3133
Sök

Suzuki samurai 1,9 td trim projekt

3 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#1
Hej!

jag tänker införskaffa mig en Suzuki samurai 1,9 td årsm 2001 och ha som projekt under kommande året.

jag är ganska grön när det kommer till hemma skruvandet men jag har läst på så mycket jag kommit över men känner att jag skulle behöva lite råd när det kommer till att pigga upp den sega 62hk diesel motorn.

jag har läst om massa otroliga mirakel chippningar, luftfilter osv men vad är lämpligast och vad är realistiskt??
målet är inte att få en bil som gör 0-100 på bara ett par sekunder, det jag vill göra något åt är den ynkliga topphastigheten på 120-130km/h så man inte måste planera en omkörning 2mil i förväg.

är ny både på forumet och i verkstaden så jag ber er ha visst överseende smile
Senast redigerat av iWorm (16 december 2013)

En såndär Multitasker
152 Inlägg
17 december 2013
#2
det finns la 2 olika dieslar till samurai dieseln

en med turbo och en utan.

och allra enklaste med den det är la igetnligen få transplanterat en Vw 1.9 Td med mekanisk pump och trimma och ställa på den

med tanke på du har diesel orginal så skulle det inte alls vara svårt att få planterat ner den genom SFRO

en tanke bara !

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

3 Inlägg
17 december 2013
Trådstartare
#3
jo jag har tänkt mig att hitta bättre begagnad vw motor och toyota låda att klämma i isamband med höjningen till sommaren.
det sitter turbo i den jag är intresserad av original och jag undrar om man kan få ut några billiga hästar ur den utan allt för mycket skruvande så bilen kan användas fram till jag får tillgång till större verkstad i sommar.

tacksam för svar

5 111 Inlägg
17 december 2013
#4
Är inte motorn en nedtrimmad variant av den man hittar i vissa Xantia och 406?
Finns det månne folk som fått fart på sådana? Lite vanligare bilar än Samurai dieslar liksom.


En såndär Multitasker
152 Inlägg
20 december 2013
#5
jag tror att forat 4x4sweden är bättre i denna frågan men
varför välja en toy8a låda  ?  en M46 låda duger ypperligen eller en M47låda

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

3 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#6
tack jag ska framföra min fråga där smile

jag har läst om massvis med andra byggen och där har folk valt toyota låda för att den ska passa i relativt smärtfritt. skulle lådorna du pratar om passa utan större problem?? och vad får dig att rekommendera just dessa lådor??

är som sagt ganska okunnig men jag jobbar hårt på att åtgärda detta smile

En såndär Multitasker
152 Inlägg
22 december 2013
#7
varför det är lättare med en Volvo låda
m45 4 växlad ( starkast)
m46 4 växlad låda med El OD ( lika stark som m45an men OD vxl kanske inte överlever)
eller en M47 helt mekanisk växlad låda( igentligen sämst av dessa lådor ... sägs det iaf )
det är att om du kan trolla fram en en Vw Td motor så finns det både adapterar färdiga att köpa
( http://www.smt.nu/) som passar direkt mot dessa lådor.

eller så kan man HELT enkelt och ganska smärtfritt själv bygga sig en egen
men det är frågan om Bil bes kommer gilla det eller om du måste ha in SFRO för det.


är detta för terräng bruk eller brukis bruk ?
det lilla jobbiga nu kom jag tänka på är att du måste ha Styrsystemet med om du äns ska kunna regga den
blir en bitt till att tänka på men 1.9 tdi sägs inte vara omöjligt.
tar bara längre tid!

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

5 111 Inlägg
22 december 2013
#8
Ni pratar om VW-motor, jag ifrågasätter inte utan är bara nyfiken nu...
Är Peugeotmotorn verkligen så hopplös att få fart på i jämförelse att ett motorbyte är det enda som duger, och var ligger i så fall begränsningen hos den?


En såndär Multitasker
152 Inlägg
22 december 2013
#9
den infon jag har fått
peugot motorer ska klara överladd men tydligen inte lika bra som en osmidd Vw

men just den som sitter i suzukin ska vara totalt värdelös pga deras stakar ?
den ska tydlgein inte överleva ett kilo laddtryck ? ( hur detta nu stämmer vet jag inte )
vad jag har fått mig tilltalat är att ist för att smi en fullständig peugot motor ska det vara tydligare lättare att byta mtor direkt till en Vw så slipper man kostnaden att smi den

och lättare och roligare att hålla på med något som håller och är lättare ( en Vw med mekanisk pump är verkligen GULD ! )

har för mig fanns en gammal peugot motor som klarade 2kilo ladd utan att äns öppna den ?
bara byta turbo och pump så skulle man ha närmare 220 hästar ?
vilken det var kommer jag helt enkelt nite ihåg men är något jag har fått för mig ... så peugot är inte värdelösa iaf

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

5 111 Inlägg
22 december 2013
#10
Dieseln i gamla 505or verkar tåla kopiösa mängder laddtryck, fråga mig inte hur jag vet... wink

Men har inte erfarenhet av Samurai 1,9TD i annat än orört och oöppnat originalskick med den körning man står ut med i en sådan (läs 95 blås efter E4) så just därför frågar jag, alltid kul att veta. smile



Sök