premonitioner skrev:
Andyy90 skrev:
premonitioner skrev:
Hur ska man få biltillverkarna att inse att de måste satsa på annat drivmedel än bensin/diesel?
Jag tror att den enda lösningen är att folk slutar köpa bilar som drivs av bensin/diesel och hur får man folk till att sluta köpa dessa bilar??
....gör det helt enkelt för dyrt att köra bilarna.
Sen är ju givetvis dilemmat att inte alla kommer kunna köpa sig nya bilar som drivs av annat samtidigt tyvärr.
.
eftersom du har 2 st v40s t ex, tror du att du skulle kunna köpa en elbil?
Hur pendlar du? antagligen hade du inte kunnat använda den till jobbet en hel vecka utan att den blir urladdad.. sedan ska vi ju inte prata om att du ska byta batterier om några år heller men det lär ju vara billigt!!
sedan kan du ju inte göra några direkta långkörningar heller så då är det ju lika bra du ger fan i att köpa en elbil.. så du kan ju testa ställa av dina bilar och ta bussen en månad och se om det funkar fint
Vem har pratat om elbil?
Jag är helt övertygad om att det finns även andra lösningar att driva bilarna men det "kostar för mycket" enligt biltillverkarna.
Sen så tror jag helt säkert att bensin/diesel-företagen är nog inte sena att pumpa in "gåvor" till biltillverkarna heller.
Jag har 7,5km till jobbet. Så länge det inte är 1m snö ute så cyklar jag.
Till helgen ska jag åka till Göteborg (ca. 13mil) och tar bussen/tåget.
Men visst, jag använder min bil/bilar (den ena har varit avställd i drygt 2 år nu) och kör även långt ibland till släkten uppe i Norge och det hade givetvis blivit svårt med en elbil. Men som sagt så måste inte lösningen bara vara de elbilar vi har idag.
Utvecklingen på väldigt effektiva och hållbara batterier som även bara blir mindre och mindre finns ju men det "är för dyrt" (??).
Sen kan man ju även fråga sig om man verkligen behöver ha en bil som går i 300km/h för att pendla till jobbet. Jag förstår om man skulle vilja ha det som ett intresse mm men då bör man ju kunna betala för det också.
Jag säger inte att lösningen på klimatfrågan och räddningen av hela världen är att vi i lilla Sverige ska betala 42kr/l för våran bensin men det känns lite som att en hel del människor/företag mm bör börja fundera lite djupare i en vettig lösning.
O Norge som är så fint förr var man där för några somrar sen o fiska med familjen dom åker dit varje sommar . Åka buss är väl inte lönt idag dom ska väl höja priset igen?
Sj har man inte åkt buss på 8 år . Sätter mig aldrig på än buss sitter hellre och kör själv
.