2674
Sök

HÖGT LAMBDA och CO 2500, CO och HC Okej??!!

62 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
Besiktigade bilen häromdagen och till min förvånig så fick jag följande fel på besiktningen

1. (EG:8.2.1.2)- Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig

2. (EG:8.2.1.2) CO-halt förhöjd tomgång,för hög

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parantes

CO= 0,1 (0,5)            HC=049 (100)

CO 2500= 0,4 (0,3)    Lambda= 1,40 (0,97-1,03)

Min första fråga är vad betyder felen att värdena endast är för höga på tomgång eller att de är för höga konstant?

Felsökning som gjorts:

Det visade sig vara hål i avgasystemet så jag fick det svetsat av en riktigt svetsare försökt täppa igen hålet där bak men det är ett bra tryck!

Bytade olja på bilen samt luftfilet föratt det ändå behövdes, sen funderar jag på om lambdan är sönder så jag körde en runda med bilen, drog sedan ur kabeln till lambdan och körde en runda till.

Efter ca 5 minuter så började "den gula tändnings lampan" att lysa, min fråga är då är detta ett tecken på att lambdan är sönder eftersom jag tycker att lampan borde lysa direkt eller är det ett tecken på att lambdan fungerar som den skall?

Notera att CO 2500 inte var allt för hög så tycker detta borde gå att fuska genom men hur? etanol? k-sprit?

Vad sitter garaget.org medlemmarna inne för med tips och trix smile
Senast redigerat av newflag (12 december 2013)

62 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
Har antagligen placerat denna tråd ganska fel startar en ny tråd i "felsökning istället"

någon mod kan således plocka bort denna smile

den enda som e som jag
274 Inlägg
15 december 2013
Forsätt kolla läkage ordentligt annars nolla felkoder= ta bort minus polen i 5min å se om det funkar. Alternativt mät upp lambda sonden på den svarta kabeln när motorn/sonden är varm. Ska då ha ett värde på multimeter på ca0.7v

Din dröm är min verklighet

Sök