3649
Sök

Besiktning utan hjälpfjädrar och flippade bladfjädrar?

That Shit Cray
1 087 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!

Insåg nu att min besiktning är påväg. Som den står nu står den på coils fram utan hjälpfjädrar och istället för att bladfjädrarna ligger ovanpå axeln bak ligger dom nu under. Vad tror ni besiktningen säger om detta? Har ingen k-hämmare fram heller..
Senast redigerat av _Hast_ (14 december 2013)

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

That Shit Cray
1 087 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#3
FLindgren skrev:
Det borde inte gå igenom nej smile

K-hämmare har jag hört att man ska kunna klara besiktning utan. Men dom vill se hjälpfjädrar och att bladfjädrarna ligger rätt menar du?
Senast redigerat av _Hast_ (14 december 2013)

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

228 Inlägg
14 december 2013
#4
Hjälpfjädrarna är bara där för att dom inte ska ligga löst när bilen blir upplyft.

Har inte hjälpfjädrar bak på min bil o det sa dom inget om.


That Shit Cray
1 087 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#5
Kamberg skrev:
Hjälpfjädrarna är bara där för att dom inte ska ligga löst när bilen blir upplyft.

Har inte hjälpfjädrar bak på min bil o det sa dom inget om.

Så ifall jag skruvar upp dom till högsta utan hjälpfjädrar så kan det gå? Hade sparat mig massa arbete.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

228 Inlägg
14 december 2013
#6
_Hast_ skrev:
Kamberg skrev:
Hjälpfjädrarna är bara där för att dom inte ska ligga löst när bilen blir upplyft.

Har inte hjälpfjädrar bak på min bil o det sa dom inget om.

Så ifall jag skruvar upp dom till högsta utan hjälpfjädrar så kan det gå? Hade sparat mig massa arbete.

Jo, det ska gå, bara dom inte sitter löst när bilen är upphissad.


228 Inlägg
14 december 2013
#8
FLindgren skrev:
Man får inte ha coilovers på svensk besiktning.

Får inte?


3 371 Inlägg
14 december 2013
#9
FLindgren skrev:
Man får inte ha coilovers på svensk besiktning.

Sen när? big_smile jag har besiktat med coilovers inga problem?  smile


Unknown Örebro
291 Inlägg
15 december 2013
#10
Jag besiktar min bil med luftfjädring utan problem wink


Forummoderator
26 339 Inlägg
15 december 2013
#11
Low skrev:
FLindgren skrev:
Man får inte ha coilovers på svensk besiktning.

Sen när? big_smile jag har besiktat med coilovers inga problem?  smile

Vad som man får ha och vad som släpps igenom trots allt genom besiktningen, är två skilda saker.
Många har väldigt svårt att skilja dem åt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Unknown Örebro
291 Inlägg
15 december 2013
#12
jo så är det men man kan fixa tüv papper på det mesta! köper man bara bra grejer så!


Forummoderator
26 339 Inlägg
15 december 2013
#13
_Dalle_ skrev:
jo så är det men man kan fixa tüv papper på det mesta! köper man bara bra grejer så!

Gäller den märkningen här i Sverige?
Är det inte E-märkning som gäller? Eller båda kanske funkar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 december 2013
#14
_Dalle_ skrev:
Jag besiktar min bil med luftfjädring utan problem wink

Besiktar också med luftfjädring, dock så är det original på bilen cool

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
15 december 2013
#15
förstår inte varför alla envisas med att plocka loss hjälpfjädern..

den sitter där för att säkerhetsställa att fjädern inte hoppar ur sitt läge.

höjdskillnaden blir max tjocklecken på fjädern ihoppressad ger den max 1cm ihoppressad.

och coilsrören är ofta gängade så långt ner att man kan ställa ner fjädern så dämparen bottar så karossen lägger sig i mot fjäderbenet.

så då kvittar det totalt i om hjälpfjädern sitter där eller ej.
om det inte räcker till är det bättre att korta vanliga fjädern istället. eftersom hjälpfjädern inte hjälper till att hålla bilen uppe endå.



är man osäker på om flippad axel spelar roll så tog det mig och polaren 1timme att vända rätt det på en vw caddy carrera cup  så det 'är inget svårt jobb

Kör fort så hinner inget hända...

That Shit Cray
1 087 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#16
Jag gör nog så att jag flippar axeln och skruvar upp coilsen till högsta läget och hoppas på det bästa wink

För min del gjorde hjälpfjädern 2-3cm och det var väl behövligt.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

136 Inlägg
19 december 2013
#17
_Dalle_ skrev:
jo så är det men man kan fixa tüv papper på det mesta! köper man bara bra grejer så!

sen så spelar det ju inte nån roll vilka papper man har med sig på en besiktning. Allt som ändras på bilen (speciellt helhetsgodkända men även äldre bilar) ska registreras in. Det är en ingenjörs jobb att kolla så att papprerna inte är förfalskade/är till den bilen osv, och efter det så skrivs det in i regbeviset.
ska man hårddra det så får ju ingenting ändras på en bil som är helhetgodkänd och gör en besiktningstekniker helt rätt ska han underkänna på coilovers då detta är en såppas stor ändring.
Senast redigerat av hablam (19 december 2013)

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

136 Inlägg
19 december 2013
#18
robzter skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=qGM3QA5z3YM

lite att lära om diesel smile

hur kom diesel in i det här? lol

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

757 Inlägg
19 december 2013
#19
lol fel tråd tongue hahaha


Sök