det börjat läcka.

Vad tror ni kan ha hänt?
o hur tror ni det kommer sej att fälgen svarvat sönder oket? Fälgarna var åtdragna riktigt, sätter vi på fälgen så ligger den ej mot oket.

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

KHRacing
8 december 2013
Svaret har du i din egen text högst upp.

6 738 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
KHRacing skrev:
Svaret har du i din egen text högst upp.

vad är det som kan ha gått sönder? nått stag som blitt krökt? o hur har fälgen kunnat ligga mot oket?

Du är liv

Forummoderator
26 416 Inlägg
8 december 2013
Av döma av beskrivningen av vad som är trasigt, så torde det ju ha märkts mer under körning..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 december 2013
Länkarmen har böjt sig?
940 har ju stel balaxel.
Släng upp en bild men som sagt, den hände väl när ni drog in snövallen med en refug gömd under troligen.
Senast redigerat av Busgrabb (8 december 2013)

Autotech

Forummoderator
18 169 Inlägg
8 december 2013
Busgrabb skrev:
Länkarmen har böjt sig?
940 har ju stel balaxel.
Släng upp en bild men som sagt, den hände väl när vi drog in snövallen med en refug gömd under troligen.

Troligen har väl mer än en bromsslang slitits sönder? På föreslagna hjul... Detta hände mig med min Grand Cherokee för några år sedan. 4-hjulsställ in i en snövall men en ny slang/nytt rör gör nog susen.

Fyll på med bromsvätska. Stå på tomgång. Tokbromsa flera ggr. Då ser ni vad som läcker.

Eftersom tydligen hela bromsverkan försvann har ni skadat bägge bromskretsar. Troligen bak.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 738 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Busgrabb skrev:
Länkarmen har böjt sig?
940 har ju stel balaxel.
Släng upp en bild men som sagt, den hände väl när vi drog in snövallen med en refug gömd under troligen.

kan vara, den vänstra länkarmen ligger o skrapar mot tanken tongue
Bild ska ordnas i veckan smile

Dieselsmurfen skrev:
Busgrabb skrev:
Länkarmen har böjt sig?
940 har ju stel balaxel.

Troligen har väl mer än en bromsslang slitits sönder? På föreslagna hjul... Detta hände mig med min Grand Cherokee för några år sedan. 4-hjulsställ in i en snövall men en ny slang/nytt rör gör nog susen.

Fyll på med bromsvätska. Stå på tomgång. Tokbromsa flera ggr. Då ser ni vad som läcker.

Eftersom tydligen hela bromsverkan försvann har ni skadat bägge bromskretsar. Troligen bak.

Nej alla slangar o rör är hela tongue
Fälgen har på nått vis legat mot oket o svarvat sönder det så det börjat läcka, vet dock inte riktigt hur, fälgen sitter ju fast o kan inte röra sej detsamma med oket det sitter också smile

Du är liv

914 Inlägg
8 december 2013
Tvärstaget är garanterat krökt,räta det så kommer kanske/troligen bakaxeln tillbaka till sitt rätta läge.Det ligger nog stumt mot reservhjulsbaljan.

6 738 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Aronson skrev:
Tvärstaget är garanterat krökt,räta det så kommer kanske/troligen bakaxeln tillbaka till sitt rätta läge.Det ligger nog stumt mot reservhjulsbaljan.

vi ska ta o kolla på detta i veckan smile hämtar nog ett nytt stag på skroten isåfall tongue

Du är liv

6 738 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
var o kollade innan vid snövallen vi var o spann i o såg att det gömde sej en trottoarkant under vallen.

Ska även säga att vi bytte bakaxeln för ca 1 månad o 2 veckor sen efter att den gamla bakaxeln inte höll för att svarva sönder ett par gamla däck med wink

Du är liv

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 december 2013
Henkix skrev:
var o kollade innan vid snövallen vi var o spann i o såg att det gömde sej en trottoarkant under vallen.

Ska även säga att vi bytte bakaxeln för ca 1 månad o 2 veckor sen efter att den gamla bakaxeln inte höll för att svarva sönder ett par gamla däck med wink

Ja det var ju det jag tänkte/skrev.
Då blir det rätt ordentligt stopp när man går med bredhäng i en sån.

Autotech

6 738 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
kom fram till nu ikväll varför fälgen svarvat sönder oket. den undre skruven som håller oket var borta o den övre var inte ens åtdragen xD

Du är liv

Race For Fun!
379 Inlägg
15 december 2013
Suck...!

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

Fri fart för ett fritt folk!
14 364 Inlägg
15 december 2013
race skrev:
Suck...!

visst känns det säkert att åka inärheten av den typen av pojkar smile

ett tips till trådskaparen..

testa att efterdra alla skruvar eller skaffa längre spärrskaft så ni orkar dra åt skruvarna;-)

Kör fort så hinner inget hända...

7 436 Inlägg
15 december 2013
Henkix skrev:

SUPRICE  smile
det brukar gömma sig både det ena å det andra under snö,, stora stenar, betongsuggor, små järnrör, osv osv, man ska vara väldigt försiktig med snödrivor wink

en av mina kollegor på jobbet skulle gena över en gångväg med jobbbilen en nyår,, vart jättedumt för i en driva som hon tog fart för så var det just en betongsugga,, OOOOPS
1 hon hade inget på gångvägen att göra,
2 bilen var 2 mån gammal
3 den vart borta lika länge på verkstad,,

summa av detta är

TÄNK EFTER INNAN MAN GÖR NÅGOT wink
jag sladdar mkt än i dag,, men tänk på den grymma olyckan i Malå i fjol där en 13årig pojk dog wink

lek gärna men tänk efter innan ni gör det, och välj plats efter kunskap wink
Senast redigerat av granadadr (15 december 2013)

Sök