2194
Sök

Bensin 42Kr litern???

Andyy90 skrev:
sedan kan du ju inte göra några direkta långkörningar heller så då är det ju lika bra du ger fan i att köpa en elbil.. så du kan ju testa ställa av dina bilar och ta bussen en månad och se om det funkar fint smile

Vare sig vi vill eller inte så kommer priserna att stiga, oljan börjar sina samtidigt som Asiaterna behöver allt mer smile

Bensin/Diesel är fantastiskt (om man inte ser till miljöproblemen), vi är väldigt bortskämda med ett så pass billigt, energirikt och lätthanterligt drivmedel! Tankning som tar några minuter och räcker i flera timmar, reservdunk i bak om det skulle skita sig... det går inte med varken gas eller el...

Problemet är ju som sagt att det kommer att ta slut och förstör vår värld så otroligt mycket, så att man kommer att få göra uppoffringar när man går över till alternativa drivmedel är inget man ska vara förvånad över, snarare tacksam att vi fått uppleva denna mirakelblandning av gamla dinosaurier och växter tongue
Senast redigerat av RightFront (18 december 2013)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Cadillac_The_King
18 december 2013
Bättre dom höjer våra löner så kan dom höja bensin priset . Eller ge bort än elbil till varje svenskt . Än o tjäna pengar på det är var det hela handlar om . Så länge det finns bensin så kommer jag alltid att köra min jänk på sommarn även om bensinen skulle kosta 100:- litern . Ojag själv skulle aldrig köpa än elbil för över 150.000:-never

100 Inlägg
18 december 2013
De är ju lönerna som kommer höjas i slut ändan om bränslepriset stiger, så de kommer ju typ handla procent summa pengar ändå tror ja. De är ju värre för oss som jobbar inom jord och skog, även att de är momsfritt och ytterliggare lite subventionerat där men vi får ju inte betalt för jobbet vi gör, ta tex skördaren ja kör den kostar 3,7miljoner och timpengen på den ligger på runt 1100 och ligger på ungefär 9l timmen.
De är väl där de kommer svida som mest och inte hos privatpersoner. De slutar ju bara med att tar kol på all som inte bor i stan. Om folk bara kunde betala för varor så hade inte bidrag behövts till bönder, och jag hade inte klagat på virkespriset är för lågt. Men staten tror ja inte tänker på att skogen är en av sveriges största exportvaror och att landsbygden är så viktig.

Nu ska vi se sa den blinde te den döve när den lame skulle hoppa höjdhopp.

230 Inlägg
18 december 2013
Bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde!
Skulle den mot förmodan höjas till 42kr/l så kommer lönerna följa efter och iomed det kommer allt annat också bli dyrare. Det är statens jävla påhitt, satans blodsugare! det har ingenting med miljöpåverkan att göra.
Såhär kommer det fortsätta ända tills hela samhället rasar, och vårat fina Sverige kan kalla sig U-Land...

"Målet är betydligt mer ambitiöst än övriga EU-länders, konstaterar KI i sin rapport. Sverige har tagit på sig att ligga 20 år före övriga länder och inget annat land har ambitionen att ha fossilfri fordonsflotta till 2030." 

-  Och som vanligt ska lilla Sverige rädda hela Jorden.

Men jag är inte bitter (:
Senast redigerat av henkaae (18 december 2013)

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
18 december 2013
RightFront skrev:
Andyy90 skrev:
sedan kan du ju inte göra några direkta långkörningar heller så då är det ju lika bra du ger fan i att köpa en elbil.. så du kan ju testa ställa av dina bilar och ta bussen en månad och se om det funkar fint smile

Vare sig vi vill eller inte så kommer priserna att stiga, oljan börjar sina samtidigt som Asiaterna behöver allt mer smile

Bensin/Diesel är fantastiskt (om man inte ser till miljöproblemen), vi är väldigt bortskämda med ett så pass billigt, energirikt och lätthanterligt drivmedel! Tankning som tar några minuter och räcker i flera timmar, reservdunk i bak om det skulle skita sig... det går inte med varken gas eller el...

Problemet är ju som sagt att det kommer att ta slut och förstör vår värld så otroligt mycket, så att man kommer att få göra uppoffringar när man går över till alternativa drivmedel är inget man ska vara förvånad över, snarare tacksam att vi fått uppleva denna mirakelblandning av gamla dinosaurier och växter tongue

Kommer du fortfarande gnälla om att bensinen förstör världen när iran producerar kärnvapen? big_smile Tycker du vi i Sverige är bortskämda med billigt bränsle? ELLER? Elbilar funkar inte och kommer inte fungera så att man kan använda dem som normala bilar på väldigt länge.

~Andy~

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
18 december 2013
Schvampen skrev:
De är ju lönerna som kommer höjas i slut ändan om bränslepriset stiger, så de kommer ju typ handla procent summa pengar ändå tror ja. De är ju värre för oss som jobbar inom jord och skog, även att de är momsfritt och ytterliggare lite subventionerat där men vi får ju inte betalt för jobbet vi gör, ta tex skördaren ja kör den kostar 3,7miljoner och timpengen på den ligger på runt 1100 och ligger på ungefär 9l timmen.
De är väl där de kommer svida som mest och inte hos privatpersoner. De slutar ju bara med att tar kol på all som inte bor i stan. Om folk bara kunde betala för varor så hade inte bidrag behövts till bönder, och jag hade inte klagat på virkespriset är för lågt. Men staten tror ja inte tänker på att skogen är en av sveriges största exportvaror och att landsbygden är så viktig.

vilka företag kommer höja lönerna? jag ser bara att alla stora företag lämnar det dem byggt här och flyttar sina verksamheter utomlands så lycka till med att få höjd lön.. glöm inte skatta 50% samtidigt wink

Jag kör grävmaskin och den plumsar i sig 12-20l/h beroende på vad jag gör.. kostnad 2,5miljon och får ut 700kr/h big_smile ingen som styr priserna efter soppapriset eller lönerna utan alla dumpar eftersom det finns så många maskiner som bara står smile det är bara att välkommna Sverige som U-land

~Andy~

236 Inlägg
18 december 2013
Nu är jag inte superinsatt i detta.
Men är inte ett alternativ att börja köra på etanol istället? (jag vet att det innehåller lite bensin)
De flesta bensinbilarna kan konverteras till att gå på etanol, och fortfarande trycka ut samma effekt. Nytillverkade bilar kan konstrueras att gå på etanol redan från fabriken.
Då blir det mindre koldioxid i luften, vilket staten verkar bry sig så jävla mycket om, och vi kan fortsätta att köra till samma bränslepriser.

Power is measured in dB

Cadillac_The_King
18 december 2013
CustomSS1 skrev:
Men är inte ett alternativ att börja köra på etanol istället? (jag vet att det innehåller lite bensin)
De flesta bensinbilarna kan konverteras till att gå på etanol, och fortfarande trycka ut samma effekt. Nytillverkade bilar kan konstrueras att gå på etanol redan från fabriken.
Då blir det mindre koldioxid i luften, vilket staten verkar bry sig så jävla mycket om, och vi kan fortsätta att köra till samma bränslepriser.

Tyvärr går inte alla bilar på etanol jallafall inte min

236 Inlägg
18 december 2013
Chevrolet_v8 skrev:
CustomSS1 skrev:

Kanske inte den feta amerikanaren på 7.7 liter big_smile
Men din 850 borde klara det?

Power is measured in dB

Cadillac_The_King
18 december 2013
CustomSS1 skrev:
Chevrolet_v8 skrev:
CustomSS1 skrev:

Kanske inte den feta amerikanaren på 7.7 liter big_smile
Men din 850 borde klara det?

Nä 850 står stål givaren krånglar

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
18 december 2013
Andyy90 skrev:
premonitioner skrev:
Hur ska man få biltillverkarna  att inse att de måste satsa på annat drivmedel än bensin/diesel?

Jag tror att den enda lösningen är att folk slutar köpa bilar som drivs av bensin/diesel och hur får man folk till att sluta köpa dessa bilar??
....gör det helt enkelt för dyrt att köra bilarna.

Sen är ju givetvis dilemmat att inte alla kommer kunna köpa sig nya bilar som drivs av annat samtidigt tyvärr.

.

eftersom du har 2 st v40s t ex, tror du att du skulle kunna köpa en elbil?

Hur pendlar du? antagligen hade du inte kunnat använda den till jobbet en hel vecka utan att den blir urladdad.. sedan ska vi ju inte prata om att du ska byta batterier om några år heller men det lär ju vara billigt!!

Vem har pratat om elbil?
Jag är helt övertygad om att det finns även andra lösningar att driva bilarna men det "kostar för mycket" enligt biltillverkarna.
Sen så tror jag helt säkert att bensin/diesel-företagen är nog inte sena att pumpa in "gåvor" till biltillverkarna heller.

Jag har 7,5km till jobbet. Så länge det inte är 1m snö ute så cyklar jag.
Till helgen ska jag åka till Göteborg (ca. 13mil) och tar bussen/tåget.

Men visst, jag använder min bil/bilar (den ena har varit avställd i drygt 2 år nu) och kör även långt ibland till släkten uppe i Norge och det hade givetvis blivit svårt med en elbil. Men som sagt så måste inte lösningen bara vara de elbilar vi har idag.
Utvecklingen på väldigt effektiva och hållbara batterier som även bara blir mindre och mindre finns ju men det "är för dyrt" (??).

Sen kan man ju även fråga sig om man verkligen behöver ha en bil som går i 300km/h för att pendla till jobbet. Jag förstår om man skulle vilja ha det som ett intresse mm men då bör man ju kunna betala för det också.

Jag säger inte att lösningen på klimatfrågan och räddningen av hela världen är att vi i lilla Sverige ska betala 42kr/l för våran bensin men det känns lite som att en hel del människor/företag mm bör börja fundera lite djupare i en vettig lösning.

.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

Cadillac_The_King
18 december 2013
premonitioner skrev:
Andyy90 skrev:
premonitioner skrev:
Hur ska man få biltillverkarna  att inse att de måste satsa på annat drivmedel än bensin/diesel?

Jag tror att den enda lösningen är att folk slutar köpa bilar som drivs av bensin/diesel och hur får man folk till att sluta köpa dessa bilar??
....gör det helt enkelt för dyrt att köra bilarna.

Sen är ju givetvis dilemmat att inte alla kommer kunna köpa sig nya bilar som drivs av annat samtidigt tyvärr.

.

eftersom du har 2 st v40s t ex, tror du att du skulle kunna köpa en elbil?

Hur pendlar du? antagligen hade du inte kunnat använda den till jobbet en hel vecka utan att den blir urladdad.. sedan ska vi ju inte prata om att du ska byta batterier om några år heller men det lär ju vara billigt!!

Vem har pratat om elbil?
Jag är helt övertygad om att det finns även andra lösningar att driva bilarna men det "kostar för mycket" enligt biltillverkarna.
Sen så tror jag helt säkert att bensin/diesel-företagen är nog inte sena att pumpa in "gåvor" till biltillverkarna heller.

Jag har 7,5km till jobbet. Så länge det inte är 1m snö ute så cyklar jag.
Till helgen ska jag åka till Göteborg (ca. 13mil) och tar bussen/tåget.

Men visst, jag använder min bil/bilar (den ena har varit avställd i drygt 2 år nu) och kör även långt ibland till släkten uppe i Norge och det hade givetvis blivit svårt med en elbil. Men som sagt så måste inte lösningen bara vara de elbilar vi har idag.
Utvecklingen på väldigt effektiva och hållbara batterier som även bara blir mindre och mindre finns ju men det "är för dyrt" (??).

Sen kan man ju även fråga sig om man verkligen behöver ha en bil som går i 300km/h för att pendla till jobbet. Jag förstår om man skulle vilja ha det som ett intresse mm men då bör man ju kunna betala för det också.

Jag säger inte att lösningen på klimatfrågan och räddningen av hela världen är att vi i lilla Sverige ska betala 42kr/l för våran bensin men det känns lite som att en hel del människor/företag mm bör börja fundera lite djupare i en vettig lösning.
O Norge som är så fint förr var man där för några somrar sen o fiska med familjen dom åker dit varje sommar . Åka buss är väl inte lönt idag dom ska väl höja priset igen?
Sj har man inte åkt buss på 8 år . Sätter mig aldrig på än buss sitter hellre och kör själv
.

Andyy90 skrev:
RightFront skrev:
Andyy90 skrev:

Kommer du fortfarande gnälla om att bensinen förstör världen när iran producerar kärnvapen? big_smile Tycker du vi i Sverige är bortskämda med billigt bränsle? ELLER? Elbilar funkar inte och kommer inte fungera så att man kan använda dem som normala bilar på väldigt länge.

Förstår inte hur du får in Irans kärnvapenprogram i oljedebatten? tongue Ska man resonera på det sättet så kan man lika gärna skita i allt wink
Bortskämda är fel ord, men vi har det väldigt bra ställt, dumt att klaga

Har aldrig sagt att elbilar kan mäta sig med vanliga bilar, men vi måste ändå börja att övergå till eldrift, tyvärr

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök